Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Thaiföldi radarok látták az eltűnt maláj gépet

2014.03.18. 12:40

A március 8-án eltűnt maláj géppel kapcsolatban szinte óráról-órára újabb elméletek ütik fel a fejüket, egyre nehezebb tisztán látni a találgatások sűrűjében. Kedden a következők voltak a legfontosabb fejlemények:

  • A New York Times-nak nyilatkozó amerikai légügyi szakemberek szerint a gép útvonalát szándékosan megváltoztatták, méghozzá a pilótafülkéből. Ilyenre csak olyasvalaki lehetett képes, aki jól ismerte a rendszert.
  • A kínai hozzátartozók egyre elkeseredettebbek, amiért a maláj hatóságok nem tájékoztatják őket eltűnt családtagjaikról. Éhségsztrájkkal fenyegetnek.
  • A keresés már 7,7 millió négyzetkilométerre terjed ki. Ez akkora, mint Ausztrália területe. Az akcióba Kína mellett az Egyesült Államok és Ausztrália is bekapcsolódott. Kína 21 műholddal keresi a gépet.
  • Pakisztán, India, Kirgizisztán és Kazahsztán azt állítja: nem látszik a felvételeiken, hogy a gép belépett volna a légterükbe. A pakisztáni tálibok is tagadják, hogy közük lenne a dologhoz, de azért megjegyezték, hogy alkalom adtán szívesen eltérítenének egy gépet.
  • A gép még mindig nincs meg.
  • Állítólag a Maldív-szigeteken látták, és thaiföldi radarok is érzékelhették.

Thaiöldi radarok láthatták

Miután sokáig semmit nem lehetett tudni az MH370-es járatról, kedden két fontos fejlemény is napvilágra került, amik segíthetik a kutatást. Az egyik az, hogy szemtanúk a Maldív-szigetek felett véltek látni egy „alacsonyan szálló jumbo jetet” a gép eltűnésének napján. Leírásuk szerint a gép fehér volt, piros csíkokkal, a Malaysia Airlines gépei éppen így néznek ki. Kérdés, miért vártak tíz napot azzal, hogy ezt elmondják a helyi sajtónak. A Maldív-szigetek mindkét jelenlegi keresési folyosóból kiesik.

Ennél is fontosabb nyom lehet, hogy tíz nap hallgatás után  a thai légi hatóságok bejelentették: radarjaik érzékeltek egy gépet, éppen pár perccel azután, hogy az eltűnt maláj géppel megszűnt a kapcsolat. Arra a kérdésre, hogy miért vártak eddig ennek az információnak a kiadásával, az AP szerint azt mondták: azért, mert Malajzia eddig nem fogalmazott meg kifejezetten erre irányuló kérést. A thai légierők szóvivője, Montol Suchookorn ugyanakkor hozzátette: nem biztosak benne, hogy a keresett gépet látták-e a radarjaik.

Az információ kiadásával kapcsolatos késlekedést a kifejezett kérés elmaradása mellett azzal indokolta, hogy:

Egyáltalán nem figyeltünk rá. A Thai Királyi Légitársaság csak olyan eseményeket figyel, amelyek az országunkat fenyegetik, olyan esetekben, amikor nincs közvetlen fenyegetés, nem teszünk lépéseket.

A géppel való kommunikáció helyi idő szerint hajnali 1 óra 20 perckor szakadt meg, míg a thai légierők 1 óra 28 perkor látták azt a gépet, amely az MH370-es útvonalával éppen szemben repült, vissza Kuala Lumpur felé, majd később jobbra fordult, és a malajziai Butterworth irányába tartott. Ez a város a Malaka-szoros mentén fekszik, ahol a maláj légi irányítók utoljára látták a gépet 2 óra 14 perckor.

A gép Thaiföld légterét nem érintette. A szóvivő hozzátette, a gép által leadott jelek „nem normális jelek” voltak, rendszertelenül érkeztek, és nem tartalmazták a járatszámot. 

A pilótafülkéből programozhatták

Valószínűleg a pilótafülkéből programozták azt a számítógépet, amely nyugat felé té

A pilóták teljesen normális életet éltek

Semmi sem utal arra a pilóták életéből és kapcsolataiból, hogy részt vettek volna egy gépeltérítésben, vagy terrorakcióban.

A New York Times profilja szerint a 27 éves másodpilóta otthon élt a családjával és azt tervezte, hogy hamarosan feleségül veszi barátnőjét. Az 53 éves kapitány pedig egy kiegyensúlyozott nagyapa volt, akit tiszteltek a kollégái a tapasztalata miatt. Szeretett főzni és barkácsolni.

