További Külföld cikkek
Újrakezdődött a kutatás helyi idő szerint hétfőn kora reggel az Indonézia légterében előző nap eltűnt utasszállító repülőgép után; a hatóságok azt feltételezik, hogy a gép lezuhant, és roncsok a tengerfenékre süllyedtek, írja az MTI.
Az indonéz hatóságok az AP szerint hétfőn, a keresés újrakezdése után bejelentették: tárgyakat észlelt az Orion katonai repülőgép, 1120 kilométerre a gép utolsó ismert helyétől.
Nem tudhatjuk biztosan, hogy az eltűnt gépből származnak-e. Elindultunk arrafelé, az idő felhős.
– mondta Dwi Putranto, a jakartai légierő-bázis parancsnoka. A gyanús tárgyakat egy ausztrál gép szúrta ki, de az ausztrál hatóságok nem kommentálták a hírt, mivel a keresést Indonézia irányítja.
A hétfőn kora reggel észlelt tárgyakról később kiderült, hogy azok nem az eltűnt géphez, hanem a keresőegységekhez tartoztak, írta a The Star.
Semmi rejtélyes
Jusuf Kalla indonéz alelnök azt nyilatkozta: a vizsgálat alapján nincs elég bizonyíték arra, hogy az ausztrál gép által talált tárgyak az eltűnt gép darabjai lennének.
Az indonéziai MetroTV-ben a légierő parancsnoka, Hadi Tjahnanto azt is bejelentette, hogy egy helikopter a Belitung-sziget keleti részénél két olajfoltot észlelt, Tanjung Pandantól 105 tengeri mérföldre, vagyis sokkal közelebb az utolsó ismert helyhez. Az olajfoltok elemzéséből derül majd ki, van-e közül az eltűnt géphez.
Az AirAsia malajziai székhelyű fapados légitársaság gépének fedélzetén 162-en tartózkodtak, javarészt indonéziai állampolgárok. Több mint egy napja szakadt meg vele a kapcsolat, vasárnap egész nap keresték, de éjszakára felfüggesztették, majd hétfőn kora reggel újrakezdték a kutatatást, írta az MTI.
Az eltűnésben nincs semmi rejtélyes: a borzalmas időjárási viszonyok miatt zuhant le a gép.
– mondta az ausztrál miniszterelnök, aki szerint megalapozatlanok a márciusi tragédiával való összehasonlítási kísérletek.
A legnagyobb fapados
Sigit Setiayana, az indonéz haditengerészet egyik parancsnoka közölte, hogy tucatnyi indonéz hadihajó, öt repülőgép és három helikopter vesz részt a kutatásban szingapúri és malajziai hajókkal, illetve légi járművekkel együtt. Ausztrália, az Egyesült Államok, Kanada, Nagy-Britannia, Dél-Korea és India is felajánlotta a segítségét. Setiayana szerint a kutatásnak kedveznek a jó látási viszonyok.
Az AirAsia közleményben már vasárnap arról tájékoztatott, hogy a gép rossz időjárási körülmények miatt lezuhant, a jakartai közlekedési minisztérium azonban akkor még túl korainak tartotta az információ megerősítését. A kutatás a Jáva-tenger és a Dél-kínai-tenger határán fekvő Belitung szigetről északkeletre lévő területre összpontosul.
"Mindent megteszünk, hogy megtaláljuk az eltűnt repülőgépet, és reméljük, hogy az áldozatok hozzátartozói türelmesek lesznek és imádkoznak, hogy ez a keresős valamilyen eredménnyel záruljon" - mondta Joko Widodo indonéz elnök egy sajtótájékoztatón.
Az AirAsia légitársaság QZ 8501-es járata Surabayából Szingapúrba tartott. A jakartai légi irányítás radarképernyőiről helyi idő szerint vasárnap 6 óra 17 perckor tűnt el. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg, amikor a gép a Jávai-tenger fölött, Kalimantan (Borneó) és Jáva között repült.
Tapasztalt kapitány vezette
A 2002 óta működő AirAsia légitársaságnak eddig egyetlen repülőgépe sem zuhant le, mi több, a vállalat az idén elnyerte a világ legjobb fapados légitársaságának a címét. Az AirAsia jelenleg az ázsiai kontinens legnagyobb fapados légitársasága. A gép eltűnésének hírére hétfő reggel 7,5 százalékkal zuhantak az AirAsia részvényei a szingapúri tőzsdén.
A kapitányt és elsőtisztet is tapasztalt szakembernek ismeri a légitársaság. Az Indonesia AirAsia 49 százalékban a malajziai AirAsia csoport tulajdona, a többi részvény helyi befektetők kezében van. A csoport vállalatai megtalálhatók a Fülöp-szigeteken, Thaiföldön és Indiában is.
Köszönjük, hogy gondolnak rájuk, imádkoznak értük. Erősnek kell maradnunk.
– írta a Twitteren Tony Fernandes, a légitársaság igazgatója, aki Surabayába sietett. Teo Chee Hean szingapúri miniszterelnökhelyettes is ellátogatott az utasok családtagjaihoz, akik híreket várnak a Changi repülőtér kettes terminálján.
Malajzia repüléstörténetének legtragikusabb éve az idei:
- Március 8-án a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járata tűnt el nyomtalanul, 239 emberrel a fedélzetén.
- Július 17-én Donyeck felett feltehetőleg oroszbarát szeparatisták lőtték le a társaság MH17-es járatát, amelyen Amszterdamból Kuala Lumpurba 298 ember tartott. A tragédiákat senki sem élte túl.
Összefoglaló cikkünket a maláj gépek fekete évéről itt olvashatja.