Rengeteg sara volt az elsüllyedt komp üzemeltetőjének

2014.06.30. 11:24

Sokkoló információk láttak napvilágot a több mint 300 halálos áldozattal járó áprilisi dél-koreai kompbalesetről: kiderült, hogy a hajót üzemeltető Chonghaejin Marine nevű társaságot korábban már ötször is megbüntették kisebb balesetekhez vezető mulasztások miatt.

2006–2007-ben például 12 hónapon belül három rendellenességet is észleltek a hatóságok, melyek után hiába szólították fel a Chonghaejin Marine-t a hajózási biztonság javítására. A vállalatot sokszor vették elő: tengerészeit több hónapra felfüggesztették munkájukból, a céget egyszer, a kapitányokat pedig háromszor részesítették szóbeli figyelmeztetésben, és az eddig összegyűjtött adatok szerint legalább egyszer pénzbírsággal is sújtották.

A vállalat mulasztásai csak apróbb baleseteket idéztek elő, de a szakértők szerint összességében abszolút indokolt lett volna, hogy felfüggesszék vagy akár be is vonják a vállalat működési engedélyét. Ez azonban soha nem történt meg, sőt, még azt is megengedték a hatóságok a cégnek, hogy azzal a Sewol komphajóval bővítse flottáját , ami azután idén április 16-án 476 emberrel a fedélzetén zátonyra futott és felborult.

Az ország még ma sem tért magához a 304 áldozattal járó baleset miatti nemzeti gyászból. A kormányfőtől kezdve szinte minden állami vezető lemondott – igaz, végül Csung Hongvon kormányfő a posztján maradt –, a parti őrséget feloszlatták. Májusban a Chonghaejin Marine vezetőjét, Kim Hansziket és négy középvezetőjét is letartóztatták, a gyanú szerint mindannyian tisztában voltak azzal, hogy a Sewol túlsúllyal hajózik. A felelősségre vonás nem kerülte el a legénységet sem, minden túlélő előzetesben ül.