A pilóták számítógépeinek és az egyikük házában talált repülésszimulátor átvizsgálása során nem találtak semmi gyanúsat, közölte a CNN rendőrségi forrásokra hivatkozva.

rítette el a tíz napja eltűnt maláj gépet – írta kedden reggel a New York Times. A lap szerint a 370-es járat útirányának módosításához hét vagy nyolc parancsot kellett begépelni egy olyan számítógépbe, amely egy térdmagasságú panelbe van beépítve, a pilóta és a másodpilóta közé.

A pontos repülési tervet már a felszállás előtt betáplálják a rendszerbe, ami pontról pontra navigálja a gépet a kijelölt útvonalon. Bárki is térítette el a gépet, annak jól kellett ismernie a légi irányítási rendszereket. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a rendszert felszállás előtt vagy később programozták újra.

Mindenesetre ha így történt, az erősíti a maláj hatóságoknak azt a korábbi felvetését, hogy a gépet szánt szándékkal térítették el. Kína malajziai nagykövete, Huang Huaikang korábban bejelentette: a hatóságok a repülőn utazó valamennyi kínai állampolgár esetében megvizsgálták a személyes körülményeket, hátteret, és egyikük esetében sem találtak arra utaló jelet, hogy terrorizmussal állna kapcsolatban. A repülő 227 utasának kétharmada volt kínai állampolgár.

Értettek hozzá

A maláj hatóságok szerint a gép másodpilótája volt az, aki március 8-án utoljára beszélt a légi irányítókkal. Ekkor még működött az ACARS (Aircraft Communicatios Addressing and Reporting Systems) nevű, a légi irányítás számára adatokat küldő rendszer is, majd nagyjából ugyanakkor állt le, amikor a szóbeli kommunikáció is megszakadt, és a gép jeladója kikapcsolt. Ez az amerikaiak szerint azt a gyanút erősíti, hogy a gép eltűnését előre eltervezték.

A nyomozók most azt elemzik, hogy a gép az irányváltása után érintett-e bármilyen más útvonalon található légi ellenőrzési pontokat a radar alapján, mert ha igen, az azt jelentené, hogy a gépet továbbra is képzett pilóta irányította, számítógép segítségével. A gyanú szerint a gép útvonalához hozzáadtak egy az eredeti repülési tervtől eltérő ellenőrzési pontot. Ez rendes körülmények között is lehetséges, ha forgalmi vagy időjárási okokból erre a légi irányítás utasítást ad, de ebben az esetben ilyesmi nem történt.

Az mindenesetre nagyjából kizárt, hogy egy utas újra tudta volna programozni a rendszert, mivel erre csak olyasvalaki lehet képes, aki ismeri a Boeingek vezérlését, ha nem is feltétlenül a 777-esét. Egy új ellenőrzési pont hozzáadásához egy ötjegyű kódot kell begépelni, ezek laikusok számára értelmezhetetlen kombinációk.

Egy öngyilkossághoz túl komplikált

Egy a New York Timesnak nyilatkozó repülésbiztonsági szakértő, John Cox szerint az átprogramozással járó fáradozás nem illeszkedik azoknak az eseteknek a sorába, amelyekben a pilóták szándékosan ölték meg minden utasukat.

Ez történt például egy a Nantucket-szigetről felszálló Egyptair-járat esetében, 1999-ben, és egy 1997-es indonéz SilkAir-járat is így végezte. Ezek a pilóták viszont nem bíbelődtek az átprogramozással: egyszerűen lerántották a gépük orrát, és belecsapódtak a tengerbe.

Kína műholdakkal keresi

A gép eltérítéséről már korábban is születtek elméletek, ezek azonban még csak a jeladó kikapcsolásáról szóltak, illetve arról, hogy a gép az Indiai-óceán felett tűnhetett el. Ez viszont továbbra sem biztos, a gépet Kínában is keresik, az északi lég ifolyosó térségében.

Kína a kereséshez 21 műholdat vetett be, az Indiai-óceán déli része mellett egész Ázsiában és a Kaszpi-tenger térségében is keresik a gépet.

Malajzia közlekedési minisztere, Hishammuddin Huszein keddi sajtótájékoztatóján azt mondta: a nemzetközileg összehangolt keresőakció összesen 2,24 millió tengeri mérföldre (körülbelül 7,7 millió négyzetkilométerre) terjed ki. Ez nagyjából akkora, mint Ausztrália területe.

A miniszter ugyanakkor arra kérte a keresésbe bekapcsolódott országokat: nézzék át újra a radar- és műholdfelvételeiket.  A keresésben az ausztrál és az amerikai hatóságok is részt vesznek.

