Fontos válaszokat rejthet a megtalált szárnydarab
További Külföld cikkek
- Vlagyimir Putyin elutasította Donald Trump béketervét, hiába tartaná távol Ukrajnát a NATO-tól
- Kazah légikatasztrófa: ukrán drónok jelenlétéről beszélnek az oroszok
- Hogyan került és maradt hatalmon Szíriában egy megvetett, lenézett kisebbség?
- Meghiúsult ünnepi program, síkideg emberek: több órát vesztegeltek egy vonat utasai a Csalagútban
- Egy új orosz videóban rakétát kap az arcába a Moszkva felett vidáman elhúzó Mikulás
„Az első jelentések arra utalnak, hogy a két méter hosszú roncsdarab nagy valószínűséggel egy Boeing 777-esből származik" – jelentette be Nadzsib Razak malajziai miniszterelnök. Egyelőre még senki sem akar biztosat mondani, de az eddigi egyik legfontosabb nyom kerülhetett elő a tavaly márciusban eltűnt Malaysia Airlines MH370-es járata utáni kutatásban az eredeti kutatási területtől több ezer kilométerre, Réunion partjainál.
A legtöbb szakértő a képek alapján szintén valószínűsíti, hogy egy Boeing 777-es darabjáról van szó, ami azért lenne perdöntő már önmagában is, mert az MH370-es a típus egyetlen olyan járata, ami óceán felett tűnt el, és azóta sem találták meg. Ha bebizonyosodik, hogy az eltűnt gép darabját találták meg, akkor tizenhét hónapig tartó kutatás után kerülhetünk közelebb a világ egyik legnagyobb légügyi rejtélyének megoldásához.
A képek alapján a szárnydarab kifejezetten jó állapotban van, de azt egyelőre nem tudni, mikor érhetett partot a szigeten. A roncsot Franciaországba, Toulouse-ba szállítják, ahol megvizsgálják, az eltűnt gép egyik darabjáról van-e szó. Maláj szakértők és a kormány képviselői is Toulouse-ba utaznak, míg egy második szakértői csapat Réunionon marad. A hivatalos szakvéleményre várhatóan néhány napot kell várni, de gyorsan tisztázódhat a helyzet, mert mindegyik gépalkatrészen egyedi sorszám és jelzés van.
A roncsdarabot a tengerpartot St. Andrénál megtisztító önkéntesek találták meg még szerda este a sziget északkeleti felén, és a közelből azóta előkerült egy bőrönd eléggé eldeformálódott maradványa is, azt azonban végképp nem tudni, ez az eltűnt gépről származhat-e. A helyi hatóságok mindenesetre újabb nyomokat keresve kiterjesztik a kutatást az érintett partszakaszon, helikopterekkel és drónokkal is átvizsgálják azt a részt, ahonnan a roncsdarab előkerült.
Hatalmas területet átvizsgáltak
A Malaysia Airlines MH-370-es járata, egy Boeing 777-es 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén Kuala Lumpurból tartott Pekingbe március 8-án. A gép helyi idő szerint 00 óra 41 perckor szállt fel Kuala Lumpurból, és 6 óra 30-ra kellett volna megérkeznie a kínai fővárosba, de elvesztették vele a kapcsolatot.
A gép utáni kutatást kiszélesítették, miután kiderült, hogy a malajziai hadsereg egy radarja a Malaka-szoros közelében észlelte a Boeing 777-est, több száz kilométerre attól a ponttól, ahol a polgári hatóságok utoljára tudtak a gép helyzetéről, és az ellenkező irányban, mint amerre elvileg repülnie kellett volna. Rengeteg hajóval és repülővel fésülték át a Dél-kínai-tenger egyes részeit, majd kiszélesítették a kutatási területet az Andamán-tengerre.
