Csúszik a Budapest-Balaton kerékpárút építése

MG 5162
2018.09.10. 15:14
68 hozzászólás
Elhúzódó engedélyeztetés, akadékoskodó önkormányzatok, kerékpárzajtól rettegő lakosság: lassan haladnak a nagy kerékpárút-fejlesztések az országban.

Egy éve beszéltünk Révész Máriusz kormánybiztossal, aki ambiciózus terveket vázolt fel. Megnéztük mi valósult meg belőlük egy év alatt.

Három nagy fejlesztési elképzelés került szóba:

  • az EuroVelo 6 kerékpárút hiányzó szakaszainak kiépítése
  • a Budapest-Balaton kerékpárút kiépítése
  • a balatoni bringakör kiépítése

Nézzük egyenként: az EuroVelo

Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút egyes szakaszait már régen megépítették. Nagyon sok hazai és külföldi kerékpáros használja őket, de több szakasz minősíthetetlen állapotú vagy hiányzik. Az út elkészítése azért is fontos, mert a Duna szlovák oldalán gőzerővel építik a párhuzamos kerékpárutat, elcsábítva ezzel a kerékpáros turisták jelentős részét.

Mapeurovelo6.png
Fotó: Wikipedia

Az egy évvel ezelőtti ígéret szerint az EuroVelo 6 magyarországi (Rajka és Budapest, valamint Százhalombatta közötti) szakaszok döntő többségének meg kellett volna épülni, 2019-re pedig az összesnek. Ehhez képest sehol sem kezdődött el a kivitelezés.

A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. tájékoztatása szerint első ütemben a Gönyű-Komárom, Dunaalmás-Lábatlan, Esztergom-Dömös, Dömös-Szentendre, Budapest-Szentendre, Budapest-Dunakeszi, Budapest-Százhalombatta szakaszra tavaly aláírták a tervezési szerződéseket, a tervezés megindult. Szakaszonként változó a fejlesztések állása: van még folyamatban lévő tanulmányterv, engedélyezési tervkészítés, illetve van olyan szakasz, ahol már rendelkezésre áll az építési engedély és készül a kiviteli terv. 

A kivitelezési tendereket az előkészítettség állapotától függően írják majd ki, egyes szakaszoknál várhatóan 2018. utolsó negyedében. A kivitelezési munkák várhatóan 2019. év első felében kezdődhetnek meg. Az egyes szakaszok hosszának, műszaki tartalmának függvényében a kerékpárút szakaszok 2019-2020. évekre készülhetnek el.

Ezeknél a szakaszoknál tehát minimálisan is egy évet csúszik a tavalyi állapothoz képest a befejezés. Az építési tervek elkészítése, építési engedélyek beszerzése elhúzódott, kivitelezés egyelőre még csak tervben.

A fenti EuroVelo 6 kerékpárút-szakaszokon túl folyamatban van még a Rajka-Halászi, Halászi-Győrzámoly, Győrzámoly-Gönyű, Komárom-Dunaalmás, Lábatlan-Esztergom szakaszok tervezőinek kiválasztására irányuló közbeszerzés előkészítése is. Ezeknél a szakaszoknál egy fokkal rosszabb a helyzet, itt még a tervezők sincsenek meg.

Egy éve az EuroVelo 6 legborzasztóbb állapotú szakasza, a Szentendre és Budapest közötti állt a legjobban: már aláírták rá a tervezési szerződést. Az eltelt egy évben megkapta az építési engedélyt, de területszerzés miatt még nem írták ki a kivitelezői tendert. (A kerékpárút ezen a részen a földeken, és a Lupa-tó mellett halad majd el.)

A Budapest-Balaton kerékpárút régi ígéret

Révész Máriusz egy éve arról beszélt, hogy az EuroVelo 6-hoz hasonlóan 2018-ra a szakaszok döntő többsége megépül, 2019-re pedig az összes. Ehhez képest a kivitelezés még ezeken a szakaszokon sem kezdődött el. Most az állás az, hogy az engedélyek és a kiviteli tervek elkészítése után legkésőbb a jövő év elején kiírhatók a kivitelezési közbeszerzések.

A tervek szerint a majdani kerékpárút a XXII. kerületi Kamaraerdőtől indul, majd Törökbálinton és Biatorbágyon (a viadukton) keresztül Etyekig halad nyugat felé, Etyeknél pedig délre fordul a Velencei-tó irányába.

A Budapesttől Etyekig ötből három szakaszra van már engedély, egy kiadás előtt áll, egynél pedig az érintett önkormányzati hozzájárulása hiányzik. Etyek és Velence, valamint Velence és Székesfehérvár között az építési engedélyeket kiadták, a kivitelezési tender majd akkor lesz, ha lesz rá pénz. Ugyanez érvényes a Székesfehérvár-Polgárdi szakaszra. A Polgárdi-Balatonakarattya szakasz engedélyezési eljárása elindult.

A helyzet tehát az EuroVelo 6-hoz hasonlóan itt is úgy áll, hogy az építés még sehol sem kezdődött meg annak ellenére, hogy 2018-ra nagy résznek már el kellett volna készülni. Biztató, hogy az építési engedélyek már sok helyen megvannak, lehangoló viszont, hogy a kivitelezési tendert azért nem írják ki, mert forrás még nincs rá.

Külön érdekes, hogy mind az Eurovelo 6, mind a balatoni bringaút csak a fővárosi határig épül, onnan egyelőre nem tudni, hogy megy tovább. A kormánybiztosság szerint körvonalazódik egy megállapodás a kormány és a főváros között, ami alapján a kormány annyi pénzt ad az EuroVelo Budapesten belüli szakaszaira, amennyit a fővárosi önkormányzat (a fővárosi képviselők 800 millió forintot szavaztak meg a célra).