Az indonéz hatóságok közben nem adtak felszállási engedélyt több keresőgépnek sem. Négy japán, egy dél-koreai és egy amerikai repülő maradt a földön, mert Indonézia nem járult hozzá, hogy használják a légterüket, írja a Guardian.

A rokonok elégedetlenek

A gép kínai utasainak hozzátartozóit nem győzték meg a malajziai hatóságok erőfeszítései, sem az általuk szolgáltatott információ mennyisége, ezért egy részük azzal fenyegetőzött: ha így megy tovább, éhségsztrájkba kezdenek.

A rokonok „Tiszteld az életet! Add vissza a családunkat!” táblákkal demonstráltak, egyikük az AFP-nek arról beszélt, hogy mindannyian az idegösszeomlás szélén állnak.

A hozzátartozók aggályaira a Malaysia Airlines vezérigazgatója, Ahmad Jauhari Yahya az eseményeket élőben követő Guardian szerint úgy reagált:

Mindent megteszünk, hogy biztosítsuk a kellő segítséget, és hogy minden információt a pekingi családtagok rendelkezésére bocsássunk.

Az AFP egy egyperces videóban foglalta össze, amit eddig tudni lehet az MH370-esről.

A tálibok nem tudnak semmit

A pakisztáni, indiai és közép-ázsiai légi hatóságok azt mondják, nem tudnak semmit az eltűnt gépről, csak úgy, mint a tálibok – írja a Reuters.

Malajzia mind az északi, mind a déli keresési útvonalakon fekvő országokba diplomatákat küldött, hogy radar- és műhold-információk kikérésével segítsék a kutatást. Az indiai hatóságok „bizarrnak” találták az ötletet, hogy a gép órákig repülhetett az indiai légtérben, anélkül, hogy felfedezték volna. Az, hogy Indiának nem tűnt volna fel a gép, már csak azért is valószínűtlen, mert a pakisztáni határ felügyelete a nukleáris fenyegetettség miatt különösen szigorú.

A pakisztáni hatóságok átnézték a radarfelvételeket, de semmit nem találtak rajtuk. Kazahsztán és Kirgizisztán sem látott azonosítatlan repülőket a légterében március 8-án.

A kazah légügyi bizottság közleményében azt írta:

Még ha minden fedélzeti eszközt ki is kapcsolnak, akkor is lehetetlen észrevétlenül átrepülni. Az ország légterét katonai szervek is figyelik.

A keresés közben az is felmerült, hogy a gép esetleg arra a Pakisztán és Afganisztán határán fekvő hegyvidékre tévedt, ahol a tálibok bujkálnak. Ugyanakkor Zabibullah Mudzsahid, a Talibán afganisztáni szóvivője szerint semmit nem tudnak a gépről.

Még a legfejlettebb berendezésekkel rendelkező országok sem tudják kitalálni, hova lett. Szóval nekünk sincs semmi információnk erről az Afganisztánon kívül történt esetről.

A pakisztáni kormány ellen harcoló helyi Talibán egyik parancsnoka meredekebben fogalmazott:

Bárcsak lehetőségünk adódna eltéríteni egy ilyen gépet!

Miért nem telefonált senki?

A gép eltűnését övező rejtélyek sora most újabb elemmel bővült: az amerikai The Wire vetette fel, hogy érthetetlen, hogyan lehetett úgy eltéríteni egy gépet, hogy az utasok közül senki ne értesítse hozzátartozóit. Ez különösen annak fényében meglepő, hogy még a 2001. szeptember 11-én eltérített repülők utasai is telefonáltak a fedélzetről.

A maláj gépről nem csak hívások nem mentek ki, de a közöségi médiában sem posztolt senki az MH370-esről. Ennek egyik oka az lehet, hogy azon a magasságon, ahol a gép repült, már igen kicsi a jelerősség, ráadásul ezen az útvonalon még alacsonyabban sincs állandó térerő. 

Egy másik lehetséges magyarázat szerint az utasok a hirtelen lecsökkent kabinnyomás miatt kialakuló oxigénhiányban gyorsan elaludhattak, emiatt nem kereshették hozzátartozóikat.

Ahogy korábban megírtuk, a rokonok még napokkal a gép eltűnése után is próbálták hívogatni hozzátartozóikat, és állításuk szerint azok telefonjai többször ki is csengtek. Egy telekommunikációs szakértő szerint viszont ezek inkább pár másodperces fantomcsöngések lehettek, ami alatt a hálózat kereste az adott mobilt, majd szétkapcsolt.