Szabadlábon a spanyol halálvonat vezetője
További Külföld cikkek
- Az elmúlt évszázad legsúlyosabb havazása csapott le Dél-Korea fővárosára
- Rekordmennyiségű kokaint foglaltak le a kolumbiai hatóságok
- Börtöntáborba küldték azokat az észak-koreai szökevényeket, akik kapcsolatba kerültek a kereszténységgel
- Szijjártó Péter: Végre egy jó hírt is kapott a globális békepárti többség
- Romániát és Bulgáriát már csak egy hajszál választja el a schengeni övezettől
Szabadlábra helyezte a spanyol bíróság Francisco José Garzont, a szerdán kisiklott spanyol vonat mozdonyvezetőjét. A férfi szabadon távozhatott a kétórás kihallgatás után, de a feltételek szerint le kellett adnia az útlevelét, és rendszeresen be kell jelentkeznie a rendőrségen. A kihallgatás egy órán keresztül tartott, és igazságügyi forrásokra hivatkozó, éjszakai médiajelentések szerint a mozdonyvezető elismerte, hogy gondatlanul cselekedett. A kórházban még nem volt hajlandó vallomást tenni.
A fejlemény annak fényében érdekes, hogy szombaton a spanyol belügyminiszter, Jorge Fernandez azt nyilatkozta: a hatóságoknak elég bizonyítéka van ahhoz, hogy gondatlanságból elkövetett tömeszerencsétlenség okozásával vádolják meg a vasutast. A vonat a balesetet megelőző pillanatokban az adatok szerint a megengedett 80 kilométeres óránkénti sebesség majd' két és félszeresével, 190-nel haladt, és bár Garzon hallotta a gyorshajtásra figyelmeztető műszer jelzését, nem kezdett el fékezni.
A vonat a következő éles kanyart már nem tudta bevenni, először a vagonok, majd a mozdony is kisiklott, és a vágány melletti betonfalnak csapódott. A balesetben a mai adatok szerin 79-en haltak meg, a külföldiek között főleg amerikai, francia, olasz, dominikai és algériai állampolgárok vannak. A sérültek közül hetvenen vannak kórházban, és 22-nek válságos az állapota. Két gyerek is van köztük.
A vizsgálat eddig adatai alapján a vonatnak már négy kilométerrel korábban lassítani kellett volna. Hogy fékhiba, a szerelvény vagy a pálya valamilyen meghibásodása vezetett-e a balesethez, még vizsgálják. Az biztos, hogy az adott pályaszakaszon nem az automatika felelőssége az, hogy a korlátozásnak megfelelően szabályozza a vonat sebességét, ezt ugyanis a vonat vezetőjének, jelen esetben Garzonnak kellett volna megtennie. A mozdonyvezető a balesetet követően telefonon jelentette az esetet a vasúttársaság központjának, a hívás hangfelvétele alapján a férfi akkor elismerte, hogy túl gyorsan hajtott.
A tartományi közlekedési miniszter közben visszautasította a szakszervezetek, valamint egyes médiumok, továbbá néhány mozdonyvezető azon állítását, hogy a biztonsági rendszer az adott szakaszon nem működött megfelelően. Ana Pastor azt hangoztatta, hogy a rendszer teljes mértékben megfelel a spanyol, illetve az európai szabványoknak. „Az alkalmazottaknak azonban szintén be kell tartaniuk az előírásokat” – tette hozzá.