Kiszáradnak az európai folyók, búcsúzhatunk a folyami hajózástól

GettyImages-1242502653
2022.08.15. 12:20
Szárazság gyakran sújtotta a kontinenst, de ilyen mértékű és ilyen hosszan elhúzódó csapadékmentes időszakra nem nagyon emlékszünk. A gond az lesz, ha a tendencia velünk marad, és jövő nyárig sem kerül elegendő mennyiségű eső a folyókba, tavakba.

Szakértők állítják, hogy példátlan szárazsággal állunk szemben, hiszen hivatalosan a kontinens és az Egyesült Királyság területének 63 százalékát nyilvánították szárazság sújtotta térséggé. A vidék taplószáraz, a folyók vízszintje állandóan csökkent, ami komolyan fenyegeti az európai ipart és kereskedelmet, amellett, hogy újabb gyomrost visz be a koronavírus-járvány miatt amúgy is térdre rogyott turizmusnak.

Megfeneklő folyami hajózás

A kontinens egyik leghosszabb és talán legfontosabb vízi kereskedelmi útvonala a Rajna. Most szombaton Kaubnál mindössze 40 centiméteres vízmélységet mértek, ami már-már lehetetlenné teszi a hajózást. Clare Weeden, a Brightoni Egyetem Turizmus és Marketing Tanszékének oktatója azt mondta a CNN-nek, hogy a folyami turizmus, amikor szállodahajókkal viszik a turistákat egyik európai városból a másikba, nagyon felfutott idén. Viszont a szárazság és az apadó folyók komolyan veszélyeztetik ezt az iparágat.

A különböző, európai folyami turizmusban érintett irodák azt állítják, hogy aki teheti, az inkább májusra vagy júniusra tervezze az útját, akkor nem fenyeget még az alacsony vízszint. Voltak esetek, amikor a megfeneklett luxushajó egyfajta hotelbázisként működött, és a hajón utazókat naponta buszokkal vitték a környék látványosságaihoz, majd este vissza a szállásra, a hajóhoz. A Viking Cruises iroda honlapján az olvasható, hogy a változó vízszint befolyásolhatja az eredeti úti célokat, ezért ha változás történik, azonnal értesítik az utazni vágyókat.

Viszont éppen a Viking az, amely két célállomás között, ellenkező irányba közlekedtet járatokat, hogy ha az egyikkel valami történik, akkor a másik hajó fel tudja venni az utasokat.

A kép a többi európai nagy folyónál sem túl rózsás

Franciaországban a Loire bizonyos szakaszai teljesen kiszáradtak, hajózhatatlanok, nem beszélve a csatlakozó csatornák jelentős részéről. Nagy-Britanniában pedig az a pont, ahonnan a Temze ered, idén kilométerekkel került lejjebb. 

Nem fest túl jól a dunai hajózás sem. A folyó déli szakaszain – Szerbiában, Romániában és Bulgáriában – már kényszerkotráshoz folyamodtak, hogy hajózható maradjon a vízi útvonal. A folyó osztrák szakaszán egyelőre még nincs probléma, de ez már nem minden esetben igaz a magyar szakaszra.

A Mahart Passnave-nál kisebb döccenőkkel, de működik a sétahajózás. A Magyar Turisztikai Szövetség egyik képviselője elmondta, hogy Budapesttől felfelé a folyón ugyan közlekednek a sétahajók, viszont a Dunakanyar környékén van néhány hely, ahol a vízszint miatt már egy hónapja nem tudnak kikötni.

Olaszországban a Pó folyónál már szinte katasztrófális a helyzet. Egyes szakaszain gyakorlatilag teljesen kiszáradt, így arrafelé idén nyáron eltűntek a turisták is. Stefano Barborini a folyó pármai szakaszánál él, és már vagy húsz éve kölcsönöz csónakokat, vagy visz ki a folyóra turistákat. De, mint mondja, idén még egyszer sem tudott senkit kivinni a folyóra.

Már 40 éve élek a Pó folyó nyújtotta lehetőségekből, de ilyet még soha nem tapasztaltam

– teszi hozzá keserűen. Általában horgászok kölcsönöznek tőle csónakot, de idén ők is eltűntek. Szeptemberre ugyan van lekötve vagy harminc kirándulása a folyó mentén, és csak abban bízik, hogy addig talán megérkezik a várva várt csapadék is.

A szárazság az európai tavakat sem kímélte

Olaszországnál maradva ott van a Garda-tó, amely igencsak megszenvedte az elmúlt féléves aszályt. A Sirmione félsziget jóval szélesebben halad a tó közepe felé a régi római romok irányába. Grada polgármestere megerősítette, hogy 

a tó naponta 2 centiméter vizet veszít.   

A magyar tavakat sem kímélte a szárazság. Mind a Balaton, mind pedig a Velencei-tó katasztrofális mennyiségű vizet veszített. De nincs jobb helyzetben a Tisza-tó sem. Az ország legnagyobb mesterséges tavában olyan alacsony a vízszint, hogy el kellett halasztani augusztusban a tóátúszó versenyt. Jelenleg 60 centiméterrel alacsonyabb a szint a minimálisan megengedettnél, ezért a vízügy arra figyelmezteti a csónak- és jachttulajdonosokat, hogy a mederviszonyokat alaposan figyelembe véve közlekedjenek és eszerint gondoskodjanak csónakjaik elhelyezéséről is.

(Borítókép: A Rajna alacsony vízállása. Fotó:  Thomas Frey / picture alliance / Getty Images)