Szappanopera helyett hazafias propagandaműsor megy Kínában

2011.07.01. 16:48
Kínában hónapok óta készültek forradalmi dalokkal, szervezett városnézéssel és utcai plakátokkal a párt alapításának 90. évfordulójára. Elsősorban az időseket hatotta meg a nosztalgia, miközben sokakban rossz érzéseket ébresztett a túlságosan is átfogó kampány.

A kínai vezetés már hónapok óta komoly propagandakampánnyal készült a Kínai Kommunista Párt (KKP) megalapításának 90. évfordulójára. A tévében levették a műsorról a szappanoperákat, a mozikban pedig elcsúsztatták a hollywoodi sikerfilmek bemutatóit is, hogy helyettük hazafias alkotásokkal készítsék fel az embereket július 1-re.

Stabilitás nélkül semmit nem lehet tenni, és a már eddig elért eredmények is elveszhetnek, mondta Hu Csin-tao (Hu Jintao), a Kínai Kommunista Párt főtitkára az évfordulón tartott nagygyűlésen pénteken. "Egyes történelmi korszakokban követtünk el hibákat, és komoly hanyatlást szenvedtünk el, amiknek gyökere az volt, hogy a párt irányelvei akkor elváltak a kínai valóságtól" - mondta Hu, aki beszédében többször is a nép, az emberek érdekeinek, jólétének előtérbe helyezését hangsúlyozta.

Július 1-jén körkapcsolással mutatták a tévében az ünnepi helyszíneket, de a vörös, forradalmi szlogenek már hetekkel ezelőtt ellepték a legnagyobb városok utcáit, Pekingben zászlókat állítottak fel a Tienanmen téren, az útkereszteződésekben pedig virágokból rakták ki a 90-es számot. Az utak mentén transzparenseken méltatják a párt által elért eredményeket.

2004 óta több mint nyolcmilliárd jüant (kb. 240 milliárd forintot) költöttek Mao Ce-tung szülővárosának felvirágoztatására, ahova aztán az elmúlt hónapokban több ezer fiatalnak szerveztek városnézést, a lapok tele voltak sztárok, ismert személyiségek megható visszaemlékezéseivel.

Az elmúlt hónapokban a CNN szerint nem volt ritka, hogy egy-egy város utcáin hirtelen hazafias dalok csendültek fel. A kezdeményezés még Csungkingból (Chongqing) indult, ahol a város vezetése 2008-ban eltökélte, hogy az éppen futó popdalok helyett a hazafias, forradalmi dalokat is újra népszerűsítik. A kínai kormány dicsérte a kezdeményezést, és a július 1-i évfordulóig több nagyvárosban is újra előkerültek a régi dalok.

Május 1-től három hónapra több tartományban levették a műsorról a krimiket és a romantikus szappanoperákat, amelyek helyett a társadalmi egységet népszerűsítő, hazafias sorozatokat és propagandaműsorokat adtak. Az évfordulóra készített propagandafilmekben több száz kínai sztár játszik, köztük Chow Yun-fat és a főként rendezőként ismert John Woo is. Az új hollywoodi filmek bemutatóit elhalasztották, az állami vállalatok pedig egész mozikat béreltek alkalmazottaiknak.

Wenran Jiang, az Alberta Egyetem oktatója szerint a társadalmi összetartozást próbálják erősíteni, emellett megalapoznák a párt jövőjét is. Sokan úgy vélik, hogy nemcsak a párt alapításának 90. évfordulójára készültek, hanem már a 2012-es pártkongresszust készítik elő, amikor részben lecserélődik majd a párt vezetése.

Az állami ünnepségek inkább csak az időseket érintették meg, nem sikerült hatékonyan megszólítani a fiatalokat. Ráadásul a CNN szerint sokakban fájdalmas emlékeket ébresztett a kampány, amely Mao kulturális forradalmára, és az azt követő erőszakra emlékezteti őket, ezért Mao örökségéről és megítéléséről is heves vita kezdődött.

"Micsoda abszurd idők: arra biztatnak, hogy énekelj forradalmi dalokat, de arra nem, hogy csinálj forradalmat. Arra biztatnak, hogy nézd meg A párt alapítása című filmet, de arra nem, hogy alapíts pártot” - járt körbe az interneten He Bing kínai jogprofesszor kritikus megjegyzése.

A Kínai Kommunista Pártot 1921-ben Sanghajban tizenhárom képviselő alapította. Az ülést francia rendőrök zavarták meg, ezért végül Csiahszingban (Jiaxing) fejezték be, a Déli-tó egy bárkáján. Ott mondták ki a KKP megalakulását július végén, de a párt születésnapjaként 1945 elején hivatalosan 1921. július elsejét határozták meg.