Autórendszám bringásoknak: az első tapasztalatok
Nagyot szívtunk a kiváltással, de olvasóink még nagyobbat
Alig egy hete jelent meg írásunk Hogy kerül szürke rendszám a bringaszállítóra címmel, és azóta megválaszoltunk több tucatnyi telefont, kommentet, illetve levelet, melyben olvasók kérték a segítségünket, miután elakadtak a néhány hete kötelezővé tett rendszám kiváltásakor. Íme a tapasztalatok.
A mi példánk egyszerű volt. Van egy alig egy éve vásárolt, az autó vonóhorgára akasztható kerékpárszállítónk, és volt némi szabadidőnk az április eleje óta kötelező szürke rendszám kiváltásához. Gyorsak voltunk, rögtön a hónap elején letudtuk a hercehurcát. Azonban nem mindenki ilyen szerencsés.
A legnagyobb vergődés díjára jelölt olvasónknak eddig egy évekkel ezelőtt, a Norautónál vásárolt vonóhorgos szállítója volt, melyről lekopott már a gyári plakett, a cég pedig megszűnt. Ez a tartó természetesen megbukott a rendszám kiváltását megelőző műszaki szemlén, mert műbizonylatot kértek a tulajdonostól, aki nem tudott ilyet szerezni. Tehát volt egy szemmel is jól látható összegért vásárolt, és a francia Norautó honlapján jelenleg is elérhető kerékpártartója, mely
Nem kis utánajárással talált a neten egy francia nyelvű pdf-et, amiben minden benne van, amire szükség lehet. Reméljük, az idegennyelv nem zavarja össze a vizsgáztatókat, és sikerült elolvasniuk a nemzetközileg is értelmezhető szabványjelöléseket, illetve az SI mértékegységekben megadott adatokat. Aki hasonló helyzetben van, próbálja beszerezni a bringatartó műszaki igazolását ott, ahol vette.
Egy másik olvasó, aki egy Thule Backspace teherszállító doboz+VeloSpace kombinált kerékpárszállítót szeretné szemlére vinni, nem tudja, hogy mi a helyzet ezzel a megoldással, mert a jogszabály kifejezetten kerékpárszállítót ír, a teherszállító dobozokról viszont nem tesznek említést. Még a ritkább, de létező sí/snowboard tartókról vagy állatszállító dobozokról nem is beszéltünk. Ezek is takarják az autó hátsó felületének egy részét, tehát elvileg kell rájuk a szürke rendszám.
Azt tanácsoltuk, hogy mindkettőt vigye el a szemlére, biztos, ami biztos.
Reméljük, jó nagy autója van az illetőnek, hogy a kerékpárszállító és a háromszáz literes műanyag doboz is beférjen csomagtartóba, hiszen sem a szemlére menet, sem azután után nem rakhatja fel az autóra, amíg a szürke rendszám el nem készül.
Nem volt sokkal egyszerűbb a helyzetben az a kommentelő sem, akinek Opel Corsája van a gyári beépített feláras FlexFix rendszerrel, amely tulajdonképpen a lökhárítóból kihúzható, de teljesen gyári kerékpársínt jelent. Vajon ezzel mi a teendő? Szerintünk el kell hogy fogadni a rendőrnek, és nem szükséges rá szürke rendszám, hiszen az autó eredeti azonosító jelét nem távolítod el a gyárilag kialakított helyéről.
A legnagyobb tortúrára viszont azok számíthatnak, akik hátsó ajtóra szerelhető kerékpárszállítóval rendelkeznek. Esetükben több probléma is felmerült. Egyrészt, a többségük mind a rendszámtáblát, mind a jármű saját hátsó lámpáit eltakarja, ezért kötelező rá a kiegészítő panel és a szürke rendszámtábla is. A legtöbben azért vásárolták ezt a fajta tartót, mert a vonóhorgosokkal ellentétben húszonezer forinttól megvehető, vagyis sokkal olcsóbb, mint a vonóhorgos tartók.
