Rafael
17 °C
30 °C
Index - In English In English Eng

A problémás Boeing-típus ellenőrei nem végezték el a szükséges képzéseket

2019.05.04. 07:46

Az amerikai szövetségi légiforgalmi hatóság (FAA) biztonsági ellenőrei nem végezték el az okozott légikatasztrófák után forgalomból kivont Boeing 737 MAX repülőgépek ellenőrzéséhez szükséges tanfolyamokat – közölte pénteken a hatóság vezetője egy szenátusi meghallgatáson.

Az MTI beszámolója szerint a FAA megállapította, hogy több mint egy tucat biztonsági ellenőr nem fejezte be a szükséges teljes körű kiképzést, ennek ellenére megkapta a bizonyítványt a Boeing 737 MAX-gépek üzembe helyezéséhez szükséges ellenőrzéshez.

Daniel Ellwell, az FAA vezetője a washingtoni szenátus kereskedelmi bizottságában tartott meghallgatásán elmondta: 22 biztonsági ellenőr közül 16 nem fejezte be a munkaköréhez szükséges kiképzést, de 11 ellenőr nem is vehetett volna részt ilyen tanfolyamon, mert nem volt szakképzett repülőoktató.

Ellwell azt mondta, az ellenőrök már munkájuk végzése közben vettek részt a tanfolyamon, ami eleve nem lett volna szabad. Az FAA vezetője "zűrzavaros" állapotokat tapasztalt, és közölte, hogy a hatóság szeptemberig új követelményeket dolgoz ki a kiképzési programokra. A légügyi hatóság már korábban nyilvánosságra hozta, hogy egyik menedzsere retorziókat alkalmazott egy alkalmazott ellen, aki felvetette, hogy valami baj van a kiképzési programokkal.

Az FAA megállapításától függetlenül pénteken kilenc ország repülési szakemberei megtartották első tanácskozásukat a texasi Forth Worthben a Boeing 737 MAX-gépek repülési engedélyezési eljárásáról. A hatóság áprilisban hívott meg külföldi repülési szakembereket erre a tanácskozásra.

Pénteken a The Wall Street Journal - a Boeing repülőgépgyártól származó értesülésekre hivatkozva - arról írt, hogy a 737 MAX gépek kudarcához a Boeing mérnökei és tesztpilótái közötti rossz viszony is hozzájárult. A mérnökök ugyanis nem osztották meg a fejlesztési folyamatban részt vevő saját tesztpilótáikkal sem az egyes kulcsfontosságú repülésirányítási műszerek - például a fel- és leszállást szabályozó automatika - részletes adatait.

A szerencsétlenül járt gép roncsának darabjai az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében lévő Hedzserénél 2019. március 10-én, miután 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737-es gépe
A szerencsétlenül járt gép roncsának darabjai az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében lévő Hedzserénél 2019. március 10-én, miután 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737-es gépe
Fotó: MTI / EPA

Az elmúlt hónapokban a Boeing két 737 MAX típusú gépe zuhant le. Az egyik az etióp légitársaság gépe volt, amely az etióp fővárosból történt felszállás után zuhant le március elején, a másik pedig az indonéz Lion Air légitársaság flottájához tartozott és tavaly októberben zuhant le. A két katasztrófa együttesen 346 halálos áldozatot követelt.

Március közepén a 737 MAX-gépeket kivonták a forgalomból és megkezdődtek a vizsgálatok, ezek során már számtalan hiányosságra derült fény, a Boeing pedig megkezdte a szoftverek módosítását. Az FAA májusra ígéri a próbarepülést. A visszaeső kereslet miatt a cég kénytelen volt visszavágni a 737-esek gyártását, és a profitjuk is zuhanórepülésbe kezdett. A Boeingek problémáival ebben a cikkben foglalkoztunk részletesebben.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!