A Boeing az egész világon leállítaná a 737 Max-típusú gépeit
További Külföld cikkek
- Földrengés veszélyére figyelmeztetnek Fukusima közelében
- A „nácizmus rehabilitálása” miatt kapott letöltendő börtönt egy ember Oroszországban
- Magánzárkába dugták az Iránban letartóztatott európai riporternőt
- Oroszország hatalma visszaszorulóban, Vlagyimir Putyin mindent egy lapra tett fel
- Azbej Tristan: Vannak olyan országok, ahol a karácsony nyilvános megünneplése egyet jelent az életveszéllyel
Frissítés: A Boeing javasolja, hogy az egész világon függesszék fel a 737 Max-sorozatú gépek indítását, írja a cég a sajtóközleményében. A közlemény szerint a Boeing teljes mértékben megbízik a 737 Max-gépekben, de "bőséges óvatosság" miatt, és hogy a repülőközönség újra megbizonyodhasson a gép biztonságáról, azt ajánlja az amerikai repülési hatóságnak, hogy függesszék fel ezeknek a gépeknek a használatát. A Boeing az együttérzését fejezték ki az áldozatok hozzátartozóival.
Miután sorra tiltották meg a világ országai a Boeing 737 Max 8 és 9-es típusú repülőgépeknek, hogy légterükbe lépjenek, végül az Egyesült Államok elnöke is bejelentette: nem szállhatnak fel ezek az utasszállítók, amíg ki nem derül, hogy mi okozta az etiópiai gép vasárnapi és az indonéziai gép tavaly októberi katasztrófáját – írta a New York Times.
A gyanú szerint ugyanis a balesetet nem egyedi műszaki probléma, vagy pilótahiba okozta, hanem típushiba, amely minden gépben ott rejlik: a repülő robotpilótájának szoftverében lehet a baj, amely miatt a felszállási sebesség megmagyarázhatatlanul ingadozik.
Az amerikai tiltás azt jelzi, hogy most már ott sem zárják ki a típushiba lehetőségét.
Európa után szerdán Kanada is megtiltotta, hogy légterében repüljenek a Boeing 737 Max 8 és 9-es típusai. Korábban Kína is rendelkezett arról, hogy a vizsgálatok idejére nem engedi felszállni ezt a géptípust.
A kanadai közlekedési miniszter bejelentésével 42-re emelkedett a tiltást bevezető országok száma. A döntés hosszú hetekig kényszerítheti földre a gépeket, amelyekkel kapcsolatban már korábban is jelezték a pilóták az Egyesült Államokban is, hogy felszálláskor a robotpilóta nem megbízható, a gép sebessége közben indokolatlanul változik.
Az amerikai légügyi hatóság ezeket a jelzéseket nem tartotta elég megalapozottnak egy átfogó vizsgálathoz. A Boeing a szoftver frissítéséről és a pilóták továbbképzéséről rendelkezett, de ugyanezt tette most, az etiópiai tragédia után is.
Az amerikaiak inkább ne vizsgálják
Márpedig a gép lezuhanása ezzel a problémával állhat kapcsolatban, az ugyanis kiderült, hogy a pilóta nem sokkal a zuhanás előtt jelezte: irányítási problémákat észlel. Nem beszélt arról, hogy madárraj, vagy bármilyen más külső tényező okozta volna a hibát – írta a Guardian.
A korábbi hibajelzések utáni amerikai hozzáállás vezethetett oda, hogy az etiópiai légitársaság úgy döntött: a gép fekete dobozát az Egyesült Államok helyett inkább Európába küldik elemzésre.
A legnagyobb számban az Egyesült Államokon kívül Kínába kerültek ezek a Boeingek, de van a belőle a norvég légitársaságnak is. A Norwegian Air a CNN szerint bejelentette: megvizsgálja annak lehetőségét, hogy kártérítési követeléssel lépjen fel a Boeingnél a gépek vesztegelése miatt.