Most pedig gyorsan kihúzták alóluk a szőnyeget. Egyrészt, a csővázas tartókon gyárilag sosem volt adattábla a műszaki paramétereivel, pedig ezt is nézik a szemlén. Másrészt, nagyon sok gyártó eleve nem is készített magyar nyelvű műbizonylatot a tartóhoz, hiszen ha az Európai Unióban forgalomba helyezhették, és a szigorú TÜV előírásoknak is megfelel, illetve hazánkon kívül minden fejlett országban elfogadják, akkor a kérdés meg van oldva. Kivéve nálunk. A visszajelzések alapján a sokadik márkás és minőségi szállító bukik meg kötelező a szemlén.
Ha amúgy nincs vonóhorog és ehhez tartózó elektromos csatlakozó az autónkon, autóvillamossági szerelőre lesz szükségünk. Régebbi autóknál ez aránylag könnyen kiépíthető, de például egy 2006-os Seat Altea XL összetett elektromos rendszeréhez már közel 40.000 forintos adaptert kell vennünk.
Természetesen a lámpapanel ára is széles skálán mozog. A legolcsóbban jelenleg a Decathlon adja az Automaxi kiegészítő panelt, csakhogy a lámpaburán kívül nem találni az európai előírásoknak megfelelő „E” jelzést a vázon, és műbizonylatot sem adnak hozzá. Volt ahol átengedték az ezzel felszerelt kerékpár-szállítót a szemlén, volt ahol nem. A sor másik végén a Saris Light Board áll. A forgalmazó oldalán írják is, hogy az uniós szabályoknak megfelel. Kérdés, hogy mindez Magyarországra is érvényes-e.
Szerencsére vannak olyan ritka kerékpár-szállítók mint a Thule Backpack 973 és társai elég magasra emelik a bringákat ahhoz, hogy se a lámpákat, se a rendszámot ne takarják ki. Persze ezek légellenállása nagyobb, mintha menetirány szerint a tetőre szerelnénk a kerékpárokat, de mégsem kell olyan magasra tenni őket, és az egész szürke rendszámos mizériát is elkerülhetjük.
A szabályváltozás óta már az apróhirdető oldalakon is tisztán látszik, hogy az autók hátsó ajtajára akasztható tartók esetén nagy késdöfés a szürke rendszám bevezetése. Tömegével szabadulnának az emberek ezektől a tartóktól, de egy részükhöz biztosan nem adnak olyan papírt, amellyel esélyünk van levizsgáztatni ezeket, így többé nem használhatók.
Az első cikk készítése idején egy délelőtt alatt lezajlott a saját autónk műszaki szemléje és az okmányirodai ügyintézés is, és alig hét napon belül hívtak az okmányirodából, hogy mehetek a szürke rendszámomért. Át is vettem és megállapítottam, hogy ködös, esős időben hátulról alig látszik, viszont mostantól ez és csak ez a legális megoldás, Magyarországon. Ma már
és már bizonyos okmányirodákban is csak két hét alatt gyártják le a rendszámtáblákat. Nem árt tehát, ha nyaralás előtt időben nekifogunk a tortúrának, hiszen a fehér rendszámot nem használhatjuk többé a kerékpár-szállítón.
Közel két hete feltettünk néhány kérdést a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak azzal kapcsolatban, hogy pontosan mit vizsgálnak a szemlén a hátsó ablakra akasztható kerékpártartókon. Szerettük volna megtudni azt is, hogy átmegy-e egy vonóhorogra akasztható tartó, ha nem működik a tolató vagy ködlámpa, csak a jelzőfény és az irányjelző. A legfontosabb kérdés pedig az, hogy mi a teendője annak, aki egy év múlva lecseréli azt a jelenlegi tartót, amelyhez most legálisan kiváltotta a szürke rendszámot.
Kérdéseinkre egyelőre nem kaptunk választ a minisztériumtól.
Neked is van kerékpárod? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Rovataink a Facebookon