További Külföld cikkek
- 105 éves korában meghalt a Pearl Harbor elleni támadás túlélője
- Vlagyimir Putyin bocsánatot kért az azeri elnöktől az utasszállító gépet ért „tragikus incidens” miatt
- Letartóztattak egy férfit, miután whiskyt öntött a szenteltvízbe a karácsony esti misén
- Embert ölt a volt politikus, aki vadászat közben vaddisznónak nézett egy férfit
- Magyarország volt pekingi nagykövete megdöbbenve figyeli a német gazdaság öngyilkosságát
Több mint százezer eurónak megfelelő jüanra büntették Kínában a Durex óvszergyártó vállalatot. A brit cég a kínai közösségi médiában, mindenekelőtt a Weibón közzétett hirdetéseivel húzta ki a gyufát. Sanghaj város piacfelügyelete júliusban hozta meg döntését, a helyi sajtó azonban csak most kapta fel a hírt. A büntetést a helyi kormányzat azzal indokolta, hogy
a reklámok „pornográf, félrevezető, rémhírkeltő és erőszakos” üzeneteket tartalmaztak.
Pedig a kínaiak imádták a Durex szellemes, provokatív hirdetéseit, melyeket mintegy 1,2 milliárd alkalommal néztek meg a neten. Nem is vált népszerűvé döntésével a sanghaji kormányzat, a közösségi oldalakon záporoznak a felháborodott kommentek:
Mégis, hogyan akarunk szexuálisan felvilágosult fiatalokat nevelni, ha még egy óvszerreklámot is betiltanak? Legközelebb tiltsuk be a szexuális tartalmú vicceket is. Vagy a jövőben pártengedély kell ahhoz, hogy vegyünk egy dobozos kólát?
Az óvszerreklámok felhívják a figyelmet a védekezés fontosságára. A vállalat eredeti szándéka tehát helyes volt. Mégis, melyik a rosszabb: az óvszerreklámok, vagy a nem tervezett terhesség?
Tudom, hogy a társadalmunk nem nyitott a szexualitásra, annak gyakran még az említése is kínos. De hogyan akarunk sokasodni, ha aszexuálisak vagyunk?
A felhasználók többsége egyébként egyetért abban, hogy nem a Durex marketingstratégiája vált sértőbbé, hanem a politikai környezet változott meg Kínában. Volt, aki rámutatott, hogy az egykepolitika, illetve az azt felváltó két gyermek politika enyhítése miatt szálltak rá a gyártóra a hatóságok. A kritikusok szerint a kormány ezzel is a társadalom elöregedése ellen harcolna: az 1979 és 2015 között érvényben lévő egykepolitika miatt a legtöbb családban csak egy gyermek születhetett. A kínaiak tervezhettek nagyobb családot is, ebben az esetben azonban támogatásoktól estek el, illetve az állam adófizetésre kötelezte őket. A többgyermekes család tehát státusszimbólummá vált, amit csak a jobb módúak engedhettek meg maguknak. 2013-ban már a pekingi központi kormány nyitott az engedékenyebb, kétgyermekes családot támogató szabályozás irányába, ennek következtében a legtöbb tartományban enyhült a szabályozás.
2018-ban pedig a két gyermek politika enyhítéséről is döntött a kormány, a politika a születésszabályozás teljes feloldása felé halad.
Ennek mindenekelőtt gazdasági okai vannak. A négy nagyszülőt, két szülőt és egy gyermeket jelölő, úgynevezett „4-2-1 családmodell” általános jelenséggé vált Kínában. Mivel három generáció él egy háztartásban, az aktív keresőkre egyre nagyobb teher nehezedik.
Az egy gyermek politika miatt ráadásul felgyorsult a társadalom elöregedése, ami a jövő generációira még nagyobb fenyegetést jelent. Mivel a születéskor várható élettartam is növekszik,
Kínában a 65 év felettiek száma 15 évenként 100 millió fővel emelkedik, 2050-re ez a korcsoport 330 millió főre bővül.
A Durex büntetésével kapcsolatban megjelent cikkek arra is felhívják a figyelmet, hogy az óvszergyártó vállalathoz a kínai fiatalok a szexuális szabadság érzetét társítják. A brit vállalat szellemes szóviccei kétségkívül népszerűvé tették márkát, erre utal, hogy a Durexnek 3,2 millió követője van a Weibón. Bár ez nem feltétlenül óriási szám, ha abból indulunk ki, hogy Kínában közel egymilliárd kínai internetfelhasználó van. A cikk azonban rámutat, hogy a konkurens japán Okamoto óvszergyártót csak 170 ezren kedvelik.
Azt ugyanakkor túlzás lenne állítani, hogy a brit cég reklámjaival egyfajta szexuális forradalmat indított el Kínában. Az ázsiai ország fiataljai ugyanis csak mérsékelten vevők a pajzán tartalmakra. A Durex a HeyTea teamárkával is készített közös hirdetést: az óvszert és az üdítőt egy plakáton megjelenítő grafikát a „Minden csepp számít″ szlogennel közölték, amit a vásárlók gusztustalannak tartottak. A reklám miatt a HeyTea tavaly tavasszal közleményben kért elnézést a fogyasztóitól.
(Borítókép: Shutterstock)