Balatoni bringakör: túl zajos a bicikli?

A Balaton néhány éve már körül lehet biciklizni a különböző állapotú kerékpárutakon és közutakon kijelölt kerékpárnyomokon. A hamar népszerűvé vált útvonal azonban nem nagyon bírja a terhelést, ezért új kerékpárút épül körben a tó körül. Ez a fejlesztés is lassan halad, el-elakad.

A NIF Zrt. tájékoztatása szerint a Balatoni Bringakör kerékpárút tervezői szerződéseit 2017. július-augusztusában aláírták. Az eredeti elképzelések szerint 60 nap állt volna rendelkezésre az engedélyes tervek elkészítésére. Csakhogy.

A tervezés közben akadály is felmerült, emiatt időben elhúzódott a tervezés és engedélyeztetés. A jellemzően belterületi kerékpárút-szakaszokon a sok közművezeték jelentős közműegyeztetési és közműkiváltási feladatokat jelentett. Sok helyen a jelenleg használt kerékpárútnak nem rendezettek a tulajdonviszonyai. Az önkormányzatok sokszor olyan nyomvonalat szerettek volna, amit sem a tervezők, sem a kerékpáros szervezetek nem támogattak. 

Több településen aggódtak a lakosok a kerékpáros forgalom várható zaja miatt, több önkormányzat többször is megváltoztatta a nyomvonalra vonatkozó álláspontját. Tetézte a problémákat a kötelezően alkalmazandó állami, informatikai fejlesztés, az úgynevezett E-közmű rendszer 2017. nyarán, a tervezési folyamatok kellős közepén történő bevezetése, élesítése is. (Jelenleg már csak ezen a rendszeren keresztül folytathatóak a tervezéshez és engedélyeztetéshez szükséges közműegyeztetési folyamatok, adat- és nyilatkozat kérések.) 

A Balaton körül tehát részben folyik még az engedélyeztetés, részben már elkészültek a tervek. Legkorábban a déli parton, Zamárdi és Balatonlelle között írhatják ki (2018. októberben) a kivitelezői pályázatot. Jó hír viszont, hogy a kerékpárút szélesebb (3 méteres) lesz néhány rövid szakasztól eltekintve mindenhol.

Szó volt egy éve arról is, hogy megtervezik a Tarcal-Tokaj-Bodrogkeresztúr és a Tokaj-Tiszabecs szakaszt is. Az elsővel kapcsolatban az történt, hogy a NIF helyett a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Magyar Közút fog pályázni a forrásra, ezért egyelőre visszavonták. A Tokaj-Tiszabecs szakaszt sem rendelte el még a fejlesztési minisztérium.

Milyen kerékpáros fejlesztés fut egyáltalán?

A Tokaj, Erzsébet királyné Tisza-híd esetében a meglévő híd felújításával és kerékpáros konzol megépítésével (híd szélesítése egyoldali kerékpáros úttal) megvalósul a Tokaj-Rakamaz-Bodrogkeresztúr összekötését biztosító fejlesztés, továbbá a már átadott Tokaj-Nyíregyháza kerékpárút kapcsolata. A kivitelezés idén júliusban kezdődött, nettó 948 millió forintért. A kivitelezés várható befejezése 2019. augusztus.

A Poroszló-Tiszafüred közötti kerékpárút Poroszló Tisza-tó felőli részétől indul és az Eger, Szomorka patakokon, valamint a Tisza-folyón, Öblítő csatornán kialakított hidakon halad keresztül. A kivitelezés idén júliusban elkezdődött, nettó 3,1 milliárd forintért. Befejezés: 2019. december.

Kerékpáros KRESZ-módosítások:

Egy éve, a kormánybiztosság koordinálásával a kerékpáros szervezetek összeállítottak egy KRESZ módosítási csomagot is, ami a várakozás szerint csökkenteni fogja a kerékpárosok és autósok valamint a kerékpárosok és a gyalogosok közötti konfliktusokat is. A három fő eleme ez volt:

  • javasolják a közlekedési alapismeretek oktatását már az általános iskolában, amiből 12 éves kor környékén vizsgát is tehetnek majd a diákok.
  • javasolják a 1,5 méteres előzési oldaltávolságot.
  • javasolják feloldani megfelelő esetekben a kötelező kerékpárút-használatot. (Ennek oka az, hogy a baleseti statisztikák szerint a járdán vezetett kerékpárút és az úttest keresztezésénél sokkal nagyobb a balesetveszély, mintha az úton közlekedne a bringás.)

A három kiemelt javaslatból egyik sem került még be a KRESZ-be.

A kormánybiztosság válasza szerint szeptemberben további egyeztetések várhatók és ezt követően kerülhet sor a módosítások beterjesztésére.

Ami megtörtént:

A kormánybiztosság megrendelésére elkészült egy közlekedésfejlesztő munkafüzet, a tanárok számára pedig közlekedéssel kapcsolatos oktatási kézikönyv. A kézirat már a nyomdában van, a tervek szerint a mobilitási héten bemutatják, és még ebben a félévben eljut minden 4-5. osztályos tanulóhoz. 

A nyáron indult el a Másfél méter oldaltávolságot népszerűsítő kampány. A kampányhoz több kisfilm is készült, melyek közül Magyarósi Csaba filmjét 140 ezren, a Bringás Bringantik hasonló témában készült kisfilmjét 535 ezren nézték meg. A Ganxsta Zolee, Harsányi Levente, Szabó Győző első reklámfilmjét pedig egy nap alatt több mint 50 ezren nézték meg.