Több egymásnak ellentmondó találgatás is volt arról, hogy a gép esetleg északra, vagy délre térhetett le az így találgatott útvonaláról, és a kutatási területet többször is megváltoztatták. Végül viszont egy brit Inmarsat telekommunikációs műhold adatai alapján kiderült, hogy a gép még hat órán keresztül repült dél felé, mielőtt végleg elveszett volna. Így a kutatás végül az ausztráliai Perth városától 2000 km-re délre koncentrálódott, és a mai napig úgy vélik, itt lehetnek a gép nagyobb roncsdarabjai.
Elsodródhatott több ezer kilométerre
A Franciaország tengerentúli megyéi közé tartozó Réunion nagyjából 600 km-re van keletre Madagaszkár partjaitól, és 4000 km-re nyugatra az említett kutatási területtől. A távolság hatalmas, de szakértők szerint egyáltalán nem kizárt, hogy az eltelt közel másfél év alatt a tengeri áramlatokkal elérjék Réuniont a gép roncsdarabjai, közben pedig még különösebben meg se rongálódjanak.
Robin Beaman, az ausztrál James Cook Egyetem tengergeológusa elmondta, hogy egy Nyugat-Ausztráliánál tavaly eltűnt csónakot teljesen használható állapotban találtak meg nyolc hónappal később Madagaszkártól nyugatra. Az is látszott a kiadott képekből, hogy tengeri élőlények ragadtak a roncsdarabra, ráadásul Beaman szerint pont olyanok, amilyenek az Indiai-óceánban élnek. Ránézésre szerinte az is biztos, hogy a darab legalább hónapokig, de akár évekig úszott a vízben.
Charitha Pattiaratchi oceanográfus a Guardiannek elmondta, hogy a roncsdarab felbukkanásának a helye egyenesen egybevág azzal a modelljükkel, amiben már egy éve felvázolták, hogy az áramlatoktól függően mikor, merre kerülhetnek elő a gép darabjai. Persze többféle találgatás is született, az ausztrál hatóságok azt sem tartották kizártnak, hogy mondjuk Szumátra déli partjainál fedezik majd fel az első roncsokat, de volt olyan ausztrál szakértő, aki inkább Madagaszkárt tippelte volna Réunionnal szemben. Az egyébként Pattiaratchi ábráján is jól látszik, hogy több irányban is van esély roncsok előkerülésére.
Több kérdésre választ adhat
A szárnydarab nagyon fontos nyom lehet, de egyelőre nagy kérdés, mire tudnak következtetni belőle. David Mearns szakértő azt mondta a BBC-nek, hogy túl sok idő telt már el, így egy roncsdarab alapján szinte lehetetlen visszakövetni például a becsapódás megközelítő helyszínét. „Volt már olyan, hogy sodródó darabokból beazonosítottam hajóroncsokat, de ez általában egy-három napon belül történt" – mondta.
Viszont ha valóban az MH370-es szárnydarabjáról van szó, akkor a szakértők akár már ennyiből is megállapíthatják, hogy a gép milyen szögben és erővel csapódott a vízbe. Arra utaló nyomok is lehetnek, hogy a gép kettétört-e már a levegőben, vagy volt-e tűz a becsapódás előtt.
Azt azonban továbbra sem fogják ennyiből megtudni, pontosan mi történt a fedélzeten, erre csak a fekete dobozok megtalálása és elemzése adhat pontos választ. Warren Tuss ausztráliai miniszterelnök-helyettes szerint amennyiben valóban az MH370-es egyik részét találták meg, attól még a gép nagyobb darabjai, például a hajtóművek még mindig az Indiai-óceán fenekén pihenhetnek, ezért a fenék pásztázását mindenképpen tovább kell folytatni.
Egyelőre nem akarnak találgatni
Az eltűnt gépen utazók hozzátartozóit megosztja a lehetséges nyom előkerülése. „Egy részem reméli, hogy ez az MH370-es darabja, és így le tudom zárni magamban ezt az egészet, de egy másik részem egyfolytában azt mondja: nem, nem, nem, van még remény" – mondta az egyik családtag a BBC-nek. Egy másik családtag azt mondta, még nem akar találgatni. „Korai még azt mondani, hogy egyáltalán közelebb kerültünk volna az igazsághoz" – mondta. A gépen utazók többsége, 154-en kínaiak voltak. Sokuk családtagjait megkeresték, ők azt mondták, hogy egyelőre százszázalékos biztonsággal tudni akarják, honnan származik a gépdarab, és a kutatásnak mindenképpen folytatódnia kell.
