Itt a megoldás a budai rakparti bringaútra?

DMOHA20091112104
2018.06.13. 05:08
A sétány a sétálóké lenne, a Bem rakpart az autósoké maradna, mégis kényelmesebben lehetne tekerni.

Budai rakparti kerékpárút új helye

eeee.png

Érdekes megoldási javaslattal állt elő Biczók Péter, közlekedés- és városfejlesztő, az Universiteit van Amsterdam és Bicyclize tervező iroda munkatársa az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút budai rakparti, legkonfliktusosabb szakaszának biztonságosabbá tételére. A javaslat a Cities4People EU-s projekt keretében rendezett DumaPart megbeszélésen hangzott el.

A probléma ismert: a nagy forgalmú kerékpárút itt a Duna-parti sétánnyal közös járdán van, ahol rengetegen szeretnének nyugodtan sétálgatni. Tavasztól őszig akkora a zsúfoltság, hogy a gyalogosok és bringások alig férnek el egymás mellett.

A javaslat levenné a kerékpáros forgalmat a sétányról, és a Csalogány utca-Lánchíd között a Bem rakpartra terelné. A Bem rakparton egyirányúsított, de váltakozó irányú gépjárműforgalom lenne, ami az átmenő forgalmat a Fő utcába terelné, de az ottlakóknak megmaradna a parkolás, és a bejutási lehetőség a parkolókhoz.

Biczók felteszi a kérdést: mi lenne, ha az autós forgalom a Fő utcába koncentrálódna, és hasonlóan a Bem-rakpart építése közben, két irányban haladna az autós közlekedés ott? A kerékpáros-gyalogos konfliktus megoldása lehet a kerékpárosoknak egy attraktívabb alternatíva kínálata a Bem-rakpart útján, hiszen a kerékpáros forgalom mehet a gépjárműveknek jelölt iránnyal szemben is.

Várható eredmény?

Csökkenő gépjárműforgalom, csendesebb, biztonságosabb Bem-rakpart. Több gazdasági és társadalmi tevékenység: a helyi kiskereskedők, éttermek teraszt nyithatnak a Bem-rakpart út felületén; gyerekek játszhatnak a Szilágyi Dezső téren; lakók közösségi tereket, teraszokat alakíthatnak ki maguknak; látogatók élvezhetik a kilátást. A kérdés nagyon aktuális, hiszen a Lánchíd közeljövőbeli felújítása alkalmat adhat a környék revitalizására, a Red Bull Air Race lezárásai pedig megmutatják azt, hogy működőképes lehet a kétirányú Fő utca (természetesen az Alsó rakpart lezárása nélkül).

Bevezethető ötletnek tartja a bringások Bem rakpartra terelését?

Most hívták fel a figyelmem, hogy a Kerékpárosklub is ezzel eléggé egybecsengő javaslatokat adott le a fővárosnak a DunaBuda véleményezési szakaszában: A budai Duna-part humanizálása.