Mégis lezárták az izlandi légteret a vulkán miatt
Ideiglenesen lezárták vasárnap az izlandi légteret az ország legaktívabb vulkánjának kitörése miatt, közölte az izlandi repülőtereket igazgató hivatal (Isavia). A Grimsvotn a sziget délkeleti részén található, a Vatnajokull gleccser alatt. A vulkánból sűrű füstoszlop emelkedett a magasba. Hjordis Gudmundsdottir, az Isavia szóvivője azt mondta, hogy a hamufelhő ugyan beterítette Izlandot, de nem Európa felé, hanem nyugati irányba, Grönland felé tart.
Az illetékes európai hatóságok vasárnap viszont arra figyelmeztették a légitársaságokat, hogy a hamu keddre elérheti Skócia északi részét, és amennyiben a kitörés erőssége változatlan marad, csütörtökre vagy péntekre Nagy-Britannia, Franciaország és Spanyolország egyes részei fölött is megjelenhet.
A figyelmeztetés a legfrissebb ötnapos időjárás-előrejelzésen alapul, de óvatosan kezelendő a meteorológusok szerint a különböző légáramlatok jelenléte miatt. A következő 24 órában ugyanakkor a vasárnapi európai előrejelzés szerint az európai és a transzatlanti légi közlekedésben nem várhatók fennakadások a vulkánkitöréssel összefüggésben.
A tűzhányó legutóbb 2004-ben volt ilyen aktív. Tudósok számítottak arra, hogy mostanában újra működni kezd, de hozzátették, valószínűleg nem lesz nagy kitörés, és nem teremt majd olyan légiforgalmi káoszt, mint amelyet az Eyjafjallajokul vulkán okozott hamufelhőivel 2010-ben.
A füstoszlop már korábban elérte a sugárhajtású gépek repülési magasságát, de ekkor még csak arra készültek tervek, hogy az ország fölött repülő járatok az éjszaka délebbre repüljenek. A Grimsvotn körül pedig már korábban is 220 kilométer sugarú körben repülési tilalmat vezettek be, az ilyenkor szokásos intézkedésként.
Az Eyjafjallajökull tavaly április 14-i kitörése után a levegőbe került vulkáni hamu miatt a II. világháború óta a legkiterjedtebb légtérzárlatot kellett bevezetni Európában. A kényszerintézkedés mintegy tízmillió embert érintett, és sokan megkérdőjelezték, hogy arra valóban szükség volt-e. Egy 2011-es tudományos vizsgálat ugyanakkor arra a következtetésre jutott, hogy a hajtóművekbe kerülő hamu tönkretette volna a sugárhajtású gépek hajtóművét.