- Külföld
- európai parlament
- autó
- autós közlekedés
- lakott terület
- autózás
- közlekedés
- kresz
- eu
- európai unió
Legfeljebb 30-cal lehet majd hajtani lakóövezetben az EU-ban?
További Külföld cikkek
- Megérkezett az első segélyszállítmány az ostromlott szudáni fővárosba
- Elhagyta Libanont az Aszad-család egy háborús bűnökkel vádolt tagja
- Sorra függesztik fel Oroszországba tartó járataikat a légitársaságok
- Lecsúszott a kifutóról egy repülőgép Norvégiában
- Német lapban megjelent véleménycikkben érvel Elon Musk az AfD támogatása mellett
Pontosítás: cikkünkben eredetileg a „lakott terület” szó szerepelt a „lakóövezet” helyett. A kifejezés az MTI tudósításában szerepelt ebben a formában. Később olvasónk jelezte, hogy az eredeti szövegben nem lakott területekről, hanem lakóövezetekről van szó, így javítottuk a cikket.
A jelenleginél szigorúbb közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például lakóövezetben 30 kilométeres óránkénti sebességkorlátozással szüntethetők meg 2050-re a halálos közúti balesetek az Európai Unióban – többek közt ez áll abban az állásfoglalásban, amelyet az Európai Parlament (EP) képviselői fogadtak el szerdán.
Az MTI tudósítása szerint 615 támogató szavazattal, 24 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a képviselők hangsúlyozták: mivel a halálos kimenetelű balesetek harminc százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, ezért
a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb óránként 30 kilométer kellene legyen lakóövezetekben és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros.
Az EP emellett minden országban zéró toleranciát vezetne be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, ugyanis a halálos közlekedési balesetek negyedénél az alkohol is szerepet játszik.
A képviselők egy olyan, biztonságos vezetési mód kötelező beállítását javasolták a mobil- és elektronikus eszközökbe, amelyek a várakozások szerint korlátoznák a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket. Emellett adókedvezményekkel és biztosítási konstrukciókkal támogatnák a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek vásárlását és használatát.
Véleményük szerint több, a közúti biztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházásra van szükség. Ezzel kapcsolatban felszólították a tagállamokat, hogy hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek a közúti bírságokból befolyó összegeket közlekedésbiztonsági kezdeményezések megvalósítására fordítják.
Az állásfoglalás emlékeztetett, hogy
minden évben mintegy 22 700-an halnak meg, 120 ezren pedig súlyosan megsérülnek az Európai Unió útjain.
A közúti balesetek halálozási arányának korábbi csökkenése leállt, ami azt jelenti, hogy az uniónak nem sikerült megvalósítania azt a célját, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát, ugyanis csak 36 százalékkal csökkentek.
A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak, egymillió lakosra 18 halálos baleset jut, míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt, 85 halálos balesetet egymillió lakosra vetítve. Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként. A magyar adat ennél valamivel magasabb, 46 halálesettel, de csökkenő tendenciát mutat – tették hozzá.