Meglepő terület adta tavaly a legtöbb dollármilliárdost
További Külföld cikkek
- Elfogatóparancsot adott ki a Nemzetközi Törvényszék az izraeli miniszterelnök ellen
- Egy szakértő nem zárja ki, hogy Donald Trump nukleáris fegyvert adna Ukrajnának
- Meghalt John Prescott
- Szardínián köthetnek ki a Donald Trump által elüldözött amerikaiak
- Gigantikus pert akasztanak a Netflix nyakába a Jake Paul–Mike Tyson-meccs miatt
Az elektromos járművek akkumulátorainak hétköznapi vásárlók körében szinte ismeretlen, de erőteljesen növekvő kínai gyártója mostanra több dollármilliárdost adott a világnak, mint szinte bármely más tőzsdei vállalat – jelenti a Forbes.
A BMW-nek, a Volkswagennek, a Mercedesnek és a Teslának szállító Contemporary Amperex Technology (CATL) cégnek kilenc olyan részvényese vagy vezetője van, akinek a vagyona meghaladja a legalább 1 milliárd dollárt.
A cég részvényei 2020-ban több mint 150 százalékkal emelkedtek, miután az elektromos járművek iránti kereslet felpörgött.
A CATL alapító-elnöke, az 52 éves Robin Zeng jelenleg a világ 47. leggazdagabb embere. Tavaly óta megháromszorozódott vagyonát ma 32,5 milliárd dollárra becsülik. Zeng egyébként a vállalat csupán egynegyedét birtokolja.
Rajta kívül a CATL még hat vezetője és tudományos kutatója, illetve két, az üzletbe belépő korai részvényes is komoly vagyonra tett szert.
A kilenc ember együttesen 72 milliárd dollárt ér. Elképesztő teljesítmény egy alig egy évtizede fennálló cégtől.
Megelőzték a technológiai óriásokat
A Forbes összehasonlítása szerint a Google-hoz és a Facebookhoz csupán nyolc dollármilliárdos köthető, és szintén nyolc dollármilliárdosa van a Walmart kiskereskedelmi láncnak, közülük heten az alapító Sam Walton családtagjai. Hozzájuk képest máris több a gazdag az akkumulátorgyártás ágazatában.
This Company Has Produced More Billionaires Than Google Or Facebook https://t.co/SYA49MoPoY pic.twitter.com/aJrG7SQ9Ew
— Forbes (@Forbes) May 3, 2021
Az úgynevezett tiszta energiához köthető dollármilliárdosok kétharmada kínai – állapította meg a Global Times.
Robin Zeng, aki egyébként mérnökként kezdte pályafutását, egy elektronikaialkatrész-gyártó cégnél dolgozott mérnökként, majd 1999-ben egy lítiumionakkumulátor-gyártó cég, az Amperex Technology Limited (ATL) alapításával került az üzleti életbe. Nem tisztázott, honnan szerezte az ehhez szükséges tőkét – jegyezte meg a Forbes.
A vállalat újratölthető akkumulátorok gyártására szakosodott a többi között mobiltelefonok és laptopok számára, és állítólag az Apple-nek is szállított akkumulátorokat. Zeng 2011-ben alapította a CATL-t, és azóta csak autóipari akkumulátorokra koncentrál.
A „tiszta energia” felfuttatása
Mivel Kína egyre inkább a tisztaenergia-ipar fejlesztése felé fordította figyelmét, a CATL a kormány segítő kezét élvezte. 2015-ben a kínai kormány létrehozta az ajánlott akkumulátorbeszállítók listáját, amelyen több mint 50 hazai cég szerepelt. Ebből a külföldi nagyágyúkat, például az LG-t és a Samsungot kizárták. Az ajánlott beszállítókat alkalmazó autógyártók kormányzati támogatásban részesültek, ami megnyitotta az utat a felemelkedésük előtt. A kormányzati listát 2019-ben megszüntették, egy évvel azután, hogy a CATL megjelent a sencseni tőzsdén.
A CATL, amely 2020 elején a Tesla sanghaji gigagyárának beszállítója lett, még idén tervezi első tengerentúli üzemének megnyitását Németországban.
Az új típusú telepek gyártása a nagybefektetők érdeklődését is felkeltette. Az amerikai QuantumScape olyan akkumulátort fejlesztett ki, ami 15 perc alatt 80 százalékosra tölthető. Soros György alapkezelője 4,6 milliárd dolláros részesedést vásárolt a cégben.
Magyarország akkumulátor-nagyhatalom
Magyarországon több akkumulátorgyár épült vagy épül.
Komáromban egy dél-koreai cég befektetésével épül egy üzem 1,6 milliárd forintos kormánytámogatással.
Ezenkívül idehozta gyártását a szintén dél-koreai SK Innovation és a Samsung, Miskolcon pedig a japán Yuasa állít elő akkumulátorokat.
(Borítókép: Elektromos autókhoz akkumulátorokat gyártanak Nanjing városában, Kínában 2021. március 12-én. Fotó: STR / AFP)