Kiszáradnak az európai folyók, búcsúzhatunk a folyami hajózástól
További Külföld cikkek
- Meghalt a brit szexguru, aki milliókat világosított fel a nemi együttlétről
- Vörös listára helyezhetik az Interpolnál a Magyarországra menekült lengyel miniszterhelyettest
- Új külügyminisztert nevezett ki a szíriai vezetés
- Az Egyesült Államok felajánlotta segítségét a németországi terrortámadás kivizsgálásához
- A volt skót igazságügyi miniszter is megszólalt a Lockerbie-merényletről
Szakértők állítják, hogy példátlan szárazsággal állunk szemben, hiszen hivatalosan a kontinens és az Egyesült Királyság területének 63 százalékát nyilvánították szárazság sújtotta térséggé. A vidék taplószáraz, a folyók vízszintje állandóan csökkent, ami komolyan fenyegeti az európai ipart és kereskedelmet, amellett, hogy újabb gyomrost visz be a koronavírus-járvány miatt amúgy is térdre rogyott turizmusnak.
Megfeneklő folyami hajózás
A kontinens egyik leghosszabb és talán legfontosabb vízi kereskedelmi útvonala a Rajna. Most szombaton Kaubnál mindössze 40 centiméteres vízmélységet mértek, ami már-már lehetetlenné teszi a hajózást. Clare Weeden, a Brightoni Egyetem Turizmus és Marketing Tanszékének oktatója azt mondta a CNN-nek, hogy a folyami turizmus, amikor szállodahajókkal viszik a turistákat egyik európai városból a másikba, nagyon felfutott idén. Viszont a szárazság és az apadó folyók komolyan veszélyeztetik ezt az iparágat.
A különböző, európai folyami turizmusban érintett irodák azt állítják, hogy aki teheti, az inkább májusra vagy júniusra tervezze az útját, akkor nem fenyeget még az alacsony vízszint. Voltak esetek, amikor a megfeneklett luxushajó egyfajta hotelbázisként működött, és a hajón utazókat naponta buszokkal vitték a környék látványosságaihoz, majd este vissza a szállásra, a hajóhoz. A Viking Cruises iroda honlapján az olvasható, hogy a változó vízszint befolyásolhatja az eredeti úti célokat, ezért ha változás történik, azonnal értesítik az utazni vágyókat.
Viszont éppen a Viking az, amely két célállomás között, ellenkező irányba közlekedtet járatokat, hogy ha az egyikkel valami történik, akkor a másik hajó fel tudja venni az utasokat.
A kép a többi európai nagy folyónál sem túl rózsás
Franciaországban a Loire bizonyos szakaszai teljesen kiszáradtak, hajózhatatlanok, nem beszélve a csatlakozó csatornák jelentős részéről. Nagy-Britanniában pedig az a pont, ahonnan a Temze ered, idén kilométerekkel került lejjebb.
The source of the River Thames has evaporated and disappeared, moving 10 miles East amid the worst drought conditions ever experienced. You can literally walk along the River bed kicking stones these days. This in a Northern European country is a stark warning. pic.twitter.com/apXPFhThBI
— Peter Dynes (@PGDynes) August 14, 2022
Nem fest túl jól a dunai hajózás sem. A folyó déli szakaszain – Szerbiában, Romániában és Bulgáriában – már kényszerkotráshoz folyamodtak, hogy hajózható maradjon a vízi útvonal. A folyó osztrák szakaszán egyelőre még nincs probléma, de ez már nem minden esetben igaz a magyar szakaszra.
A Mahart Passnave-nál kisebb döccenőkkel, de működik a sétahajózás. A Magyar Turisztikai Szövetség egyik képviselője elmondta, hogy Budapesttől felfelé a folyón ugyan közlekednek a sétahajók, viszont a Dunakanyar környékén van néhány hely, ahol a vízszint miatt már egy hónapja nem tudnak kikötni.
Olaszországban a Pó folyónál már szinte katasztrófális a helyzet. Egyes szakaszain gyakorlatilag teljesen kiszáradt, így arrafelé idén nyáron eltűntek a turisták is. Stefano Barborini a folyó pármai szakaszánál él, és már vagy húsz éve kölcsönöz csónakokat, vagy visz ki a folyóra turistákat. De, mint mondja, idén még egyszer sem tudott senkit kivinni a folyóra.
Már 40 éve élek a Pó folyó nyújtotta lehetőségekből, de ilyet még soha nem tapasztaltam
– teszi hozzá keserűen. Általában horgászok kölcsönöznek tőle csónakot, de idén ők is eltűntek. Szeptemberre ugyan van lekötve vagy harminc kirándulása a folyó mentén, és csak abban bízik, hogy addig talán megérkezik a várva várt csapadék is.
A szárazság az európai tavakat sem kímélte
Olaszországnál maradva ott van a Garda-tó, amely igencsak megszenvedte az elmúlt féléves aszályt. A Sirmione félsziget jóval szélesebben halad a tó közepe felé a régi római romok irányába. Grada polgármestere megerősítette, hogy
a tó naponta 2 centiméter vizet veszít.
A magyar tavakat sem kímélte a szárazság. Mind a Balaton, mind pedig a Velencei-tó katasztrofális mennyiségű vizet veszített. De nincs jobb helyzetben a Tisza-tó sem. Az ország legnagyobb mesterséges tavában olyan alacsony a vízszint, hogy el kellett halasztani augusztusban a tóátúszó versenyt. Jelenleg 60 centiméterrel alacsonyabb a szint a minimálisan megengedettnél, ezért a vízügy arra figyelmezteti a csónak- és jachttulajdonosokat, hogy a mederviszonyokat alaposan figyelembe véve közlekedjenek és eszerint gondoskodjanak csónakjaik elhelyezéséről is.
(Borítókép: A Rajna alacsony vízállása. Fotó: Thomas Frey / picture alliance / Getty Images)