Így kell pénzt csinálni az online sajtóban
További Külföld cikkek
- Ki fogja betölteni a hatalmi vákuumot Európában?
- Újabb kereskedelmi háború jöhet, miután egymásnak feszült Indonézia és Európa
- Családi ház udvarára zuhant le egy repülőgép az Egyesült Államokban
- Rakéta csapódott egy gázai iskolába
- Izrael erőszakkal veszi át a kontrolt a gázai övezet egy része fölött, ha szükség van rá
A 21cbh.com kínai internetes gazdasági lap nyolc munkatársa ellen indítottak eljárást azzal a gyanúval, hogy több száz kínai cégtől zsaroltak ki reklámpénzeket. A honlap akár 32 millió dollárt és elkérhetett pozitív cikkek megírásáért, illetve hogy eltávolítsák a negatív cikkeket a oldalukról - írja a Global Times.
Kenőpénz reklámszerződés gúnyájában
A negatív hírek ártanak egy vállalat imázsának, és csökkenti a versenyképességüket a piacon. Egy vállalatról megjelent több negatív cikk pedig azt eredményezheti, hogy a hatóságok vizsgálatot indítanak ellenük, vagy akár a működési engedélyüket is visszavonhatják, vallotta be Zhou.
A cégeket negatív fényben feltüntető hírcikkek írása egy bevett szokás, nyílt titok, és mindenki csinálja
- mondta el az egyik letartóztatott újságíró.
A kantoni 21st Century Media nevű anyacégnek viszont nagy elvárásai vannak a honlaptól, ugyanis az köteles az újonnan jegyzőkönyvbe felvett cégek 70-75 százalékával hirdetési szerződést kötni, mesélte Liu. Így ő is a profitok maximalizálását követelte beosztottaitól. Ilyen követelmények mellett a honlap tette meg az első lépéseket a kapcsolatfelvételhez.
Bevált módszer
A honlap szerkesztősége olyan cégeket célzott meg, amelyek éppen érzékenyek voltak arra, hogy a médiában visszhangot keltsenek. Leginkább azok estek a csalás áldozatául, akik éppen készültek a részvényeiket a tőzsdére vinni.
Miután kilistázták ezeket a vállalatokat, a felelősök felvették velük a kapcsolatot, és "szerződést" ajánlott nekik. Az ilyen cégeket rákényszerítették a "reklámdíj" kifizetésére, annak érdekében, hogy "megakadályozzák a lehetséges problémákat" - fogalmazott Liu.
Ezek a cégek bármennyit kifizettek volna azért, hogy a megtartsák a pozitív imázsukat, legyenek a róluk írt elemzések igazak vagy hamisak
Abban az esetben, ha egy társaság elutasította a megkeresést, a weblapon negatív cikkek kezdtek megjelenni róla. Ezek után már a cég jelentkezett az oldalnál, és akár 32 millió dollárt is kifizettek reklámdíjként, hogy a lejárató kampányt abbahagyja a 21cbh.com. A reklámszerződés megkötése, azaz a pénz átvétele után pedig rögtön pozitív hangvételű cikkeket hoztak le az adott vállalatról.
Nem csak nekik jutott a habos tortából
Az eddig feltárt tények alapján a 21cbh.com 2010 óta több száz vállalattal kötött "reklámszerződéseket", ami több száz millió jüant hozott be a cégnek minden évben. A honlap munkatársai persze nem egyedül dolgoztak. Egy sanghaji PR cég, a Roya Investment Services Limited, és a sencseni Nukirin is óriási profitot termelt az internetes lap és a megcélzott cégek közti közvetítéssel. A 21cbh.com áldozatául esett cégek nevét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de a Roya és Nukirin kuncsaftja közt ott van többek között a Bank of Beijing, a China State Construction Engineering, az Air China, és az Industrial Bank.
Az médiacég nyomtatott publicisztikái pedig a 21 st Century Business Herald-ban és a 21 st Century Business Review-ban , azaz a Huszonegyedik Századi Üzleti Hírnök és Üzleti Értékelés nevű hírlapokban jelent meg. Ezeket a nyomtatott lapokat az oldal szerint legalább 900 000-en olvassák, többségükben vállalkozók és befektetők. A hírportálon a hírlapok internetes oldalára átirányító link jelenleg nem működik.