Voltak már fals nyomok
Nem a mostani lenne az első olyan eset, hogy úgy tűnik, valamilyen fontos nyomra akadnak, a korábbiak azonban egytől egyig tévesnek bizonyultak. Már az eltűnés után hetekkel is a vízfelszínen lebegő gyanús tárgyakat szúrt ki egy kínai műhold, ez a nyom azonban végül sehova sem vezetett. Aztán úgy tűnt, hogy az Indiai-óceán fenekéről fogtak jeleket, de hiába vizsgálódtak majdnem két hónapig a helyszínen, nem találták nyomát a gép darabjainak vagy a fekete dobozoknak.
Ha egyébként nem az eltűnt maláj gép darabját találták meg, akkor annak a két nagyobb gépnek az egyik roncsdarabjáról lehet szó, amik a Comore-szigeteknél zuhantak a vízbe, írja a BBC. Az egyik a Yemenia Airways IY626-os járata, egy Airbus 310-es, ami 2009-ben zuhant le, és csak egy fiatal lány élte túl. A másik az Ethiopian Airlines ET961-es járata, egy Boeing 767-es, amit 1996-ban térítettek el, aztán a vízbe csapódott, miután elfogyott az üzemanyaga.
Csak találgatják, mi történhetett
Biztos válaszok hiányában a gép rejtélyes eltűnéséről már több elmélet született (ezekről itt is olvashat>>>) Ha a szárnydarabot az MH370-es részeként azonosítják, akkor az legalábbis a legvadabb teóriák egy részét rövidre zárja: volt például, aki makacsul tartotta magát ahhoz, hogy a gép valójában nem is az óceánba zuhant, hanem valamilyen észrevétlen módon a szárazföldön, például Kazahsztánban tették le.
Az egyik lehetségesnek tartott forgatókönyv szerint az egyik pilóta valahogy kiiktatta a másikat, aztán pedig szándékosan vezette a vízbe a gépet a Germanwings-gép márciusi katasztrófájához hasonlóan. A Malaysia Airlines korábban megvédte a pilótákat, és egy független nemzetközi vizsgálat szerint sem viselkedtek szokatlanul a pilóták vagy a légikísérők felszállás előtt, és nem volt olyan személyes, vagy pénzügyi problémája a pilótáknak, ami miatt esetleg eltéríthette volna a gépet. A rendőrség mindenesetre már több mint száz embert, köztük a pilóta és a másodpilóta családtagjait is kihallgatta az MH 370-es járat eltűnésének ügyében.
Vannak olyan feltételezések is, hogy valakiket beengedtek a pilótafülkébe, és ők kényszerítették másik irányba a gépet. Az már kiderült, hogy a 27 éves másodpilóta egyszer még 2011-ben beengedett egy nőt és annak barátját a pilótafülkébe Thaiföld és Malajzia között. A gépeltérítés egy reális lehetőségnek tűnik, de a szakértőket ez is megosztja, mivel nem vállalta egyik terrorszervezet sem a történteket.
Az a változat is tartja magát, hogy valamilyen műszaki hiba történt, lehalt az elektronikus rendszer, vagy tűz miatt nem tudtak a pilóták jelezni. A CNN-nek nyilatkozó repülésbiztonsági szakértők szerint ugyanakkor nehezen lehet olyan helyzetet elképzelni, hogy a teljes rendszer leálljon, annyi különböző generátor van egy ilyen gépen. Annyit viszont a független vizsgálat megállapított, hogy a víz alatti jeladó akkumulátora már lemerült a gép eltűnése előtt.