Mennyivel a legegészségesebb tekerni?

Kiszámolták, mikor szívjuk be a legkevesebb légszennyezést

2016.11.15. 08:48
39 hozzászólás

A városi kerékpározás elleni legfőbb érvek egyike, hogy az ember túl sok szennyező anyagot lélegez be tekerés közben. Valóban nem egészséges az autók kipufogógázát szívni, de mint nem olyan rég francia kutatók kimutatták, még mindig jobban járunk ha tekerünk: többet használ a testmozgás, mint amennyit árt a légszennyezés. (Arról nem is beszélve, hogy addig sem autóval megyünk, szóval annyival is tisztább a levegő.) Viszont ezzel együtt az ember igyekszik minél kevésbé károsítani magát.

Oké, de hogy kerüljük el a szmogot? Erre két módszer van:

  • az egyik az ideális útirány,
  • a másik az ideális sebesség választása.

Az első ugye a haha kategóriába tartozik, mert nem arra megyünk, amerre szebben zöldellő tarka rét van, hanem amerre dolgunk van. A második is elég haha, mert sebességünket nem a légyszennyezettséghez szoktuk igazítani, hanem a forgalomhoz, meg a lehetőségeinkhez, sőt leginkább semmihez, mert hát ki az, aki folyton a mutatót/kijelzőt bámulja. Viszont maga a felvetés szerintem nagyon érdekes. 

Elsőre elég egyértelműnek tűnik: ha gyorsabban tekerünk, szaporábban lélegzünk, több káros anyagot szívunk be. Igen ám, de így hamarabb célhoz érünk, vagyis rövidebb ideig vagyunk kénytelenek a szennyezett levegőn maradni.  Egy brit (na jó, valójában brit columbiai) tudós most ennek járt utána, kutatási eredményeit pedig a  közelmúltban publikálta .

A hosszú és alapos számítógépes modellezgetés eredménye sajnos nem egy olyan egzakt szám, mint a 42. Az eredmény függ az életkortól és a nemtől is. Az eredeti számításban (2. táblázat) tizedes pontossággal vannak megadva a tól-ig eredmények, de most, hogy nem látja boldogult egyetemi matektanárom, csak slendriánul, kerekítve összefoglalnám a lényeget: 

férfiaknál 14-15, nőknél 13 km/h a legegészségesebb.

Húsz év alattiaknál egy kicsit alacsonyabb az átlag (férfiaknál 14, nőknél 12). A kutatás nem csak bringára vonatkozott amúgy, hanem gyaloglásra is: fiataloknál 3,5, húsz év felett 4,5, hatvan pluszosoknál 5 kilométer/óra körüli az ideális sétatempó.

Mindez persze csak sík terepre vonatkozik, lejtőn minden más természetesen. Ha felfele tekerünk, akkor lejtőszázalékonként 1,5 km/órával csökken az ideális sebesség. Legalábbis 0 és 5 százalék közt. Ha valaki nagyon tudományosan akar bringázni, az tanulmányozza a cikket alaposan, aztán próbáljon annyival menni.

A lényeg, hogy ne tötyörésszünk, túl gyorsan amúgy sem tudunk hajtani a városban szabályosan (legalábbis ha ezek átlagsebességeket jelentenek).

Érdekel a városi bringázás? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!