Az internetre is átterjedt a háború

2012.11.16. 21:42 Módosítva: 2012.11.17. 12:21

A harmadik napja tartó összecsapások Izrael és a palesztin Hámász között egy új felületre is kiterjedtek. Párhuzamosan a rakétatámadásokkal és a légicsapásokkal, mindkét fél heves, felülről szervezett propagandakampányba és a másik fenyegetésébe kezdett az interneten.

A zsidó állam hadserege, az Izraeli Védelmi Erők (IDF) szerdán a hivatalos Twitter-csatornáján keresztül jelentette be a támadások megindítását. Rögtön ezután ugyanott üzente meg a Hamász tisztjeinek is, hogy a következő napokban nem ajánlják a számukra, hogy a felszínen mutatkozzanak. A több ezer lájkot és megosztást kiváltó üzenet az új típusú hadviselésnek csak a kezdete volt. Ugyanitt Ahmed al-Dzsabari, a Hamász katonai szárnyának parancsnokának meggyilkolása után mindössze annyit posztoltak: " al-Dzsabari: megsemmisítve".

Persze megérkezett a válasz a palesztin oldalról is, a Hamász hivatalos Twitter-csatornáján és a katonai szárnyának oldalán is egymást érték az Izraelt fenyegető üzenetek. Többek között azzal vádolták az izraeli felet, hogy ők nyitották meg a Pokol kapuit, majd hozzátették azt is, hogy el fogják érni az izraeli vezetőket és katonákat. A fenyegetőzés mellett mindkét oldal aktívan használja arra is a mikroblog-oldalt, hogy lelkesedést öntsön a támogatóiba és biztosítsa a nemzetközi közvéleményt arról, hogy a másik fél követ el éppen emberiség elleni bűntetteket.

Arra amúgy is mindkét fél külön figyelmet fordít, hogy a híreket figyelő külföldiek szimpátiáját megnyerjék. Az IDF például a harcok megkezdését követő napon a következő üzentet posztolta: "Jó reggelt, amerikai barátaink! Míg ti aludtatok, három izraeli állampolgár halt meg, mert otthonukba rakéta csapódott".

Az amerikai NBC egyenesen egy új propaganda-eszköz megjelenéseként mutatta be a kialakult internetes állóháborút. Elemzésükben kitérnek annak ironikus voltára, hogy a párbeszéd általában minden formáját mereven elutasító ellenségek mennyire lelkesen keresik a lehetőségét annak, hogy folyamatosan beszóljanak és kommunikáljanak a másik féllel. A webkettes kommunikáció másik előnye, hogy a harcban álló felek sokkal egyszerűbben tudják eljuttatni üzeneteiket olyan országokba is, ahol a helyi média hagyományosan mindig csak az egyik fél üzenetét közvetítette.

Az elemzés megemlíti azt is, hogy nem ez az első eset, amikor a szemben álló felek az internetes kommunikáció terepére is kiterjesztették a harcukat. Azonban ami itt újdonság, az mindennek a mértéke és tudatossága. Ezt jelzi az is, hogy milyen nagy számban kapcsolódnak be ebbe a kommunikációs háborúba emberek mindkét országból és amúgy a világ minden tájáról is. A #PillarOfDefense, a #GazaUnderAttack és az #IsraelUnderFire twitter-csatornákon másodpercenként érkeznek az új posztok, melyekben a legfrissebb hírek megosztásai keverednek a szubjektív beszámolókkal és persze a véres fenyegetésekkel is.

Az al-Jazeera összeállításában megmutatja néhány nagyon jellemző példáját e új típusú hadszíntérnek, ezeket itt találja.

Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM