További Külföld cikkek
- Túlélőket és holttesteket is találtak a Vörös-tengeren elsüllyedt turistahajónál
- Hatalmas kavarás után kiderül, hivatalba léphet-e Ursula von der Leyen bizottsága
- Meghalt a világ legidősebb férfija
- Az ügyészek 20 év börtönbüntetést követelnek a feleségét elkábító és megerőszakoltató férfira
- Újabb kínai–magyar együttműködés: összekapcsolják a keleti és a nyugati digitális fizetési rendszereket
Akár egy egyszerű tűz is okozhatt azokat a zavarokat, amiket mindenki gépeltérítésnek tart az eltűnt MH370-es járat kapcsán. Chris Goodfellow, egy pilóta írta meg az azóta már több nagy lap által is szemlézett elméletét, miszerint egy tűz (például az első kerekek kigyulladása) is magyarázhatja az összes furcsaságot.
A férfi szerint a repülő éles balra kanyarodását az magyarázhatja, hogy a pilóta valamilyen súlyos vészhelyzet miatt azonnal a legközelebbi repülőtér felé fordult. Goodfellow szerint az idősebb és tapasztaltabb pilóták – mint amilyen az 53 éves kapitány is volt – mindig észben tartják a legközelebbi reptereket, hogy vészhelyzetben azonnal tudják, hol tudnak leszállni. A gép eltűnésekor pedig a legközelebbi, egy Boeing 777-es fogadására is alkalmas reptér Palau Langkawiban volt – arrafelé, amerre a gép fordult, azaz a korábbi repülési iránytól balra.
És miért kapcsolták ki a kommunikációs rendszereket? Tűz esetén a pilóták sorra lekapcsolják a nem létfontosságú rendszereket, keresve azt, amelyik a tüzet okozta. Ez magyarázhatja Goodfellow szerint, hogy miért kapcsolták ki az egyik kommunikációs rendszert a pilóták (ezt tartják a legerősebb érvnek amellett, hogy a gépet eltérítették). A Buseiness Insider által megszólaltatott egyik pilóta szerint viszont a tűz esetén követendő eljárásrend nem írja elő a Boeing 777-eseken ennek a kommunikációs eszköznek a kikapcsolását.
A pilóta szerint tűz esetén a pilóták azonnal jelentették volna a vészhelyzetet a földi személyzetnek és segítséget kértek volna az azonnali leszálláshoz. Goodfellow azzal magyarázza a hallgatást, hogy a pilóták a tűzzel voltak elfoglalva és nem értek rá beszélni a földi irányítással. Egy másik pilóta szerint ez az első elmélet, ami őt is elgondolkodtatta, mert valószerű magyarázatot adhat az eseményekre.
Csak majdnem tökéletes
Azt viszont Goodfellow elmélete sem magyarázza, hogy a másodpilóta miért az után köszönt el a földi irányítástól, hogy az egyik kommunikációs rendszert kikapcsolták. Ekkor ugyanis azt mondta, hogy „Minden rendben, jóéjt!", amit egy tűz esetén biztosan nem tett volna.
A férfi szerint a pilótafülkében előbb-utóbb akkora füst lehetett, hogy a pilóták eszméletüket vesztették, vagy meghaltak. A gép ezután egy ideig még robotpilótával repülhetett, amíg ki nem fogyott az üzemanyaga, de az is elképzelhető, hogy a tűz tönkretette az irányító rendszereket és a repülő egyszerűen lezuhant.
A Business Insider által megszólaltatott harmadik pilóta szerint az is valószínűtlen, hogy a pilóták eszméletüket vesztették volna a füst miatt, hiszen oxigénmaszkjuk is van ilyen esetekre.
Az elmélet azt sem magyarázza meg, hogy miért programozták át a fedélzeti számítógépet. Egy ilyen vészhelyzetben ugyanis valószínűleg inkább kézi irányítással repültek volna a pilóták, a New York Times szerint viszont a repülőt irányító számítógépet átprogramozták, hogy ez irányítsa a gépet.
Ha Önt az elméletek helyett az érdekli, hogy mit tudnak (vagy inkább nem tudnak) az eltűnt repülőt kereső hatóságok, akkor ezt a cikkünket javasoljuk.