Amikor Ronald Reagan cigit reklámozott
Ötven évvel ezelőtt jelent meg az a tisztiorvosi jelentés az Egyesült Államokban, amely egyértelműen kimondta a dohányzás és a tüdőrák közötti összefüggést. A jelentés után indult meg az igazi küzdelem a tengerentúlon a dohányzás ellen. De a dohánygyárak is felvették a kesztyűt, hatásos plakátokkal, hírességekkel, tudományos kutatásokkal próbálták meg ellensúlyozni a dohányzásellenes kampányokat és fenntartani a forgalmat.
A káros szenvedély elleni és az egészséges élet melletti fél évszázados harcot egy képösszeállításban akartuk megmutatni, de igazi cigipornó lett belőle. A dohányáru reklámozására vonatkozó hazai szabályok ugyanis szinte lehetetlenné teszik egy ilyen galéria közlését a magyar sajtóban - ezért is kerültek a képre a Nemzeti Dohányfoltok.
A hazai fogyasztóvédelmi szabályok általános tilalmat fogalmaznak meg a dohánytermékek reklámozására. A tilalom a dohányáru közvetett reklámozására is kiterjed. Dohányárut csak forgalmazóknak készítette szakmai anyagban, nem az EGT tagállamokból származó sajtótermékben, és a dohányboltokban lehet reklámozni. Még ezek a reklámok sem tüntethetik fel azonban a dohányzást egészséges tevékenységként, nem ábrázolhatnak dohányzó személyt, és nem használhatják fel ismert személyiség képét.