További Külföld cikkek
- Elfogták az állattartástól eltiltott kutyatenyésztőt, felszámolták a horrortelepeket
- Az ország, ahol több mint száz külföldit végeztek ki az idén, jóval többet, mint az előző években
- Megszólaltak a szakértők az új orosz rakétáról: Putyin kezd kifogyni az eszközökből
- Különös dologra hívták fel a figyelmet Vlagyimir Putyin beszédével kapcsolatban
- Franciaország döntött, régóta várt engedélyt adtak meg Ukrajnának
Nem talált emberi visszaélést vagy technikai hibát valószínűsítő jeleket a Malaysia Airlines légitársaság utasszállítójának rejtélyes eltűnésével kapcsolatos első átfogó vizsgálati jelentés, amelyet vasárnap, az incidens első évfordulóján hoztak nyilvánosságra a maláj hatóságok, írja az MTI. Tony Abbott, a kutatást irányító Ausztrália miniszterelnöke úgy nyilatkozott vasárnap, hogy nem adják fel a gép utáni kutatást.
Hírügynökségi jelentések szerint az 584 oldalas jelentés egyetlen jelentősebb, eddig nem ismert információt tárt fel, mégpedig azt, hogy 2012-ben – több mint egy évvel a gép eltűnése előtt – lejárt a szavatossága annak az akkumulátornak, amely a repülési adatokat rögzítő fekete doboz víz alatti jeladóját látta el energiával. Emiatt lehetséges, hogy a jeladó nem működött vagy legalábbis nem az előírt 30 napon keresztül, ami nehezíthette az adatrögzítő, illetve a gép roncsainak megtalálását. Ugyanakkor a pilótafülke kommunikációját rögzítő másik fekete doboz jeladójának elvileg rendben működnie kellett volna – áll a jelentésben.
Tovább keresik
A Boeing 777-es típusú utasszállítónak pontosan egy éve, tavaly március 8-án veszett nyoma útban Kuala Lumpurból Pekingbe, 239 emberrel a fedélzeten. A gép egy órával a felszállás után tűnt el a radarokról. Roncsait azóta sem találják, de az Indiai-óceán egy 60 ezer négyzetkilométeres részére összpontosított keresési művelet folytatódik. A malajziai hatóságok januárban hivatalosan balesetnek minősítették az MH370 járat eltűnését, és bejelentették, hogy a fedélzeten tartózkodók feltehetően kivétel nélkül mind életüket vesztették.
A nemzetközi szakértők által készített jelentés kiterjedten foglalkozik a két pilóta magánéletével, pszichológiai állapotával és anyagi helyzetével, és a tíz fős személyzet tagjainak életvitelét is részletezi. Ezek alapján "nem volt magatartásbeli jele a társadalmi elidegenedésnek, a szokásaikban és érdeklődési körükben való változásnak, önmaguk elhanyagolásának, drog- vagy alkoholfüggőségnek" a kapitány, az első tiszt és a személyzet tagjai között.
Nem állapított meg technikai hibára utaló jeleket sem a vizsgálat. A rendelkezésre álló adatok és a gép karbantartási dokumentumai szerint a jeladótól eltekintve elvileg minden rendszernek hibátlanul kellett volna működnie a gépen.
Najib Razak maláj miniszterelnök vasárnap közölte, hogy országa továbbra is eltökélten keresi a gép roncsait. Hasonlóan nyilatkozott Vang Ji kínai külügyminiszter is. Tony Abbott, a kutatást irányító Ausztrália miniszterelnöke úgy nyilatkozott vasárnap, hogy akkor sem adják fel a gép utáni kutatást, ha nem találják meg a Boeing roncsait azon a 60 ezer négyzetkilométeres területen, amelynek átvizsgálása jelenleg is folyik.
A terület átfésülését a tervek szerint májusra fejezik be. Szombaton a maláj közlekedési miniszter azt mondta, hogy amennyiben eddig nem bukkannak meggyőző nyomra, újra át kell gondolni a keresési műveletet, vagyis újra át kell nézni a rendelkezésre álló összes adatot, és új terveket kell készíteni.
2014-ben három kiemelkedően tragikus légikatasztrófa is bejárta a világsajtót. Repülni mégis kétezerszer biztonságosabb, mint vezetni, írtuk korábban összefoglaló cikkünkben: Ez volt a maláj gépek fekete éve.