További Külföld cikkek
- „A magyar kormányt nem nevezném a szövetségesünknek” – mondta Csehország külügyminisztere
- Leülnek vitázni az EP-listavezetők, de Deutsch Tamás biztosan nem lesz ott
- Az Európai Bizottság ujabb 68 millió euróval támogatja Gázát
- Olaf Scholz az emberi jogok tiszteletére szólította fel Azerbajdzsánt
- Joe Biden nem akar még nagyobb zűrzavart, Amerikának be kell avatkoznia
A brit pilóták több mint fele vallja: általában nem időjárási viszontagság és nem is műszaki probléma, hanem a fáradtság veszélyezteti leginkább a biztonságos repülést, írja a Daily Mail. A felmérésben résztvevő ötszáz pilóta közül 420 azt mondta, hogy a repülési képessége az elmúlt fél évben legalább egyszer veszélyeztetve volt fáradtság miatt. 43 százalékuk havonta egyszer érzi ezt. Csak a pilóták fele állította, hogy légitársaságuk támogatta volna őket, ha fáradtságra hivatkozva lemondják az útjukat.
Ezeket az eredményeket csütörtökön hozták nyilvánosságra, közel egy hónappal azután, hogy két brit pilóta durmolt munka közben. Baleset nem történt, a Virgin Atlantic A330-as Airbusának minden utasa épségben földre került, és a robotpilóta egyébként is bekapcsolt volna, ha a magasság csökkenni kezd. Ráadásul a pilóták nem jó dolgukban szunyáltak, hanem éppen a korábbi két nap munkája során merültek ki. Az esetet megelőző napokban ugyanis mindketten csak fejenként öt órát tudtak aludni ügyeleti munkájuk miatt. Adott napon húsz-húsz perces váltásban próbáltak pihenni, amikor végül mindketten elaludtak.
Habár a húszperces turbópihenő a pilóták bevett gyakorlata a pihenésre, a Civil Repülési Hatóság (CAA) utólagos vizsgálata során egyértelműen megállapította, hogy ez esetben mindkét pilóta aludt. A vizsgálat azután indult, hogy egyikük jelentette a történteket. A Brit Légipilóták Szövetsége (Balpa) úgy tudja, a gépen működő, a pilóták munkáját figyelő készülék inkább nem aktív időszakokat rögzített, és már akkor is figyelmeztetett, hogy a vezetők aggasztó gyakorisággal alszanak el.
A brit közlekedési minisztereket már kilenc hónappal ezelőtt figyelmeztették arra, milyen veszélyekkel jár, ha a pilóták álmosak. A politikusok erre azt válaszolták, hogy a fáradtság nem tartozik a jelentett veszélyességi faktorok közé.
Az Európa Parlament hétfőn szavaz a pilóták megengedett repülési idejének szabályozásáról. A Balpa attól tart, hogy az új szabályok legalizálják a váltott műszakot, vagyis egyes pilóták akár 24 órán keresztül is ébren lehetnek majd, ami emberéletekbe kerülhet. A CCA szerint ugyanakkor az új szabály arra kényszerítheti a légitársaságokat, hogy hatékony fáradságkezelési stratégiákat dolgozzanak ki, és fejlesszék a felügyeleti, illetve a monitoringrendszerüket.