Húszezer pedagógus tüntetett a rossz fizetések miatt Zágrábban
Több mint húszezer oktatási dolgozó tüntetett hétfőn Zágrábban, a város főterén, magasabb béreket követelve, közölte az N1 horvát hírcsatorna, amely élőben közvetítette a demonstrációt.
Horvátországban 31. napja nem veszik fel a munkát az oktatási dolgozók, akik kezdetben gördülő sztrájkot tartottak, vagyis minden nap más megyékben sztrájkoltak, múlt hét kedd óta azonban általános sztrájkot hirdettek.
A Jelasics téri tüntetésre a zágrábiakon kívül az egész országból érkeztek résztvevők. A dobokkal, sípokkal és transzparensekkel felszerelt tömeg és a vidékről érkező autóbuszok az egész belváros forgalmát megbénították. A sztrájk nyomására a kormány nemrég úgy döntött, három részletben hat százalékkal emeli jövőre a köztisztviselők és a közalkalmazottak bérét. A pedagógus szakszervezetek azonban az úgynevezett illetményszorzók 3 százalékpontos emelését is követelik, mert szerintük az oktatási dolgozók fizetése így is elmarad a közszféra más területein dolgozókétól.
A kormány megígérte, hogy 2020. június 30-ig felülvizsgálja a jelenlegi bérbesorolási kategóriákat. Ha a rendelkezésre álló idő alatt ez mégsem sikerül, a pedagógus bértáblán belül két százalékponttal emelik az úgynevezett illetményszorzókat. A szakszervezetek azonban ezzel sem elégedettek.
Andrej Plenkovic horvát kormányfő hétfőn a sajtónak úgy nyilatkozott: a kormány megértette a szakszervezetek üzenetét, és reményének adott hangot, hogy a nap folyamán sikerül megegyezniük.
Azt hiszem, lesz megoldás, amelynek az a célja, hogy a gyerekek újra iskolába járhassanak, a pedagógusok elégedettek legyenek, és végre befejeződjön ez a történet, hogy mindannyian elmondhassuk: javítottunk a rendszeren
– hangsúlyozta a kormányfő.
Branimir Mihalinec, a középiskolai dolgozók szakszervezetének elnöke bejelentette: amennyiben sikerül megállapodni a kormánnyal, arról a következő két napban egyeztetni fognak a tagsággal. Ha a tagok elfogadják a kormány ajánlatát, csütörtökön véget ér a sztrájk, mondta Mihalinec.