A pilóta érthetetlen hibái okozhatták a brazil csapat repülőgép-katasztrófáját
További Külföld cikkek
- Olaf Scholz a német szociáldemokraták kancellárjelöltje
- Szerbia az Európai Unió tagja akar lenni, de nem mond le keleti partnereiről
- Elszabadultak az indulatok, verekedés tört ki a szerb parlamentben
- Itt a hivatalos végeredménye a nagy meglepést hozó romániai elnökválasztás első fordulójának
- Drámai bejelentés: megállhat a vérontás a Közel-Keleten, zuhannak az olajárak
A Lamia-gép 71 halálos áldozatot követelő katasztrófája után közvetlenül a kolumbiai lapok arról cikkeztek, hogy a pilóta, Miguel Quiroga a földet érés előtt kiengedte az üzemanyagot, hogy ne robbanjanak fel a becsapódáskor. Most úgy tudni: ez tévedés volt, az üzemanyag hiánya valójában a szerencsétlenség oka volt, nem pedig a pilóta mentési kísérletének az eredménye.
A kolumbiai sajtóba kiszivárgott egy - egyelőre nem igazoltan hiteles - hangfelvétel, amely a pilóta és a légi irányítás diszpécsernője közti, helyenként elég kaotikus párbeszédet rögzítette (ide kattintva hallgathatja meg). A hangfelvétel tartalma egybecseng azzal, amit egy túlélő utaskísérő, Ximena Sanchez és egy közelben repülő, a beszélgetést emiatt halló másik pilóta egybehangzóan állított. Az AP szerint Ximena Sanchez azt mondta a katasztrófa okáról a férfinak, aki kihúzta őt a roncsok közül:
kifogytunk az üzemanyagból, a gép leállt.
A Guardian egy helybéli epertermelőt idéz, aki nem hallott motorhangot, amikor elhúzott fölötte a repülő.
Ráadásul a legutolsó információk szerint a pilóta titkolta az üzemanyaghiányt. Ezt Alfredo Bocanegra, a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője nyilatkozta. Szerinte a pilóta azért döntött így, mert félt, hogy ő és a légitársasága, a Lamia - melynek részvényese volt - is bajba kerül a szűkösen mért üzemanyag miatt.
A hangfelvétel szerint a pilóta először csak elsőbbségi leszállásra kért engedélyt, anélkül, hogy formálisan vészhelyzetet jelentett volna. Az irányító erre elmagyarázta neki, hogy egy másik műszaki hibás gép már pont elkezdte megközelíteni a leszállópályát, annak elsőbbsége van, és utasította a pilótát, hogy várjon 7 percet.
A Lamia pilótája elkezdett körözni, közben egyre kétségbeesettebb hangon jelentkezett be. Előbb elektronikai hibát jelzett, végül már teljes elektronikai üzemzavarról és üzemanyaghiányról beszélt. Mire a diszpécser is rájött, mennyire súlyos a helyzet, és felszabadította a leszállópályát, már késő volt, a gép a hegyoldalnak ütközött. Mielőtt megszakadt volna a kapcsolat, a pilóta megadta a repülési magasságát (9000 láb), a leszállási segítséget sürgetve: "vektorok, senorita. Leszállási vektorok."
Az utolsó mondatok
A BBC leirata szerint a következő beszélgetés hangzott el a katasztrófa előtt:
Pilóta: Lima-Mike-India 2933 totális meghibásodás, totális elektromos hiba és nincs üzemanyag.
Torony: A futópálya szabad. Számítson esőre a felszínen Lima-Mike-India 933, a tűzoltók készenlétben.
P: Vektorok, hölgyem. Mik a vektorok a futópályától?
T: Nem látom a radaron. Mi az iránya?
P: Az irány 3-6-0. 3-6-0.
T: Forduljon balra 0-1-0 és tartson a Rio Negro localizer felé, 1 mérföldre a VOR előtt. Megerősítem, balra 3-5-0 irány.
P: Balra 3-5-0.
T: Helyes. Egy mérföldre van a Rio Negro localizertól.
T: Nincs meg a magassága, Lima-Mike-India.
P: 9,000 láb, hölgyem. Vektorokat, vektorokat.
T: 8.2 mérföldre van a futópályától.
