Bejött a tiltakozás, a lengyel kormány átdolgozza a reklámadót

2021.02.16. 22:29

Igazságosabbra dolgozza át a Jog és Igazságosság (PiS) vezette varsói kormány azt a javaslatát, amellyel reklámadót vetne ki  a sajtóorgánumokra.

A múlt héten a független média 24 órára felfüggesztetté működést, a nyomtatott sajtóban pedig többen fekete háttérrel, Választás nélküli média (Media Bez Wyboru) feliratú címlappal adta ki aznapi számát. A figyelemfelhívás bejött, a varsói kormány egyelőre visszavonulót fújt – írja a Szabad Európa

Az érintett médiacégek szerint a reklámadó sok kisebb lapot tönkretenne, nem beszélve arról, hogy aláásná a sajtó szabadságát és sokszínűségét.

Ráadásul már így is fizetnek társasági adót a reklámbevételeikből, másra is megy el a pénz, miközben a kormány bőkezűen támogatja az állami sajtóorgánumokat. 

Piotr Müller kormányszóvivő szerint a javaslat nem érinti a kisebb médiacégeket vagy a vidéki médiát, a „digitális óriásokat" veszi célba, amelyek szerinte gyakran aránytalanul alacsony adót fizetnek.

A kabinet érvei szerint a „szolidaritási" adó arra kényszeríti majd az olyan óriáscégeket, mint a Google, a Facebook, az Apple vagy az Amazon, hogy tisztességes részt vállaljanak az adókból, melyeket a cégek mérete alapján vetnének ki. Szerinte ebből 800 millió złoty (csaknem 64 milliárd forint) csorogna az állami kincstárba. 

A varsói kormány állítása szerint ezt a pluszköltséget az egészségügyre, illetve a kultúra támogatására szánnák, egy olyan időszakban, amikor az állami pénzeket jelentősen megnyirbálta a koronavírus-járvány.