Újabb területi vita a Kelet-Kínai-tengeren
Három kínai őrhajó érte el szerda hajnalban a vitatott hovatartozású Tiaojü-szigeteket (japánul Szenkaku-szigetek) a Kelet-kínai-tengeren. A három jármű a kínaiak szerint rutin járőrözést végzett a térségben, miután a kínai agrártárca június elsejétől halászati tilalmat rendelt el a térségben a halak ívási időszakára tekintettel. Japán, ami ellenőrzése alatt tartja a szigeteket, „rendkívül súlyosnak” minősítette az esetet és provokációként értékelte azt.
Tokiói jelentések szerint Japán diplomáciai úton tiltakozott. Sasae Keinicsiro a japán külügyminisztériumnál hivatalába kérette Kína nagykövetét Cseng Jung-huát (Cheng Yonghua), s a rövid idejű „területsértést” „rendkívül súlyosnak” és elfogadhatatlannak nevezte.
A kínai Hszinhua hírügynökség evvel szemben rövid jelentésében kitér arra, hogy a kínai hatóságok az ország halászati érdekeinek védelme céljából 2010 óta a halőrök rendszeres járőrözéseit kiterjesztette „a Tiaojü-szigetekre és a hozzájuk tartozó szigetecskékre”. E szigeteket Kína „ősidők óta területe szerves részének tekinti”.
Peking az elmúlt napokban többször is hangot adott elégedetlenségének amiatt, hogy a japán kormány a szigetek államosítására készül. Az öt szigetből álló szigetcsoportból három sziget egy üzletember tulajdonában van, aki bérbe adja azokat a Japán államnak. Tokió kormányzója közölte, hogy ezt a három szigetet megvásárolna, s erre közadakozást kezdeményezett.
A japán közigazgatás alatt álló szigetek hovatartozásáról Tokió nem hajlandó vitát nyitni, azokat egyértelműen a maga fennhatósága alá tartozónak vallja. Peking ugyanakkor azt állítja, bizonyítani tudja a maga igényének jogi megalapozottságát, s szuverenitását vitathatatlannak nevezi.
A tekintélyvesztés mellett más tétje is van a kínai-japán vitának. A szigetek környékén szénhidrogén-lelőhelyeket sejtenek és a térségbeli vizek gazdagok halban, ezért nem mindegy ki kezdhet neki a természeti kincsek kiaknázásához, és kinek a halászhajói tartózkodhatnak ott szabadon.
Peking és Tokió már máskor is összeveszett a szigetcsoport miatt. Legutóbb 2010 szeptemberében süllyedt mélypontra a köztük levő kétoldali viszony, amikor a japán parti őrség egy ütközéses baleset után feltartóztatott egy kínai halászhajót a térségben. A kínai halászhajó kapitánya állítólag részeg volt, ezért ment neki a japán hajóknak.