Szétfeszítik a német kormányt a külpolitika körüli csatározások
További Külföld cikkek
- Karácsonyfának öltöztettek egy BMW-t, a rendőrség kiszedte a forgalomból
- Ismeretlen törzset találtak az Amazonas mélyén, felvételek készültek róluk
- Elképesztő ígéretekkel fordult rá az ünnepekre Donald Trump
- Meghalt egy nő, miután felgyújtották a New York-i metróban
- Nagyon bevásárolt az amerikai jobboldal Elon Muskkal
Amikor 2021. november 24-én a Szociáldemokrata Párt (SPD), a liberális szabaddemokraták (FDP) és az baloldali-ökopárt Zöldek vezetői megállapodtak az új német kormányról, nagy reményekkel indultak neki a közös kormányzásnak.
A pártok színei miatt közlekedésilámpa-koalíciónak is nevezett SPD–FDP–Zöldek-kormány ugyanakkor azzal nem számolt, hogy februárban Oroszország megtámadja Ukrajnát, így a biztonságpolitikai kérdések és a külpolitika felerősödik, miközben
a pártok között az egyik legélesebb különbségek éppen a diplomáciai kérdésekben voltak.
Míg a választási kampányban az SPD kancellárjelöltje, Olaf Scholz a merkeli pragmatizmust hirdette, addig későbbi koalíciós partnerei, a zöld Annalena Baerbock (a kabinetben külügyminiszter) és a szabaddemokrata Christian Lindner (pénzügyminiszter) egy hangsúlyosan atlantistább vonalat követtek volna.
A háború február 24-i kitörése után Scholz meghirdette a Zeitenwende (szó szerinti fordítása fordulópont) politikáját, és a Bundestag előtt kijelentette, hogy
- átalakítja országa védelmi politikáját;
- közel százmilliárd eurót fognak költeni a Bundeswehr modernizálására;
- ígéretet tett, hogy kormánya eleget tesz a NATO előírásának, azaz az ország GDP-jének 2 százalékát katonai kiadásokra költi.
Azonban hiába a Zeitenwende és egyetértés más külpolitikai témákban – például, hogy az adminisztráció miként viszonyuljon a magyar kormányhoz –, a közlekedésilámpa-koalíciót az ukrajnai háború így is próba elé állította: a Zöld külügyminiszter Baerbock a háború elején többször is finoman utalt a sajtóban arra, hogy szerinte Scholz túl lassan és túl kevés segítséget nyújt Ukrajnának, míg a korábban szigorú gazdaságpolitikát ígérő FDP-s pénzügyminiszternek, Christian Lindnernek a kormány túlzott költekezése nem tetszik.
Most a koalíció arra készült, hogy kidolgozzanak egy átfogó stratégiai dokumentumot az ország nemzetbiztonsági stratégiájáról, azonban sajtóhírek szerint ismét felszínre törtek közöttük az ellentétek.
A zord északi kancellár és az érzelmes nyugati külügyminiszter
A kormány első tizennégy hónapjában a külügyminiszter Baerbock és Scholz kancellár sok mindenben nem értett egyet: például Scholzot még a kormány hivatalos megalakulása előtt nehéz helyzetbe hozta Baerbock, aki leendő külügyminiszterként egy interjúban kiállt Hongkong függetlensége mellett, miközben Scholzék kerülték a kínai vezetés számára kényesnek számító témát. A külügyminiszter a háború kapcsán is sokszor véletlenül kiszólt kormányának hivatalos üzeneteiből.
Baerbock egyszer például az Európa Tanács ülésén kijelentette, hogy Európa Oroszországgal szemben háborúban áll.
Bár Baerbock ezzel csak érzelmesen kívánta felszólítani a 46 tagállamból álló nemzetközi szervezetet, hogy az egymással való vitatkozás helyett Ukrajna minél hamarabbi segítésén kellene közösen dolgozniuk, mem kellett sok az orosz propagandának: szó szerint értelmezték, miközben hivatalosan egy NATO-tagállam sem értékeli úgy az ukrajnai háborút, hogy annak ők is aktív résztvevői – Baerbock szavait később saját minisztériuma pontosította.
