Nyögve alakul a fővárosi kerékpárút-hálózat

DSC09678
2016.06.30. 08:57

Több helyről is kaptunk jelzéseket, hogy elakadtak, vagy visszafejlődtek a fővárosi kerékpáros fejlesztések az idei évben, ezért egyenesen rákérdeztünk a BKK-nál, hogy áll a helyzet. A válaszokat végül - két hónap elteltével - a főpolgármesteri hivatal sajtóosztálya küldte el. Nézzük sorban:

  • XIII. kerület, Pesti alsó rakpart, Dráva utca és Margit híd közötti új sétány és kerékpárút

Az eredeti tervekben a Kossuth tértől egészen az Árpád útig lehetett volna kerékpározni az újjáépítendő alsó rakparton, külön kerékpárúton a gyalogsétány mellett. Ez a kerékpárút szerves folytatása lett volna a déli (Erzsébet híd és Kossuth tér között építendő) új szakasznak, egyfajta kerékpáros folyosót képezve a Duna pesti partján. 

Felülvizsgálat után a teljes Kossuth tér-Dráva utca szakaszt kivették a projektből, mondván, a felső rakparton úgyis fut egy kerékpárút, minek kettő? (A Dráva u.-Árpád híd szakasz maradt, megépül.)

A hivatalos magyarázat:

A Dráva utca-Kossuth tér közötti sétányon a gyalogos forgalom jóval nagyobb az itt lévő kikötők turistaforgalma, a belváros közelsége, a világörökségi panoráma miatt, ezért forgalombiztonság szempontjából nem építik meg az alsó rakparton a kerékpárutat.

  • XI. kerület, Bartók Béla

Június közepén indul a Bartók Béla út átépítése a fonódó villamos peronjai miatt. Korábban úgy volt, hogy mivel a szélesebb peron miatt nem fér el két gépjárműsáv, az egyik helyett végig kerékpársáv épül. Ám új tervek születtek: ahol nincs villamosmegálló, marad a két sáv (esetleg kerékpáros piktogramokkal), ahol van megálló, ott egy sáv lesz.

Ennek így azon kívül, hogy megszüntet egy biztonságos kerékpározási lehetőséget, semmi értelme, hiszen a megállók mellett a két sáv mindig egyre szűkül, tehát nem növekszik a közút áteresztő kapacitása, csak látszólagosan. A legújabb tervek már arról szólnak, hogy a szűkületeknél a járda egy része is áldozatul eshet.

A hivatalos magyarázat:

A Bartók Béla úton a peronok kialakítása (magasítás, szélesítés) az eredeti tervek szerint zajlik, ezzel párhuzamosan folyik a két útszűkületi ponton (Szent Gellért tér, Gárdonyi tér) a 2x2 sávos kapacitás fenntartásához szükséges beavatkozások tervezése. Ezt követően születik végleges döntés az útpályát érintő kivitelezési munkákról.

  • XI. kerület, Fehérvári út

A BKK korábbi tervei szerint Fehérvári úton a Bocskai úttól egészen a Kondorosi útig kétoldali kerékpársáv épült volna, ezáltal Budapest leghosszabb kerékpársávja jött volna létre. Információink szerint ez a terv is ment a levesbe. De nem! 

Frissítés: a hivatalos magyarázat:

A Fehérvári út 3 szakaszának felújítási tervei elkészültek, a felújítás ütemezetten 2016-ban elkezdődik és 2017-ben fejeződik be. Az első szakasz a Lecke utca – Csurgói út. Mindhárom szakaszon irányhelyes kerékpársáv létesül a tervek szerint.

  • II. kerület, Kapás utca

Eredetileg megnyitották volna a kerékpárosok előtt az egyirányú forgalommal szemben. Aztán most mégsem.

Hivatalos magyarázat:

A Kapás utca kivitelezése során elkezdett felülvizsgálat kimutatta, hogy a jelenlegi parkolási rend mellett nem adható meg a kétirányú kerékpározás ezen a szakaszon. A forgalomtechnikai kezelő állásfoglalása alapján ez a szakasz kikerült a projektből, nem nyílik meg, a megkezdett forgalmi rend módosítást visszavonják.

  • II. kerület, Kacsa utca

Itt a járdán vezetett a kerékpárút, eltüntették a jeleket, viszont kiderült, hogy csak áthelyezték a kerékpársávot a közútra. Ez pozitv változás, hiszen kerékpáros szempontból ez az egyik legforgalmasabb útvonal, és a járdán sokszor nehezen lehetett haladni a gyalogosoktól, az úttest viszont kisforgalmú.

Hivatalos álláspont:

A járdán vezetett kerékpárút helyett az úttesten lehet kerékpározni, ezt az átalakítást végezték el.

  • II. kerület, Csalogány utca

A Fő u. mellett, arra merőlegesen felfestetteknéhány méter kerékpársávot, ami aztán hirtelen megszűnik. Korábbi tervek szerint a Széna térig tartana a kerékpársáv.

Hivatalos magyarázat:

A Csalogány utca eleje másik projektben (fonódó villamos) épült meg. A csatlakozó szakasz kivitelezését – felülvizsgálat után – folytatják, várhatóan 2016. július közepére készül el.

  • II. kerület, Hattyú u., Batthyány utca

Ebben a két utcában is leállt a kerékpársáv felfestése.

Hivatalos magyarázat:

A kerékpársáv kivitelezése nem maradt el, kivitelezését – felülvizsgálat után – folytatják, várhatóan 2016. július közepére készül el.

Még három további helyszínen borzolták a kerékpárosok idegeit érthetetlen és kapkodó intézkedésekkel, de végül mindhárom helyen racionális megoldás született:

  • A Lánchíd utcai táblaoszlop szürreális történéseiről folyamatosan beszámoltunk, ott most az ideiglenes forgalmi helyzet (a turistabuszok parkoltatása) lezártáig úgy tűnik, végül értelmes megoldás született.
  • A budai rakparti kerékpárútról először leterelték a kerékpárosokat a Batthyány téri villamosmegállónál, aztán visszakozott a közútkezelő, és fekete nejlonnal letakarta a Kerékpárral behajtani tilos táblákat. Most újra lehet kerékpározni ezen a rakpartszakaszon.
  • A Margit hídi úttestre festett piktogramokról elterjedt a hír, hogy a közútkezelő hagyja lekopni azokat, így a kerékpárosok talán majd nem mernek ráhajtani, de ez még nagyobb zűrzavart okozott volna, ezért most láthatóra átfestették a jeleket. Legalábbis a híd déli oldalán.

Érdekel, hol, milyen kerékpárút épül Budapesten? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!