További Külföld cikkek
- Elraboltak egy csecsemőt egy bécsi kórház szülészeti osztályáról
- Pattanásig feszült a hangulat a Külügyi Tanács brüsszeli ülése előtt
- Szijjártó Péter szerint szégyenletes, abszurd és elfogadhatatlan ez a döntés
- Oroszország azzal támadja az Egyesült Királyságot, hogy Ukrajna oldalán belépett a háborúba
- Vlagyimir Putyin belebukhat, ha meghozza ezt a súlyos döntést
Sarkvidéki eredetű levegő csapott le az Egyesült Államokra szerdán: az extrém hideg miatt Chicagóban hidegebb van, mint az Antarktiszon. Eddig három ember halálát hozták összefüggésbe az időjárással, de országos apokalipszist vizionálni azért túlzás lenne.
„Amíg van áram meg fűtés, addig nincs gond" – foglalta össze nekünk a Michigan államban élő András, hogy mi az, ami leginkább számít a jelenlegi helyzetben. A nagyobb utak, sőt a mellékutak is tisztán járhatók feléjük, persze sok időt szabad levegőn tölteni azért nem érdemes. Azt mondta, hogy az emberek visszavettek a kinti aktivitásukból – kaptak is a telefonjukra egy figyelmeztetést szerda reggel, hogy tíz percnél tovább inkább ne tartózkodjanak kint –, és tényleg csak akkor lenne nagyobb probléma, ha áramkimaradás lenne.
De erre is fel lehet készülni, ő például egy éve telepített egy generátort, ami el tudja látni a házat, ha szükség van rá. A mindennapi életet annyiban érinti az időjárás, hogy elővigyázatosságból nem közlekednek az iskolabuszok, vagyis tanítási szünet van több helyen.
Azt mondta, hogy nyilván akadnak az államban kisebb települések, ahol lelassult az élet, pláne, hogy két nap alatt leesett fél méter hó az állam középső, északi részén, de alapvetően a helyiek fel vannak készülve a hidegre és az extrém körülményekre. Ami nála, Port Huronban jelenleg –30 fokosnak érezhető hideget jelent, és napközben nem is nagyon megy –21 fok fölé a hőmérséklet.
Ugyanúgy dolgozunk, mint nyáron, nem akadályoz semmiben minket az idő, talán annyi hogy kevesebbet járnak ki az emberek cigizni
- mondta.
A hideg által szintén érintett Iowában a helyi meteorológiai szolgálat szintén azt javasolta a embereknek, hogy ha lehet, akkor maradjanak inkább bent, és ne vegyenek nagy levegőt a szabadban a saját tüdejük épsége miatt. Ott egyébként -20 fok körüli hőmérsékleteket mértek.
Egy fokkal keményebb a helyzet Chicagóban, ahol –30 környékére esett vissza a hőmérséklet. A Chicago folyóban nagyobb jégtáblák úszkálnak, a vasúti közlekedésben pedig nálunk viszonylag ritkán látható vágányfűtést kell alkalmazni, hogy ne törjenek el a sínek, gyakorlatilag felgyújtják őket, ahogy az a lenti videón is látható.
It’s so cold in Chicago, crews had to set fire to commuter rail tracks to keep the trains moving smoothly. https://t.co/ccrTwwwO6C pic.twitter.com/av7o5opEQ8
— ABC News (@ABC) 2019. január 30.
A városban, ahol a nyolcvanas évek közepe óta nem volt ehhez hasonló hideg, több mint 200 melegedőállomást állítottak fel, a hajléktalanok védelmére pedig melegedőbuszokat küldtek az utcákra, és 500 ággyal növelték az otthonok befogadóképességét a helyi CBS szerint.
Az állam, Illinois kormányzója, J. B. Pritzker szerdán szükségállapotot rendelt el, mivel a tartósan hideg akár péntekig maradhat, és nagyon könnyen fagyási sérüléseket lehet szenvedni. Az érintett hat északi államban nagy általánosságban azt javasolták a hatóságok, hogy az emberek maradjanak bent, és figyeljenek az idősekre.