Az elszólásai mellett azonban a külügyminiszter többször is finoman kritizálja kancellárját. Szeptemberben például a FAZ-nak adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte nem kellene sokáig várni a Leopard tankok átadásával. Mindeközben Scholz és csapata még nem döntötte el, hogy valóban adnak-e a német fejlesztésű tankokból az ostromlott Ukrajnának. Októberben pedig azért kritizálta a kancellárt, amiért engedélyezte a Cosco kínai állami vállalatnak, hogy 25 százalékos részesedést szerezzen a hamburgi kikötőkben – e két témában egyébként az FDP is élesen bírálta a kormányfőt.
Azonban a néhol apró, néhol komolyabb kiszólások és szerencsétlen megfogalmazások mögött nemcsak a pragmatista, kis lépésekben hívő Scholz és az idealista, grandiózus gesztusokat tevő Baerbock közötti felfogáskülönbség húzódik meg, hanem komoly politikai erőcsatározás is, ugyanis
MINDKETTEN AZT SZERETNÉK ELÉRNI, HOGY NAGYOBB BELESZÓLÁSUK LEGYEN A NÉMET KÜLPOLITIKA IRÁNYÁbA, MINT A MÁSIKNAK.
Ki a szakács, és ki a pincér?
A koalíció tagjai ebben a hónapban tervezik elfogadni, majd prezentálni Németország stratégiai nemzetbiztonsági stratégiájáról szóló dokumentumot, amelyben – bizonyos geopolitikai kérdések mellett – Scholz és külügyminisztere, Baerbock abban sem tud egyetérteni, hogy a kancellária vagy a külügyminisztérium alá tartozzon a központi Kül- és Biztonságpolitikai Tanács. A már Merkel idején is amerikai mintára felmerülő intézményről Scholz pártja, az SPD úgy látja, hogy azt természetesen a kancellárián belül kell létrehozni, ahogy azt a Politicónak Michael Roth, a Bundestag külügyi bizottságának SPD-s elnöke kifejtette. Azonban ez a baloldali ökopártnak elfogadhatatlan, mivel
a Zöldek úgy vélik, Scholzék ezzel a lépéssel egy árnyék-külügyminisztériumot szeretnének létrehozni.
A brüsszeli lap értesülései szerint a Zöldek ellenzik, hogy a tanács a kancellárián belül egy külön osztályként jöjjön létre, helyette azt ajánlják: legyen egy államtitkárság, amelynek a vezetőjét a fontosabb minisztériumok (kancellária, belügy, külügy, védelmi) vezetői egymás között váltogatják – így az SPD-s tervekkel szemben jóval gyengébb lenne a tanács hatalma. Ráadásul a Zöldeket az is zavarja, hogy sajtóhírek szerint a szerv vezetőjének Scholzék az ő jobbkezét, Wolfgang Schmidtet szánják.
Scholz és Baerbock személyisége és politikai stílusa mellett több fontos kérdésben is eltér a véleményük: a legaktuálisabb az Ukrajnának nyújtott fegyverek mértéke. Emellett abban sem értenek egyet, hogy Németországnak milyen kapcsolatokat kellene ápolnia Kínával – a Spiegel információi szerint a dokumentum ezen részét író külügyminisztérium munkáját a kancellária egyszerűen visszaküldte, hogy dolgozzák ki újra, mondván, az abban lefektetett célok kivitelezése túl hosszú ideig tartana, a hangvétele pedig túl erős volt.
Scholz költene, Lindner nem
Annak ellenére, hogy a harmadik koalíciós partner, a liberális FDP arra szólította fel az SPD-t és a Zöldeket, hogy végre állapodjanak meg a Nemzetbiztonsági Tanács körüli vitákban, a kidolgozás alatt álló stratégia kapcsán a liberális párt sem ért mindenben egyet – leginkább a pénzügyi kérdésekben.
Az SPD ugyanis szeretné, ha a dokumentumban rögzítenék: a NATO-előírás szerint Németország vállalja, hogy éves GDP-jének két százalékát honvédelemre költi. A Zöldek azonban erre csak akkor hajlandók, ha a honvédelem mellett a diplomáciára is ugyanannyit költene a kormány. Erre viszont az FDP vált piros lámpára:
a fiskális konzervativizmust követő FDP-s pénzügyminiszter, Christian Lindner ennyi pénzt nem akar költeni.
Márpedig Scholzék az elmúlt időszakban nagy költekezéseket ígértek: csak a hadseregre 100 milliárd eurót szánnának, viszont ezzel a pluszpénzzel is szinte biztos, hogy sem idén, és vélhetően jövőre sem fogják elérni a NATO által előírt két százalékot.
