A Deutsche Bahn már nem a pontosság jelképe

További Külföld cikkek
-
A pusztítás öröksége: mi lesz a háborús fegyverek sorsa?
- Döntött a NATO, harci repülőgépek jelentek meg Lengyelországban
- A levegőben csípte meg a pilótát egy tarantula
- Tragédia New Yorkban, hárman haltak meg, miután elsüllyedt egy motorcsónak
- Vlagyimir Putyin terítette lapjait, 15 milliárdos ajánlattal közeledne Donald Trumphoz
A pedáns Németországban viccként terjesztik, hogy az országos vasúti rendszer már nem a pontosság bástyájaként öregbíti nemzetközi hírnevét. Ezt megerősítette a Deutsche Bahn most közzétett statisztikája is.
A ICE- és IC-vonatokként ismert, a nagyobb városokat összekötő járatoknak mindössze 75,2 százaléka érte el a menetrendben jelzett határidőre a célállomást.
Ez jelentős visszaesés a 2020-as év 82 százalékához képest – jegyezte meg a Deutsche Welle.
Tavalyelőtt, 2020-ban egyébként a német vasúttársaság 15 éves rekordot döntött a pontosság tekintetében. Vélhetően ez annak köszönhető, hogy a járvány első évében, amikor sokan otthonról kezdtek dolgozni, mellőzték a felesleges utazásokat, így a vonatok ritkábban és rövidebb távon közlekedtek.
Döbbenetes képeken a pusztító németországi áradások
Több mint 90 ember halt meg és rengetegen eltűntek.
A Deutsche Bahn több tényezővel magyarázza a késések tavalyi meredek növekedését, mindenekelőtt a júliusi pusztító áradásokkal, amelyek több mint 1 milliárd euró (360 milliárd forint) értékű vasúti infrastruktúrát tettek tönkre.
Ötnapos sztrájkot kezdenek a német mozdonyvezetők
Béremelést és a járvány miatti prémiumot követelnek.
A pontos forgalomirányítást öt napra megbénította a rossz foglalkoztatási feltételek kiváltotta vasutassztrájk, valamint számos tervezett felújítási projekt leállítása.
„A felsorolt okok szűk keresztmetszetet eredményeztek a hálózatunkban” – közölte a Deutsche Bahn, és leszögezte, hogy ez nemcsak az utasszállításban, hanem a kiterjedt teherszállításban is fennakadásokkal járt.
What happened to the famous German punctuality?? *https://t.co/cKUoQbp5Gy
— DW News (@dwnews) January 5, 2022
A közlekedési szakértők szerint a német kormány túl keveset fektet be az ország vasúthálózatába, ehelyett az autóipart részesíti előnyben. Azt is felróják, hogy a részben állami, részben privatizált üzleti modellre váltó vasúttársaság olyan irányítási struktúrát működtet, amely lehetővé teszi a problémák áthárítását.
A Deutsche Bahn egyébként nemrégiben díjemelést hirdetett annak ellenére, hogy több milliárd eurós mentőcsomagot kap a kormánytól a járvány miatti forgalomcsökkenés okozta veszteségek kezelésére.
Késések világszerte
A „szigorúan ellenőrzött vonatok” egyébként másutt is késnek.
Történészek feljegyezték, hogy az önkéntesekből alakult, az oroszországi polgárháborúban is részt vevő Csehszlovák Légió tagjai 1917-ben Kijevben ültek vonatra, hogy hazajussanak Prágába. Fél év elteltével is csak Vlagyivosztokig jutottak a transzszibériai vasúton. A történethez persze hozzátartozik, hogy ez az útvonal volt minden idők leghosszabb kerülője.
Indiában teljesen megszokott a vonatok késése, sőt többnaposra is volt példa. Az egyik, Tinsukiából Howrah-ba induló szerelvény még a hetvenes években több mint 60 órát késett; igaz, a menetidő a menetrend szerint is 30-32 óra.
Egy másik utas a kelet-indiai Puriból indult a fővárosba, és a menetrendhez képest több mint 55 órás késéssel érkezett Újdelhibe.
Csehországban 2018-ban minden hetedik szerelvény késve futott be a pályaudvarra. A leggyakrabban az expresszvonatok és a távolsági járatok késtek.
Európában egyébként a legmegbízhatóbbnak a svájci vasúttársaságot tartják. Szerelvényeinek csaknem 90 százaléka hajszálpontosan tartja magát a menetrendhez.
Az Egyesült Államokban akkor pontos a vonat, ha egy 250 mérföldes, 400 kilométeres távot legfeljebb 6 perc késéssel tesz meg, 550 mérföldes, csaknem 900 kilométeres távon azonban már 30 percet is tolerálnak.
Megbocsáthatatlan bűnt követett el egy japán vasúttársaság
25 másodperccel korábban indult el egy vonat.
Amikor néhány éve Japánban az immár fél évszázada közlekedő Sinkanszen egyik szerelvénye 20 másodperccel korábban indult el a pályaudvarról, a vasúttársaság szívmelengető bocsánatot kért utasaitól.
In Japan the train arrives 20 seconds earlier and there's a heartfelt apology. In Malaysia, the KTM only comes the next day and there is no apology.
— Mark (@MG92__2) November 17, 2017
A Sinkanszenek egyébként átlagban 54 másodpercet késnek járatonként.
Pénzbüntetést kapott egy japán masiniszta egy rövid késésért
Majd milliókra perelte munkáltatóját.
A szigetországban a késés megbocsáthatatlan bűn: egy japán mozdonyvezetőtől 56 jent, azaz mintegy 160 forintot vontak le, mert a vasúttársaság szerint egy rövid késés alatt gyakorlatilag nem végezte a munkáját. A vasutas perben követeli vissza a csekély összeget, ráadásul mellé még egy tetemes fájdalomdíjat is.
A MÁV négyéves késése
Az Index közérdekű adatigényléssel derítette ki, hogy MÁV személyszállító vonatai 2018-ban jóval többet késtek, mint 2017-ben: az összes járatot számításba véve a késési idő négy éve 2 120 970 perc volt, ami 4 évnek felel meg.
Nem javul a helyzet – állapította meg a szerző –, továbbra is rettentő pontatlan a MÁV, pedig a 6 perc alatti késést nem is iktatják.
4 évet késtek a magyar vonatok tavaly
Fél évvel többet, mint 2017-ben. A vonatok 13%-a késett, ez is rosszabb mutató az egy évvel korábbinál.
Egy évvel korábban még 3,5 év volt ugyanez az adat, amit egy lelkes olvasó saját gyártású infóvideón is megjelenített. A MÁV szerint a romló tendenciát akkor a Budapest–Pécs-, Budapest–Miskolc- és Budapest–Debrecen-viszonylatokat érintő nagymérvű pályarekonstrukció okozta.
A pontatlansági adatot érdemes párba állítani az összes vonat teljes menetidejével: ez 2018-ban nagyjából 159 év volt a cég közlése szerint.
(Borítókép: Vonat Berlinben 2007-ben. Fotó: Andreas Rentz / Getty Images)