A szomszédos Minnesotában még ennél is hidegebb van, mert az úgynevezett wind chill, vagyis az, hogy mennyinek érezzük a hideget, olyan –55-60 fok környékén van, ez már csak azért sem vicc, mert akár öt perc alatt fagyási sérüléseket lehet szenvedni.
A legnagyobb gondot arrafelé a hófúvások okozzák, az alábbi videó az I-94-es autópályán készült, Minneapolistól északra, ott a látási viszonyok is eléggé korlátozottak a szél és a hó miatt.
WC MN we’re dealing w/some limited visibility in the open areas. Remember to turn those headlights & taillights ON and #MoveOver for those on the shoulder. This area was I-94 about 10 miles east of Moorhead. Road info https://t.co/UtVIO3kuBr pic.twitter.com/yZG4NRC5Th
— Sgt. Jesse Grabow (@MSPPIO_NW) 2019. január 29.
Egyébként nagyjából 1500 repülőjáratot kellett törölni az időjárás miatt Chicago környékén, ami eleve egy forgalmas átszállópont, országos szinten nagyjából 2700 járatot töröltek a CNN cikke szerint.
A postai szolgáltatás sem működik több államban az ország északi részében: Iowa, Minnesota, Észak-Dakota, Dél-Dakota, Wisconsin, Missouri, Montana, Nebraska és Kansas egyes részeit érinti ez a probléma.
Az időjárással eddig három halálesetet hoztak kapcsolatba. Egy 55 éves milwaukeei férfit azután találtak holtan a garázsában, hogy havat lapátolt. Egy minnesotai férfit pedig egy rokona otthona mellett halt meg a hidegben. Egy 22 éves Alfred Gombo azután halt meg, hogy nem tudott a hidegből bejutni saját otthonába, valószínűleg elhagyta a kulcsait.
A sarkvidéki hideget hozó szelek
De miért van ilyen pokolian hideg? Hol az éghajlatváltozás, ha szüksége lenne rá? Nos a gyakran a globális felmelegedéssel azonosított, megváltozott klíma itt van a nyakunkon, és paradox módon neki köszönhetjük a hideg időjárási szélsőségeket is.
Alapvetően két szélrendszer határozza meg, hogy Észak-Amerika, illetve Európa mely részeit éri, illetve kerüli el az északi-sarki hideg. Az egyik a sztratoszférában keringő sarki örvény (polar vortex), amelyet az Északi-sark körül 40-45 kilométer magasságban, keleti irányban (az óramutató járásával ellentétesen) közöző alacsony nyomású légtömegek alkotnak. Ez a szélrendszer csak telente alakul ki, működése pedig igyekszik a sarkvidéki levegőt az Arktisz felett tartani (tehát a fogcsikorgató hideg ellen dolgozik).
A másik szélrendszer sokkal gonoszabb.
Ez a sarki futóáramlás (polar jet stream). Ez egész évben fúj, a sarki örvénynél sokkal alacsonyabban, 11 kilométer magasságban, és sokkal nagyobb területet ér el. Működését nem csak a bolygó különböző, egymástól egészen távol eső térségeinek hőmérséklete, de a Föld forgása is befolyásolja. Amikor az Északi-sark a tőle elvárható módon hideg, míg a délebbre eső tájak hőmérséklete viszonylag enyhe, a futóáramlás állapota stabil marad, és nem okoz gondot.
Csakhogy manapság az Északi-sarkon esetenként télen is bőven fagypont felett van a hőmérséklet, egyértelműen az ember okozta globális felmelegedés következményeképpen. Emiatt a futóáramlás szabályosan megőrül, működése kiszámíthatatlanná válik, és extrém időjárási anomáliákat idéz elő.
A két szélrendszer működése nem független egymástól. A megzavarodó futóáramlás miatt a sarki örvény lelassul, és már nem tudja olyan hatékonyan a helyén tartani a dermesztően fagyos északi-sarki légtömegeket, amelyek így szabad utat kapnak dél felé. Tavaly télen ugyanez a folyamat okozott soha nem látott fagyhullámot Európában.
(Borítókép: Michigan tó, Chicago-ban 2019. január 29-én. Fotó: Stringer / Reuters)