Tudta, de elhallgatta a Boeing vezetése a 737 MAX típushibáit

GettyImages-1135368518
2019.05.06. 05:34

A Boeing vezetése már a tavaly őszi indonéz repülőgép-katasztrófa előtt egy évvel tudott a 737 MAX repülőgépek típushibáiról, de hallgatott róluk - írja a The Wall Street Journal online kiadása. 

A lap értesülései szerint a gyár vezetői már az első modellek gyártása után észlelték a problémákat, de nem jelezték a szövetségi légügyi hatóságnak (FAA). Az indonéziai Lion Air légitársaság gépének tavaly októberi katasztrófája után is csak néhány légitársasággal és néhány pilótával osztották meg az információkat, de akkor is csak részlegesen - állítja a cikk.

A gyár illetékes tisztségviselői csak öt nappal később, az etióp légitársaság gépének Addisz-Abeba mellett történt lezuhanása után kezdtek beszélni a biztonsági hibákról, de a nyilvánosság előtt még akkor sem fedték fel, hogy a háttérben szoftverhibáról van szó. Újabb hat hétig kellett várni, mire ez nyilvánosságra került. A lap szerint minderről a légügyi hatóság vezetőjének sem volt tudomása.

A The Wall Street Journal szerint mind az FAA, mind a chicagói repülőgépgyár vezető munkatársai egyre növekvő aggodalommal vetik fel, hogy vajon mennyire átláthatóan működik a Boeing, milyen mértékben hallgatta el szándékosan a pilótafülkében észlelt biztonsági hibákat. 

Mindeközben bűnügyi nyomozás is kezdődött annak feltárására, hogy a Boeing félrevezette-e és ha igen, szándékosan vezette-e félre a beruházókat és az az ügyfeleket. A nyomozók vizsgálják azt is, hogy hogyan kaphattak repülési engedélyt a vitatott típusú gépek, és mi volt ebben a szerepük a Boeing vezetőinek.     

Vasárnap a Boeing vezetői közleményben jelentették be, hogy mérnökeik 2017-ben azonosították, hogy a pilótafülke riasztóberendezése nem működik, mégpedig szoftverhiba miatt. A cég menedzserei és mérnökei akkor belső vizsgálatot rendeltek el, de arra a megállapításra jutottak, hogy ez a hiba nem veszélyezteti a repülésbiztonságot. A vállalati közlemény szerint erről a belső vizsgálatról a felső szintű menedzsmentnek nem volt tudomása. Csak 2018. október 29-e, az indonéz Lion Air lezuhanása után szereztek róla tudomást - állította a kommüniké. 

A belső vizsgálat következtetéseit a vállalat menedzserei az FAA középszintű vezetőivel ugyan megosztották, de az FAA szóvivője szerint a helyzet elemzése után ők is arra a következtetésre jutottak, hogy nincs szükség azonnali cselekvésre. 

A Boeing részvényeseinek április 29-i tanácskozásán Dennis Muilenburg, a vállalat elnök-vezérigazgatója - akit egyébként a részvényesek megerősítettek a tisztségében - azt mondta, hogy a cég a repülésbiztonság erősítésére összpontosít, és a 737 MAX típusú gépeken abszolút működőképes riasztórendszerek állnak majd rendelkezésre.

Március közepén a 737 MAX-gépeket kivonták a forgalomból és megkezdődtek a vizsgálatok, ezek során már számtalan hiányosságra derült fény, a Boeing pedig megkezdte a szoftverek módosítását. A z FAA májusra ígéri a próbarepülést.  A visszaeső kereslet miatt a cég kénytelen volt  visszavágni  a 737-esek gyártását, és a profitjuk is  zuhanórepülésbe kezdett . A Boeingek problémáival  ebben a cikkben  foglalkoztunk részletesebben.

(Borítókép: A z amerikai közlekedésbiztonsági hivatal emberei az etióp légikatasztrófa helyszínén - fotó: Jemal Countess / Getty Images)