Húsz éve a legsúlyosabb repülőbaleset Nigériában
További Külföld cikkek
- A német parlament szigorított a biztonsági törvényeken az iszlamista támadások miatt
- Csúcstalálkozót tartott Berlinben az Egyesült Államok és Németország
- Hiába jelölte a Fidesz és a Mi Hazánk, kicsúszott a gondolatszabadságért járó uniós díj Elon Musk kezéből
- Nyomozás indult egy belga-izraeli állampolgár ellen
- Kettős játékot játszik Orbán Viktor szövetségese
Még mindig nem lehet tudni, miért zuhant le vasárnap egy utasszállító repülőgép egy sűrűn lakott lakónegyedre zuhant Nigéria legnagyobb városában, Lagosban. Hétfőn még mindig dolgoztak a mentőcsapatok a helyszínen, egy daruval megemelték a repülőgép farokrészét.
Goodluck Jonathan elnök háromnapos gyászt rendelt el, egyben jelezte, hogy teljeskörű vizsgálatot kezdeményeznek a gépen utazó 153 ember életét követelő katasztrófa okainak kivizsgálására. Egyelőre még nem tudni, mennyien halhattak meg a földön, amikor a gép két épületet is eltalálva becsapódott.
Nehézségekbe ütköztek a mentőcsapatok
A hatóságok kezdetben nem voltak a helyzet magaslatán, az MSNBC szerint a becsapódás után a helyszínre érkező több ember még a füstölgő repülőroncs darabjaira, a letört szárnyakra is felmászott.
Sokan fényképeket készítettek a mobiltelefonjaikkal, és a káoszban szinte azonnal megjelenő fosztogatók is megnehezítették a mentőcsapatok munkáját. A katonák megpróbálták megtisztítani a terepet gumibotokkal és pajzsokkal, de többen dühösen reagáltak, és kövekkel dobálták meg őket, csak lassan állt helyre a rend. Végül a hatóságoknak egy szűk folyosót sikerült kialakítaniuk.
Az is problémát jelentett, hogy a tömegben sokan segítettek a helyszínre vinni a tűzoltótömlőket, azonban néhány óra alatt kifogytak a vízből. Többen műanyagpalackokkal próbálták segíteni az oltást, a hatóságok pedig locsolókocsikat rendeltek a helyszínre a közeli építkezésekről, de a mentőautókhoz hasonlóan ezek is elakadtak a dugóban.
Sokat tettek a repülésbiztonság javításáért
Az már biztosnak tűnik, hogy ez volt a legsúlyosabb repülőgép-katasztrófa Nigériában 1992 óta, amikor egy katonai csapatszállító egy mocsárba csapódott, nem sokkal azután, hogy felszállt Lagosból. Akkor összesen 163-an veszítették életüket.
Lagosban közel 15 millió ember él, nemzetközi repülőtere pedig fontos csomópont Nyugat-Afrikában, 2,3 millió utas halad át rajta évente. 2010-ben a repülőtér a biztonsági engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, ami azt jelenti, hogy közvetlenül repülhetnek járatok Amerikába. A lezuhant gépet üzemeltető Dana Air 2008-tól működik az országban, azóta pedig Nigéria egyik legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát, megbízhatónak tartották.
A 2000-es évek elejéig történt több komoly légibaleset Nigériában, de az elmúlt években sokat tett a kormányzat a biztonság javításáért. A radarrendszer már az egész országot lefedi Nigériában, ugyanakkor a reptereken is előfordulnak áramkimaradások és a generátorok is leállhatnak, írja az AP.
Ugyan komolyabb baleset az elmúlt években nem történt, de május elején már kényszerleszállást kellett végrehajtania egy Uyóból érkező repülőnek a lagosi repülőtéren, miután a hivatalos magyarázat szerint csökkent a hidraulikai nyomás. A hétvégén pedig a lagosi székhelyű Allied Air Cargo vállalaté volt az a Boeing 747-es, amelyik szombat éjjel egy buszba csapódott Ghána fővárosában, Accrában, tíz ember halt meg a balesetben.
A repülésbiztonságon próbáltak javítani, de a BBC szerint veszélyesebb lett autóval közlekedni idén Nigériában, mivel az autóutak mentén felszámolták a rendőri ellenőrző posztokat, az új országos rendőrfőkapitány szerint ugyanis sokan kenőpénzt fogadtak el. Azóta azonban megszaporodtak a fegyveres rablások az utakon.