Magyar gép is részt vesz a normandiai partraszállásban

2014.05.25. 20:51 Módosítva: 2014.05.26. 13:20

 Több mint 200 ezren láthatták a vasárnap véget ért berlini nemzetközi légiközlekedési és űrhajózási kiállításon (ILA) a magyar repüléstörténet egyik legjelentősebb ritkaságát, a világ egyetlen még üzemelő Liszunov Li-2-es repülőgépét.

A szovjet gép, ami amerikai

A Li–2 az amerikai DC–3 szállító repülőgépnek a Szovjetunióban licenc alapján gyártott változata. A Szovjetunió már 1935-ben szerzett be DC–2-es repülőgépet a polgári légiforgalom számára, majd a következő évben DC–3-asok beszerzését is tervezték. 1936. július 15-én azonban a Szovjetunió megkapta az Egyesült Államoktól a DC–3 gyártási jogát, így további amerikai gyártású repülőgépek vásárlására nem került sor.[1] 1936–1938 között Liszunov két évet töltött az Egyesült Államokban, a Douglas Aircraft Co.-nál, ahol a DC–3 összeszerelését tanulmányozta és a hazai gyártás előkészítésével foglalkozott. További információk a gépről a Wikipedián.

Az egykori nemzeti légitársaság, a Malév színeit viselő gépet 300 különleges régi és szupermodern új repülőgéppel együtt állították ki a berlini légiszalonon.

Normandiába mennek a magyar amerikai szovjet gépek

A magyar LI-2-es következő "bevetése"a normandiai partraszállás 70. évfordulója alkalmából június elején rendezendő nagyszabású rendezvénysorozaton lesz, amelyen több millió látogató mellett Barack Obama amerikai elnöktől Vlagyimir Putyin orosz államfőig vezető politikusok sora is részt vesz.

A jubileumi rendezvénysorozat egyik kiemelt programja a Dakoták Normandia felett (Dakotas over Normandy) elnevezésű akció, amellyel az 1944. június 6-ai partraszállás előtti éjjel végrehajtott vakmerő hadműveletre emlékeznek. Akkor a Dakoták - az amerikai Douglas DC-3-as személyszállító repülőgép katonai változatai - több mint 10 ezer ejtőernyőst juttattak az ellenséges vonalak mögé.

A 70 évvel ezelőtti bevetésben harcoló katonák iránti tisztelet jeléül június 4-étől 8-áig először az angliai partoknál, majd minden nap más-más normandiai városnál tartanak bemutatókat, amelyeken 2 ezer ejtőernyős vesz részt. Szállításukra összegyűjtötték az összes üzemben lévő európai DC-3-ast, jönnek gépek az Egyesült Államokból, és meghívták a magyar Li-2-est is, ami igen nagy megtiszteltetés - mondta az MTI-nek Sajtos Zoltán pilóta, a muzeális repülőt üzemeltető Goldtimer Alapítvány kuratóriumának elnöke.

A Liszunov Li-2-es a világ legsikeresebb típusai között számon tartott Douglas DC-3 szovjet változata, amelyet az amerikai gyártótól vásárolt licensz alapján fejlesztettek - tette hozzá.

A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe is, a típust évtizedekig használta a Malév. Az egyetlen még működő példányt 1949-ben gyártották és 1974-ig használták. A Goldtimer Alapítvány 1997-től 2001-ig több ezer munkaórával újította fel,azóta elsősorban bemutatókon szerepel.