P: Jézus.
T: Mi a magassága?
Hogy hogyan fogyhatott ki az üzemanyag? A Guardian azt írja, eleve furcsa, hogy egy ilyen behatárolt kapacitásokkal rendelkező gép egy 1600 mérföldes, négy és fél órás útra ment. John Cox, az amerikai Safety Operating Systems vezetője azt mondta, a lehetőségeket kimaxolva tervezték meg ezt az utat. "Még ha minden rendben ment volna, akkor is kevés kerozin maradt volna landolásnál. Nem értem, miért repült megállás nélkül a járat a megszabott üzemanyag-biztonsági szabályok mellett". És egy gép a turbulenciák miatt nagyon ritkán megy egyenes vonalban, plusz az időjárás is okozhat nagyobb fogyasztást.
A gép két feketedobozát megtalálták, ezeknek a tartalma adhat majd választ sok kérdésre. A teljes vizsgálat lefolytatása várhatóan hónapokig eltart majd. Részt fog benne venni az illetékes amerikai hatóság is, mert a 17 éves repülőgép hajtóművei amerikai gyártásúak voltak.
Freddy Bonilla, a légügyi hatóság egy másik tisztviselője megerősítette, hogy üzemanyag nélkül zuhant le a gép, és a BBC szerint elmondta, hogy a szabályozás alapján a gépeknek 30 percnyi plusz üzemanyaggal kell rendelkeznie, hogy vészhelyzet esetén biztonsággal el tudjanak érni egy másik reptérre, de
ebben az esetben a gép nem rendelkezett ezzel.
"A hajtóművek szolgáltatják az elektromosságot is, üzemanyag híján az áramellátás is megszűnik", tette hozzá Bonilla.
A brazil O Globo arról írt, hogy mivel késve indult a járat, kimaradt a betervezett üzemanyag-újratöltő megállás Cobijában, Brazília és Bolívia határán, mert a reptér éjszaka nem üzemelt. A pilótának lehetősége lett volna üzemanyagot vételezni a Medellintől félórányira lévő Bogotában is, de ő egyenesen Medellín felé vette az irányt.
A pilóta hozta meg a döntést. Azt hitte, kitart az üzemanyag
- mondta Gustavo Vargas, a Lamia illetékese a Pagina Siete nevű bolíviai lapnak.
A BBC azt írta, a Lamia eredetileg venezuelai cég, de most bolíviai központtal üzemel. A társaság a brazil légihatóságtól kért engedélyt, hogy a csapatot charterjárattal vigye Brazíliából Kolumbiába. Ezt nem kapta meg, mert a brazil szabályozás szerint csak brazil vagy kolumbiai légitársaságok mehetnek a két ország között. Erre a csapat menetrendszerinti járattal ment a brazil Sao Paulóból a bolíviai Santa Cruz de la Sierrába, ott szálltak át a Lamia gépére Medellin felé.
A légitársaság repülési engedélyét a bolíviai hatóságok magyar idő szerint csütörtök délután felfüggesztették.
A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe helyi idő szerint hétfőről keddre virradó éjszaka zuhant le Kolumbia északnyugati részén, nem sokkal azelőtt, hogy landolnia kellett volna a medellíni nemzetközi repülőtéren. 77 ember volt a fedélzeten, köztük Brazília Leicester Cityjének, a Chapecoense focicsapatnak a játékosai. 71-en meghaltak, csak 6-an élték túl a szerencsétlenséget. A hatóságok eleinte azt hitték, még többen vannak a halálos áldozatok, de kiderült, hogy 4 ember az utolsó pillanatban úgy döntött, nem száll fel a repülőre.
Az áldozatokat azonosították. 64 brazil, 5 bolíviai, 1 paraguayi, 1 venezuelai van köztük.
A túlélők közül Jackson Follmann kapus jobb lábát amputálták, a védő Helio Neto koponyasérülésekkel volt intenzíven, Alan Ruschel gerincműtéten esett át. A személyzet közül Ximena Suarez és Erwin Tumiri is megsérült, de állapotuk nem kritikus. Az újságíró Rafael Valmorbida többszörös bordatöréssel és részben összeesett tüdővel volt kórházban. A holttestek mindegyikét megtalálták már.