Élelemért kuncsorognak az orosz katonák az ukrán parasztok portáin
További Külföld cikkek
- Halálos baleset történt Ausztriában egy magyar autós
- Egy kisteherautó sofőrje behajtott egy texasi plázába, öt embert elütött
- Egy évre betiltják a TikTokot Albániában egy iskolai gyilkosság miatt
- Több mint harmincan meghaltak és száznál többen eltűntek egy kongói kompbalesetben
- Európa újabb szíriai menekülteket nem fogad be – vajon hazatérnek a korábban érkezettek?
Mindenki azt hitte, hogy az orosz a világ egyik legerősebb hadserege, amelynek Ukrajna legfeljebb néhány napig tud ellenállni.
Ehhez képest már tizenegyedik napja tart a háború – vagy az orosz megfogalmazás szerint különleges katonai művelet –, ahelyett, hogy Putyin a kijevi Függetlenség Terén, az ikonikus Majdanon sétálna.
Ahogy az tíz napja még a papírforma volt, a félelmetesnek hitt orosz hadigépezet nem igazán működik. A területi nyereségek csekélyek, eddig csak egyetlen számottevő nagyvárost sikerült elfoglalni, Herszont, és ukrán híradások szerint – amelyek persze lehetnek eltúlzottak – már több mint kilencezer katonát vesztettek az oroszok, a sebesülteket nem is számolva. Ez pedig kilencszer több, mint ahány katonát hét év leforgása alatt Szíriában veszítettek.
Továbbá a légi fölényt még mindig nem sikerült biztosítani, annak ellenére, hogy már a hadjárat első napján olyan hírek kaptak szárnyra, hogy az ukrán légvédelmet és légierőt megsemmisítették. Dacára annak, hogy az orosz hadi költségvetés több mint tízszerese az ukránnak és a háború kezdetén 1328 repülőgépet állítottak szembe az ukránok 146 légi alkalmatosságával szemben.
Egy mondatban összegezve: az ukrán hadsereg teljesítménye messze felülmúlja a várakozásokat, míg az orosz hadigépezet alulteljesít.
Mindennapos látvány az országúton vagy a mezőn a sárban rekedt tank, amelynek kifogyott az üzemanyaga. Bejárta az internetet az a videó, amelyen a kijevi országúton megáll az autós a veszteglő orosz tank mellett, és a sofőr felajánlja, hogy visszavontatja Oroszországba, ha nincs üzemanyaga:
Ugyancsak kering az interneten egy videó, amely azt mutatja, ahogy egy ukrán paraszt a traktorjával „rekvirál” egy üzemanyaghiány miatt elhagyott orosz páncélost:
Az üzemanyaghiány általános jelenség, szemmel láthatóan nem gondolt az orosz hadvezetés az utánpótlási vonalak megszervezésére, mivel az volt a mantra, hogy az ukrán nép elégedetlen a kormányával, és felszabadítóként várja a testvéri orosz csapatokat.
Csakhogy ennek éppen az ellenkezője történt: az emberek a magukénak érzik a kijevi kormányt, és Volodimir Zelenszkij elnök népszerűsége az eget verdesi.
De nemcsak az üzemanyaghiány hátráltatja az orosz előrenyomulást. A katonáknak egyszerűen nincs mit enniük, több olyan esetről is beszámoltak már, amikor orosz katonák kopogtattak ukrán parasztok házának ajtaján egy kis kenyérért esedezve, sőt, még olyan szürreális jelenet is előfordult, hogy egy orosz harckocsi egy ukrán benzinkútnál próbálta teletankolni gázolajjal a tartályát.
Az irányítás elégtelenségét mutatja, hogy a katonák számos alkalommal eltévedtek, és az ukrán parasztoktól érdeklődtek, hogy merre is van Kijev.
Ismertek azok az esetek is, amikor a hadifogságba esett orosz újoncok – 19 éves, frissen besorozott kölykök – arról panaszkodnak, nem is sejtették, hogy háborúba küldik őket, sőt, volt olyan baka, aki arról beszélt, hogy ő még mindig azt hitte, hogy Belaruszban van hadgyakorlaton, nem pedig Ukrajnában, háborúban.
A nyugati katonai szakértők hitetlenkedve figyelik a történéseket. B. A. Friedman hadtörténész szerint
itt nem arról van szó, hogy egy jó hadsereg egy rossz haditervet hajt végre. Ez egy rossz hadsereg.
Ezer sebből vérzik a hadjárat. Rossz tervezés, elavult felszerelés, régi, rosszul karbantartott járművek – ez mind együtt a kudarc oka. Ezért van az, hogy a 60 kilométer hosszú menetoszlop nem igazán halad Kijev felé.
De itt van még az olcsó kínai abroncsok problémája is. Carl Muth, a chicagói egyetem szakértője észrevette, hogy az orosz járműveken az ócska YS20 mintájú, kínai licensz alapján gyártott gumiabroncsok vannak, amelyek egyszerűen alkalmatlanok ebben a félig fagyos, félig sáros kora tavaszi időben. Trent Telenkónak, a Pentagon nyugalmazott szakértőjének pedig az tűnt fel – ahogy a Mirror írja –, hogy ezeket az abroncsokat nem tartották karban, a teherautók, egyéb járművek hónapokig, sokszor évekig álltak a laktanya udvaron tűző napsütésben, majd hóban, fagyban, és a gumiköpenyek tönkrementek, szétporladnak.
És az országúton veszteglő járművek – vadásznyelven „ülő kacsák" – Az ukrán hadsereg könnyű célpontjai.
Hamish de Bretton-Gordon, az 1. brit királyi harckocsizó ezred nyugalmazott parancsnoka szerint egy tank ellen két halálos bűnt lehet elkövetni: ha beleragasztják a sárba, vagy ha hagyják, hogy kifogyjon az üzemanyaga. Mindkét esetben védtelenné válik.
Márpedig könnyű kifogyni a dízelből: egy tank akkor is napi ezer litert fogyaszt, ha nem halad, csak helyben járatják a motorját!
Van még valami. A tankok szemmel láthatóan csak nappal mozognak, ami arra enged következtetni, hogy nincs éjjellátó felszerelésük. Plusz nincs GPS-ük, úgy tűnik, hogy az idejétmúlt papír térképekkel tájékozódnak, mintha még mindig a Nagy Honvédő Háborúban lennének. Ehhez hozzájárul, hogy a leleményes ukrán lakosok minden útjelző és városnév-táblát eltávolítottak az utakról, úgyhogy az oroszok sokszor azt sem tudják, merre járnak.
Ugyancsak bejárta az internetet az a kép, amelynek a jelentése: Minden út Hágába vezet. Mint tudjuk, a háborús bűnök nemzetközi bírósága van Hágában.
Egybehangzó felderítési jelentések szerint az orosz csapatokat három napra elegendő élelmiszerrel küldték a háborúba, mivel biztosra vették, hogy addigra bőven Kijevben lesznek.
Most úgy tűnik, túlságosan optimistán terveztek Moszkvában.
(Borítókép: Egy orosz katona sétál a katonai konvoj mellett a luhanszki régióban Ukrajnában 2022. február 27-én. Fotó: Alexander Ermochenko / Reuters)