Százmillió erősen környezetszennyező autó lepheti el Európa útjait
További Külföld cikkek
- Merényletet terveztek Ferenc pápa ellen, részleteket közölt az egyházfő
- Az egész világ Oroszországra figyel, érkezhet a megtorlás a moszkvai merényletre
- Uniós eljárás indul a TikTok ellen a romániai választásokba történő „beavatkozás” miatt
- Újra Waltonék lettek a leggazdagabb család a világon
- Az amerikai elnökválasztás megmutatta, hogy a hagyományos újságírásnak végleg befellegzett
A The Guardian hozzájutott a bizottság belsős dokumentumaihoz, és azt írják, hogy azok szerint az Európai Bizottság elutasította az új uniós kibocsátás szabvány, az Euro 7 kidolgozásakor azokat a szakértői véleményeket, amelyek komoly gátat szabtak volna az erősen környezetszennyező autók gyártásának. Mindez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy
a következő években körülbelül 100 millió ilyen járművet gyárthatnak le továbbra is az autógyártók.
A The Guardian emlékeztetett arra, hogy a 2018-ban a károsanyag-emisszió (főként a nitrogén-oxidok és a szálló por kibocsátása) még mindig megközelítőleg 70 ezer ember halálát okozta éves szinten. Emiatt az Európai Bizottságtól már évek óta azt várták, hogy ismét szigorítsák a járművek kibocsátási szabványokat. Az Euro 7 gyakorlatilag már évek óta késik, és már a legjobb forgatókönyv esetén is csak 2025-ben léphetne életbe.
Az új szabvánnyal kapcsolatban egy uniós szakértői konzorcium, a CLOVE (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions) dolgozott ki egy középutasnak számító javaslatot az Európai Bizottság részére. Becslésük szerint az új szigorítás által a nitrogén-oxid-kibocsátás kilométerenként átlagosan 60-ról 30 milligrammra lett volna csökkenthető, miközben a szálló por esetén kilométerenként 4,5-ről 2-re esett volna vissza az emisszió volumene.
Mindez pedig évente 136 milliárd eurónak egészségügyi és környezetvédelmi kiadást is megspórolt volna uniós szinten.
Ennek az ára annyi lett volna, hogy az autógyártókat a motorok fejlesztésére, kevésbé környezetszennyező technológiák használatára kötelezték volna, és ezáltal a benzines járművek átlagára körülbelül 0,8 százalékkal, a dízeleseké pedig 2,2 százalékkal nőtt volna.
Ezt a javaslatot utasította most el a bizottság a The Guardian szerint. Anna Krajinska, a Transport & Environment (T&E) közlekedési aktivistacsoport egyik vezetője azt mondta, hogy
a bizottság ezzel a döntéssel lényegében kreált magának egy Dízelbotrányt.
Elmondása szerint az autóipar szereplői már korábban is nagy erőkkel lobbiztak a szigorítás ellen, és most úgy fest, hogy az Európai Bizottság engedett az ő követeléseiknek, „több millió európai ember egészségének a rovására” – fogalmazott.
A The Guardian szerint az Euro 7 szabvány részleteit várhatóan fél hónap múlva, november 9-én fogják közzétenni, így addig a bizottság elméletileg még módosíthatja az álláspontját. A változtatás azért is időszerű lenne, mert a legutóbbi szabályozást, az Euro 6 szabványt még 2014-ben adták ki – vagyis egy évvel a Volkswagen hírhedtté vált dízelbotránya előtt, amely az egész világ autóiparára hatással volt, és jelentősen befolyásolta a kibocsátáskérdés megítélését.
(Borítókép: Florian Gaertner/Photothek via Getty Images)