Megmutatjuk, hogy maradhat biciklibarát a Liget
Nyár elején robbant a hír, hogy a Városliget átalakításának nyertes tájépítészeti terve az Olof Palme sétány megszüntetését, vagyis Budapest egyik bringás ütőerének elvágását tartalmazza. A Kerékpáros klub javaslatára a tervezők megígérték, hogy újragondolják a napi több ezer kerékpáros által használt terület fejlesztését.
A biciklis szervezet ehhez készített egy javaslatcsomagot, amely lényege, hogy a Városligeten belüli és a liget körüli útvonalakat fejleszteni és nem visszanyesni kell. Azaz kényelmes, biztonságos útvonalakat kell biztosítani, melyek nem okoznak konfliktusokat a Városligetet többi használójával. A városligeti kerékpározás egyik legfontosabb adottsága ugyanis, hogy természetes környezetben lehet egymás mellett kerékpározni, beszélgetni, illetve előzni.
A szervezet javaslatait az alábbi térkép foglalja össze. A színes csíkokra kattintva jönnek elő a javaslatok.
Régi és új útvonalak a Városligeten belül
A Kerékpárosklub szerint az Olof Palme sétányt útpályával együtt a jelenlegi nyomvonalán kell megtartani mind a gyalogos, mind a kerékpáros forgalom számára, hiszen ez a legrövidebb és legkellemesebb útvonal az Andrássy út és a Stefánia út között. Napi több ezer használója gyakorlatilag balesetmentesen közlekedik itt, jelentősen keskenyebb útpálya és gyalogosokkal közös felület kialakítása kockázatos lenne.
A fő kerékpáros útvonalakon aszfaltburkolatot, a Városliget kisebb forgalmú helyein pedig stabilizált földutakat javasolnak, melyek gyalog, kerékpárral és futva is jól járhatók és természetesebb élményt nyújtanak.
Az Erzsébet Királyné útját a 7. kerületi Damjanich utcával összekötő Zichy Mihály út és Dvorák sétány fontos kerékpáros útvonal, ahol troli is jár. Az útpálya felosztását (szaggatott vonal, zebrák, kerékpársáv, stb.) a használók együttműködésének elősegítése céljából nem tartja jónak a szakmai szervezet. Ugyanakkor a 30-as sebességkorlátozás bevezetése hasznos lehet több – akár járdaszintbe hozott – gyalogos átkelőpont kialakításával.
A Liget Projekt reklámjaiban a Hősök tere mögül az M3-as autópálya felé tartó Kós Károly sétány autómentesítését ígérik. A Kerékpárosklub még ilyen esetben sem javasolja az útpálya szűkítését, a kétoldali aszfaltozott és kavicsos járdák azonban bezöldíthetőek.
A Liget külső ívén haladó Városligeti körút kerékpárral sportolók, közlekedők, illetve futók és sétálók közt is népszerű. Legjobban kihasznált része Olof Palme sétány és Zichy Mihály út közt található (Közlekedési Múzeumot érintő szakasz), ahol 6-8 méter széles, futósávval kiegészített gyalogos-kerékpáros felületet tartanak jónak.
Sokan tekernek a Városligetet a Hungária körúttal összekötő járdán is. Itt a mostani járdánál szélesebb, elválasztás nélküli gyalog-kerékpárút kialakítása lenne jó.
A Dózsa György utat az Állatkert érintésével a Kacsóh Pongrác úti csomóponttal összekötő Gundel Károly úton és Állatkerti körúton kétoldali kerékpársáv kialakítása lehet hasznos. Az Állatkerti körút csomópontjában az autóforgalom lezárása esetén is tovább kell tudni menni biciklivel minden irányba, és meg kell szüntetni a gyalogos közlekedést akadályozó járdán parkolást.
A Kerékpárosklub részletes anyagábanarról is olvashat, hogy a Liget körül milyen kerékpáros terveket tart jónak a szervezet.
Rovataink a Facebookon