Lesz-e Németországnak Nemzetbiztonsági Tanácsa?
Mint arra Speck Gyula, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, Németország-szakértő felhívta a figyelmet, a Nemzetbiztonsági Tanács létrehozása egy régóta húzódó vita, nem a mostani közlekedésilámpa-koalíció alatt merült fel először annak létrehozása, hanem már Angela Merkel idején is.
„A kiinduló probléma az, ahogy a német külpolitikában a munkamegosztás működik. A kancellária dönt az irányadó stratégáról, és ezzel Scholz kancelláré a döntő szó, míg a külügyminisztert általában a junior partner adja”
– hívta fel a figyelmet a szakértő, aki kifejtette: emiatt a külügyminisztérium általában mindennapi diplomáciával foglalkozó adminisztratív feladatokat lát el, ami miatt a külügyminiszter szerepe fontos kérdésekben – például a harckocsi-adományozás kapcsán – leértékelődik.
Baerbock és a Zöldek már csak emiatt sem szeretnék, hogy a kancellária alá kerüljön ez a tanács, mert az tovább erodálná a külügyminisztérium hatalmát, de Speck nem sok esélyt lát arra, hogy e szerv vezetéséről az SPD lemondana.
Az FDP-re rátérve rámutatott: a liberális párt alapvetően támogatja a Nemzetbiztonsági Tanács létrehozását – erről már a 2021-es kampány alatt is beszéltek a szabaddemokraták –, nekik inkább más ügyekben vannak súrlódásaik a két koalíciós társukkal.
A szakértő szerint jelenleg nem tudni, hogy a kancellária és a külügyminisztérium között húzódó ellentétet hogyan tudják majd feloldani a felek,
emiatt szerinte egyhamar nem alakul meg a Nemzetbiztonsági Tanács – ha egyáltalán megalakul.
Magáról a Németország nemzetbiztonsági stratégiájáról szóló dokumentumról Speck azt mondta, annak a szövegében valószínűleg meg fog tudni állapodni a három párt, ugyanakkor hozzátette: nem számít drasztikus külpolitikai irányváltásra benne, és az is biztos, hogy Scholz nem fogja tudni a február 17-én kezdődő Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián bejelenteni, mint ahogy előzetesen tervezték.
„Én arra számítok, hogy ez az új stratégia olyan lesz, mint a 2016-ban elfogadott Fehér Könyv, valamivel kicsit határozottabb. A Fehér Könyvben szintén ambíciókat fogalmaztak meg, azonban rendkívül visszafogott módon”
– emlékezett vissza a szakértő, hozzátéve, hogy még mindig vannak vitás kérdések, például a költekezések kapcsán.
A koalíció dinamikájáról a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára úgy látja, e téma miatt valószínűleg nem fog egyik párt sem kilépni a kormányból – a német politikában nem precedens nélküli, hogy a koalíciós partnerek nem értenek egyet egymással, és a stratégiai kérdésekről való döntéseket hosszú viták előzik meg, amikről a sajtó is szívesen beszámol, és elég ritka, amikor a koalíciók nem töltik ki a mandátumukat.
„Tanulmányozva a német politikát, nem hiszem, hogy ez a koalíció felbomlana egyhamar, végig fogják vinni a ciklust. Emlékezzünk arra, hogy 2014-ben a CDU/CSU–SPD-nagykoalícióról is azt írta a Der Spiegel, hogy szét fog esni, aztán mégsem következett be”
– emlékeztetett rá Speck.
Emellett a szakértő azt is kifejtette: a politikusok tudják, hogy a német választókat a külpolitika helyett alapvetően más kérdések foglalkoztatják, és a koalíciós partnerek mindig a kompromisszumokat keresik.
Mint rámutatott, Németország az EU-ban betöltött stabilizáló szerepét a stabil belpolitika adja, és ugyan néha Baerbock nyilatkozatai eltérhetnek a kormány hivatalos álláspontjától, ezek inkább csak véletlen kiszólások – hivatalos kommunikációjában alapvetően követi Scholz irányát és a 2021-ben megkötött koalíciós szerződésben leírtakat.
(Borítókép: Christian Lindner, Olaf Scholz és Annalena Baerbock 2021. június 16-án. Fotó: Kay Nietfeld / picture alliance / Getty Images)