Húsz éve a legsúlyosabb repülőbaleset Nigériában
További Külföld cikkek
- Megijedt a román elit, a kínai TikTokot vádolják a vasárnapi vereség miatt
- Ön felszállna egy sofőr nélküli városi buszra?
- Évek óta nem látott hadműveletet indítottak lázadók Szíriában
- Zelenszkij tanácsadója: Orbán Viktor nem oroszbarát, hanem maximálisan pragmatikus
- Legalább 27 halálos áldozatot követelt a pusztító időjárás Indonéziában
Még mindig nem lehet tudni, miért zuhant le vasárnap egy utasszállító repülőgép egy sűrűn lakott lakónegyedre zuhant Nigéria legnagyobb városában, Lagosban. Hétfőn még mindig dolgoztak a mentőcsapatok a helyszínen, egy daruval megemelték a repülőgép farokrészét.
Goodluck Jonathan elnök háromnapos gyászt rendelt el, egyben jelezte, hogy teljeskörű vizsgálatot kezdeményeznek a gépen utazó 153 ember életét követelő katasztrófa okainak kivizsgálására. Egyelőre még nem tudni, mennyien halhattak meg a földön, amikor a gép két épületet is eltalálva becsapódott.
Nehézségekbe ütköztek a mentőcsapatok
A hatóságok kezdetben nem voltak a helyzet magaslatán, az MSNBC szerint a becsapódás után a helyszínre érkező több ember még a füstölgő repülőroncs darabjaira, a letört szárnyakra is felmászott.
Sokan fényképeket készítettek a mobiltelefonjaikkal, és a káoszban szinte azonnal megjelenő fosztogatók is megnehezítették a mentőcsapatok munkáját. A katonák megpróbálták megtisztítani a terepet gumibotokkal és pajzsokkal, de többen dühösen reagáltak, és kövekkel dobálták meg őket, csak lassan állt helyre a rend. Végül a hatóságoknak egy szűk folyosót sikerült kialakítaniuk.
Az is problémát jelentett, hogy a tömegben sokan segítettek a helyszínre vinni a tűzoltótömlőket, azonban néhány óra alatt kifogytak a vízből. Többen műanyagpalackokkal próbálták segíteni az oltást, a hatóságok pedig locsolókocsikat rendeltek a helyszínre a közeli építkezésekről, de a mentőautókhoz hasonlóan ezek is elakadtak a dugóban.
Sokat tettek a repülésbiztonság javításáért
Az már biztosnak tűnik, hogy ez volt a legsúlyosabb repülőgép-katasztrófa Nigériában 1992 óta, amikor egy katonai csapatszállító egy mocsárba csapódott, nem sokkal azután, hogy felszállt Lagosból. Akkor összesen 163-an veszítették életüket.
Lagosban közel 15 millió ember él, nemzetközi repülőtere pedig fontos csomópont Nyugat-Afrikában, 2,3 millió utas halad át rajta évente. 2010-ben a repülőtér a biztonsági engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, ami azt jelenti, hogy közvetlenül repülhetnek járatok Amerikába. A lezuhant gépet üzemeltető Dana Air 2008-tól működik az országban, azóta pedig Nigéria egyik legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát, megbízhatónak tartották.
A 2000-es évek elejéig történt több komoly légibaleset Nigériában, de az elmúlt években sokat tett a kormányzat a biztonság javításáért. A radarrendszer már az egész országot lefedi Nigériában, ugyanakkor a reptereken is előfordulnak áramkimaradások és a generátorok is leállhatnak, írja az AP.
Ugyan komolyabb baleset az elmúlt években nem történt, de május elején már kényszerleszállást kellett végrehajtania egy Uyóból érkező repülőnek a lagosi repülőtéren, miután a hivatalos magyarázat szerint csökkent a hidraulikai nyomás. A hétvégén pedig a lagosi székhelyű Allied Air Cargo vállalaté volt az a Boeing 747-es, amelyik szombat éjjel egy buszba csapódott Ghána fővárosában, Accrában, tíz ember halt meg a balesetben.
A repülésbiztonságon próbáltak javítani, de a BBC szerint veszélyesebb lett autóval közlekedni idén Nigériában, mivel az autóutak mentén felszámolták a rendőri ellenőrző posztokat, az új országos rendőrfőkapitány szerint ugyanis sokan kenőpénzt fogadtak el. Azóta azonban megszaporodtak a fegyveres rablások az utakon.