Putyin hattonnás limuzinja talán még egy atomtámadást is kibír
További Külföld cikkek
- Amerikai kém rejtőzött az ukránok között, több mint két és fél évig segítette az oroszokat a háborúban
- Már a mélygarázsokat vizsgálják át a mentőcsapatok, miközben Barcelonát is árvíz sújtotta
- Az ország, ahol a volt miniszterelnök házi őrizetből politizál, a korábbi elnököt pedig két hete tartóztatták le
- Feljelentették a szerb elnököt az újvidéki tragédia után, egy miniszter pedig már le is mondott
- A magyarok többsége Donald Trumpra tippel, hogy ő nyeri az amerikai elnökválasztást
Jól ismerjük a James Bond-filmekből a felrobbanthatatlan, kilőhetetlen Aston Martint, amelynek prototípusa az 1964-es DB5-ös volt, majd a Nincs idő meghalni című, sorozatzáró részben már egy futurisztikus Valhalla és egy Superleggera volánja mögött ült Daniel Craig.
Ezek a járgányok azonban nevetségesnek tűnnek, eltörpülnek Vlagyimir Putyin Aurus Kortezhe mellett,
amelynek ugyan nem ismerjük az árát, de azt tudjuk, hogy csak a kifejlesztése – 2013 és 2018 között – kétszázmillió dollárba, azaz mintegy 45-50 milliárd forintba került, legalábbis a Mirror ennyire saccolja a költségeket.
A szigorúan orosz gyártmányú limuzin először Putyin 2018-as – immár negyedik – elnöki beiktatásánál tűnt fel. Addig az orosz elnökök különféle Mercedesekkel közlekedtek. Az Aurus Kortezh használata tulajdonképpen visszatérés, egyfajta throwback a szovjet időkhöz.
A birodalom nagyfőnökei, az SZKP mindenkori főtitkárjai Hruscsovtól Brezsnyeven át Csernyenkóig, Andropovig és Gorbacsovig ugyanis ZIL–41082-es szovjet gyártmányú országúti cirkálóval közlekedtek, amelyeket Csajkák (a csajka oroszul sirályt jelent) kísértek.
Ezeknek a ZIL-eknek két példánya még mindig megvan a Kreml garázsában. Putyin a Győzelem napján, május 9-én használja az öreg batárokat, amelyeknek a gyártását 2002-ben a kereslet teljes hiánya miatt beszüntették.
A ZIL-ekkel Borisz Jelcin szakított a kilencvenes évek elején. Az új Oroszország első elnöke egy W140 Mercedes-Benz S-Class típusú német limuzinnal közlekedett, amelyet 1998 után egy Mercedes-Benz W220-as váltott fel, majd egy W221-es.
Ezeket a Merciket a belga Carat Duchatelet biztonságtechnikai cég szélesítette ki és páncélozta. Még az sem kizárható, hogy ez ugyanaz a család, amely az Újpest FC-t birtokolja. (Most még...)
Aztán Putyin már egy Mercedes-Benz S600 Pullman Guardban száguldott át Moszkván, amikor nagy ritkán elhagyta a Kremlt – 2018-ig.
Ekkorra fejeződött be az Aurus Kortezh 2013-ban megkezdődött tervezése. Az új csodajárműben először 2018 májusában, negyedik elnöki beiktatásakor pompázott Putyin, mintegy szimbolizálva az orosz önellátás tökéletességét, jelezve, hogy a Kreml nem szorul rá holmi Mercedesekre. A Kortezht a NAMI orosz tervezőiroda készítette, azt azonban az apró betűs részben el kellett ismernie a Kremlnek, hogy a motor megtervezésében és kivitelezésében igénybe vették a német Porsche-gyár segítségét.
Természetesen nem olyan egyszerű dolog a semmiből megtervezni egy versenyképes autót, és a Business Insider szaklap alaposan górcső alá is vette az Aurus Kortezht,
Amelyet gyorsan el is nevezett Frankenstein-limuzinnak, utalva Mary Shelley regényére, amelyben Frankenstein a sírokból előbányászott hullák testrészeiből rakta össze a maga szörnyszülöttjét.
Szóval az Aurus Kortezh is tulajdonképpen egy szofisztikált koppintás. A műszerfal a Mercedes-Benz S Classéra hajaz, az utastér kiképzése a Mercedes-Maybach S600 Pullman Guardéra. A reflektorok pedig mintha a Chrysler 300-asról ugrottak volna le. No és a masszív hűtőrács? Az meg a Rolls-Royce Phantomé... De úgy általában az egész külső megjelenése a Phantomot idézi.
Na mindegy, mindez már senkit sem érdekel, sokkal fontosabbak a Kortezh műszaki paraméterei.
A hattonnás monstrum hét méter hosszú, 4,4 literes V8-as motor hajtja, az ablaküveget rakétával sem lehet átlőni, nemhogy gépfegyverrel, az abroncsok akkor is működnek, ha kilőnék őket, tehát lapos gumival is tud haladni a szörnyeteg.
Mi több, a kocsi egy gáz- és bombatámadást is simán kibír.
Ha pedig karambol fenyeget, az ütközés előtti utolsó tizedmásodpercben egy automatika átrendezi az utasülést úgy, hogy nem lesz semmi baja az ott ülő személynek – Vlagyimir Putyinnak. És ha mindez nem lenne elég, éjjel látó berendezéssel is fel van szerelve az autó.
Amikor először megpillantotta a szakma a gépkocsit 2018-ben, Putyin beiktatásakor, azonnal Donald Trump limuzinjához, a Beast, azaz Szörnyeteg becenevű páncélozott elnöki járműhöz hasonlították.
Persze azért van néhány különbség. Putyin kocsija másfél méterrel hosszabb, viszont két tonnával könnyebb, azaz értelemszerűen vékonyabb a páncélzata. (Ellenben a Kortezht baj esetén a csomagtartón át, egy hátsó kijáraton keresztül is el lehet hagyni!) Trump kocsiját, a Cadillac One-t egy 6,6 literes motor hajtotta, és még lélegeztetőgép, valamint megfelelő mennyiség elnöki vér is volt benne arra az esetre, ha Trump megsebesülne és vérátömlesztésre lenne szüksége. (Joe Biden elnöki gépkocsijáról még nincsenek információink, de vélhetően ugyanazt a Cadillacet használja, mint elődje.)
Szóval Putyin semmit sem bíz a véletlenre, mint ahogy a mindenkori amerikai elnök sem. Csakhogy a Kennedy-merénylet is bizonyítja, hogy senki sem érinthetetlen.
(Borítókép: Vlagyimir Putyin 2019. március 28-án. Fotó: Mikhail Svetlov / Getty Images Hungary)
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!