Így kell pénzt csinálni az online sajtóban

2014.09.17. 13:48
A kínai 21cbh.com internetes gazdasági lap nyolc munkatársát tartóztatták le a sanghaji hatóságok. Az elfogottakat azzal vádolják, hogy pénzt csikartak ki több kínai cégtől pozitív cikkek megírásának ígéretével. A letartóztatottak között ott van Liu Dong, a honlap vezérigazgatója, és Zsou Bin főszerkesztő is. Továbbá az oldal több újságíróját, a marketing osztály és a PR osztály munkatársát hallgatták ki.

A 21cbh.com kínai internetes gazdasági lap nyolc munkatársa ellen indítottak eljárást azzal a gyanúval, hogy több száz kínai cégtől zsaroltak ki reklámpénzeket. A honlap akár 32 millió dollárt és elkérhetett pozitív cikkek megírásáért, illetve hogy eltávolítsák a negatív cikkeket a oldalukról - írja a Global Times.  

Kenőpénz reklámszerződés gúnyájában 

A negatív hírek ártanak egy vállalat imázsának, és csökkenti a versenyképességüket a piacon. Egy vállalatról megjelent több negatív cikk pedig azt eredményezheti, hogy a hatóságok vizsgálatot indítanak ellenük, vagy akár a működési engedélyüket is visszavonhatják, vallotta be Zhou. 

A cégeket negatív fényben feltüntető hírcikkek írása egy bevett szokás, nyílt titok, és mindenki csinálja

- mondta el az egyik letartóztatott újságíró.

A kantoni 21st Century Media nevű anyacégnek viszont nagy elvárásai vannak a honlaptól, ugyanis az köteles az újonnan jegyzőkönyvbe felvett cégek 70-75 százalékával hirdetési szerződést kötni, mesélte Liu. Így ő is a profitok maximalizálását követelte beosztottaitól. Ilyen követelmények mellett a honlap tette meg az első lépéseket a kapcsolatfelvételhez.

Bevált módszer

A honlap szerkesztősége olyan cégeket célzott meg, amelyek éppen érzékenyek voltak arra, hogy a médiában visszhangot keltsenek. Leginkább azok estek a csalás áldozatául, akik éppen készültek a részvényeiket a tőzsdére vinni.

Miután kilistázták ezeket a vállalatokat, a felelősök felvették velük a kapcsolatot, és "szerződést" ajánlott nekik.  Az ilyen cégeket rákényszerítették a "reklámdíj" kifizetésére, annak érdekében, hogy "megakadályozzák a lehetséges problémákat" - fogalmazott Liu. 

Ezek a cégek bármennyit kifizettek volna azért, hogy a megtartsák a pozitív imázsukat, legyenek a róluk írt elemzések igazak vagy hamisak

Abban az esetben, ha egy társaság elutasította a megkeresést, a weblapon negatív cikkek kezdtek megjelenni róla. Ezek után már a cég jelentkezett az oldalnál, és akár 32 millió dollárt is kifizettek reklámdíjként, hogy a lejárató kampányt abbahagyja a 21cbh.com. A reklámszerződés megkötése, azaz a pénz átvétele után pedig rögtön pozitív hangvételű cikkeket hoztak le az adott vállalatról.

Nem csak nekik jutott a habos tortából 

Az eddig feltárt tények alapján a 21cbh.com 2010 óta több száz vállalattal kötött "reklámszerződéseket", ami több száz millió jüant hozott be a cégnek minden évben. A honlap munkatársai persze nem egyedül dolgoztak. Egy sanghaji PR cég, a Roya Investment Services Limited, és a sencseni Nukirin is óriási profitot termelt az internetes lap és a megcélzott cégek közti közvetítéssel.  A 21cbh.com áldozatául esett cégek nevét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de a Roya és Nukirin kuncsaftja közt ott van többek között a Bank of Beijing, a China State Construction Engineering, az Air China, és az Industrial Bank. 

Az médiacég nyomtatott publicisztikái pedig a 21 st   Century   Business   Herald-ban  és a 21 st   Century   Business   Review-ban , azaz a Huszonegyedik Századi Üzleti Hírnök és Üzleti Értékelés nevű hírlapokban jelent meg. Ezeket a nyomtatott lapokat az oldal szerint legalább 900 000-en olvassák, többségükben  vállalkozók  és befektetők. A  hírportálon  a hírlapok internetes oldalára  átirányító  link jelenleg nem működik.