A székelyföldi autonómiával lehet bomlasztani
További Külföld cikkek
- Agyrémnek nevezte Ukrajna legújabb rendeletét a külpolitikai elemző
- Betiltották Amerikában a TikTokot, eltűnik 170 millió felhasználó?
- Emmanuel Macron: Európa haldoklik és elpusztulhat
- Szijjártó Péter: Minden adott a magyar-azeri kapcsolatok továbbfejlesztéséhez
- Hatályon kívül helyezték Harvey Weinstein ítéletét, ami elindította a metoo-mozgalmat
Az ENSZ genfi rasszizmusellenes értekezletén három romániai magyar
civil szervezet az erdélyi magyarság problémáira akarta felhívni a
figyelmet árnyékjelentésben, azonban a román kormány küldöttsége egy
főként a romániai cigányság gondjaira fókuszáló jelentést mutatott be
hétfőn, írja a Transindex.
Az országjelentést követő kérdések is leginkább a romák helyzetét
firtatták. A portál szerint úgy tűnik, hogy az árnyékjelentés nem lesz mérföldkő a székelyföldi autonómiatörekvések történetében.
A Bolyai Kezdeményező Bizottság (BKB), az Erdélyi Magyar Nemzeti
Tanács és a székelyföldi Pro Regio Siculorum Egyesület kollektív
kisebbségi jogok hiányára hívta fel a figyelmet. Szerintük Székelyföld területi autonómiájának hiánya miatt a román állam monopóliumot gyakorol a székely közösség legértékesebb javai, természeti kincsei fölött, ezért az ott élő magyar közösség egyre kiszolgáltatottabbá válik, és veszélybe kerül identitásának megőrzése és fejlődése.
Dél-tiroli példára hivatkozva kérték az ENSZ közvetítését a
székelyföldi autonómia kérdésében. A civileket képviselő Hantz Péter
szerint területi autonómia, határok megváltoztatása nem hatásköre a
bizottságnak, de a faji diszkriminációba belefér a kisebbségi
jogok kérdésköre.
A területi autonómia bűvöletében
A Székelyföldön és korábban a szlovákiai Csallóközben is kért területi autonómia esetén a központi államhatalom egy adott területen belül többséget alkotó közösségnek biztosít jogokat az önkormányzásához és identitásának megőrzéséhez. Ilyenkor elismerik az ezzel járó többletköltségeket, az adóknak nagyobb részét hagyják helyben, és a kedvezmények olyan fontos kérdéseket is érinthetnek, mint a saját rendőrség, vagy éppen az etnikai arányok megváltoztatásának tilalma. Székelyföld esetében elsősorban gazdasági problémák kerülnek elő a területi autonómia követelésekor.
Az 1989 utáni elszegényedés miatt újrainduló széleskörű autonómia törekvéseknek már volt egy előzménye az 50-es évek elején. Sztálin
1952-ben addig nem hagyta jóvá az új román alkotmányt, amíg abban nem szerepelt a Magyar Autonóm Tartomány létrehozása. A Marosvásárhely központtal egészen 1960-ig működő területen 780 ezren laktak, a lakosság háromnegyede magyar volt, és a legfontosabb tisztségeket is ők töltötték be.
Most is van egyfajta nosztalgia a MAT-tal szemben, bár az felülről indult kezdeményezés volt. A szocialista iparosítással sok románt költöztettek a területre, amelynek vezetése elsősorban kommunista volt, és csak másodsorban magyar. A közigazgatási határok átrajzolásával egyre nagyobb lett a románok aránya az 1968-as új alkotmány elfogadásáig még Maros Magyar Autonóm Tartomány néven létezett területen.
A kulturális autonómia kevesebb előnyt jelent
A területi autonómiához képest kevésbé erőteljes jogokat és
lehetőségeket biztosíthatnak a személyi elvű autonómiák segítségével
is. A kulturális autonómia legfontosabb jellemzője, hogy nem
területhez kötött, hanem például regisztráció, vagy csak egyszerűen a
közösséghez tartozás révén biztosít különleges jogosítványokat. A
kulturális autonómia és identitás leginkább az oktatási-kulturális
kérdéseket érinti, de Székelyföldön például nyelvi szempontból nem
járna többlettel, mert sok jogosítványt már a 2003-as alkotmányban
rögzítettek.
A kulturális autonómia iránt kisebb az ellenérzés, mivel ebben az esetben a kisebbség nemzetépítésének nincs területi következménye, ellentétben a területi autonómiával, amelyben Székelyföld egy alternatív nemzetállam lenne Románia közepén.
Politikai hasznot húznak Székelyföld kérdéséből
A 90-es évek elején két szomszédos állam, a Szovjetunió és Jugoszlávia
szétesése is táplálta a román politikai elit területi autonómiával
szemben támasztott félelmeit. Akkor azt gondolták, hogy Székelyföld
területi autonómiája egy későbbi kiválás felé tett első lépés lehet.
Ezek a félelmek azóta már elmúltak, de Székelyföld kérdése a
választási küzdelemben bedobható téma maradt, minden
oldal igyekszik a saját céljaira használni. Tavaly az
újraválasztására készülő Traian Băsescu román államfő még nagy
visszahangot kiváltva utasította el a székelyföldi autonómiát
Tusványoson, idén azonban sokkal visszafogottabb volt, és lényegében
megkerülte a kérdést.
A Băsescut támogató PD-L kormánykoalíciójában a Romániai Magyar
Demokrata Szövetség (RMDSZ) is helyet kapott. A tavaly még választást nyerő PD-L népszerűsége az idei megszorító intézkedések nyomán már a 20 százalékot sem éri el. Székelyföld autonómiájának kérdése ebben a helyzetben feszültséget kelthet a koalíción belül, amellyel az ellenzék megpróbálhatja kiprovokálni az előrehozott választást.
Az autonómia korábban a magyar pártok közti vetélkedés fontos eleme is volt már. Az RMDSZ mellett és ellen szerveződött MPSZ (Magyar Polgári Szövetség) egyik fontos üzenete volt, hogy az RMDSZ nem tesz meg mindent a székelyföldi autonómiáért. Az RMDSZ pedig azzal vágott vissza, hogy az MPSZ irreális követeléseivel a reális célokat is veszélyzteti.
Az autonómia a Koszovónak kedvező hágai bírósági döntés miatt is
előtérbe került, azonban a korábban rendszeresen példaként említett
területet függetlenedése valójában kevésbé teszi alkalmas hivatkozási
alappá. Innentől sokkal inkább a Koszovóhoz tartozó, szerbek lakta
részek jogainak kiterjesztése, autonómiájának biztosítása lehet példa
Székelyföldnek.
Európában több helyen sikeresen működik
View Autonóm területek in a larger map
Európában számos jól működő területi autonómiára találunk példát, és
az önrendelkezéshez jutott régiók legtöbbször érzékelhető gazdasági
fellendülésnek indultak. Az Aland-szigeteken élő svédek, Dél-Tirol,
Baszkföld és Katalónia mind területi autonómiát szerzett, ahogy
Nagy-Britanniában is különleges jogokat biztosítottak Skóciának,
Walesnek és Észak-Írországnak is.