A román külügy bekérette Ukrajna bukaresti nagykövetét
![GettyImages-1143011962](https://kep.index.hu/1/0/4762/47625/476254/47625460_9a24d7be35871ada6e80dbcf7817e676_wm.jpg)
További Külföld cikkek
-
A király beszédével és az Európai Unió felé kacsintva nyit új fejezetet a brit kormány
- Meghalt egy autóban hagyott hároméves gyermek Szlovákiában
- Lecsapott az afrikai hőség a népszerű európai nyaralóhelyekre
- Döntött az Európai Unió legfelsőbb bírósága, veszélybe kerülhet Ursula von der Leyen pozíciója
- Zárva tart az athéni Akropolisz a hőség miatt
Ukrajna 2004-ben kezdett csatornázási munkálatokat a Duna-deltában az északi – a Románia és Ukrajna közti országhatár nyomvonalát képező – Chilia-ág torkolatvidékén, hogy saját tengeri kijáratot nyisson folyami kikötői számára. A Chilia-ágat a Fekete-tengerrel összekötő Bisztroje-csatorna mélyítését később nemzetközi nyomásra felfüggesztette.
A Nemzeti Liberális Párt (PNL) ülésére érkező kormányfő újságírók érdeklődésére elmondta: felkérték az ukrán felet, tegyen lehetővé Románia számára egy – a meder mélységének meghatározására kiterjedő – helyszíni vizsgálatot a Bisztroje-csatornán,
annak mélyítéséhez ugyanis Románia környezetvédelmi okok miatt nem járult hozzá.
A csatorna mélyítése fontos lenne Ukrajna számára
Rámutatott: az ukrán diplomácia szerint a létező hajóút „szokásos karbantartásáról” van szó, ami szerinte csak 3,5 méteres mélységig értendő. Ami ezt meghaladja, az a meder mélyítésének számít – figyelmeztetett a román kormányfő. A csatorna mélyítése azért lenne fontos Ukrajna számára, hogy a Bisztroje-csatornán és a delta északi,
Chilia-ágán keresztül nagyobb hajók is eljussanak a Fekete-tengerről az ukrán folyami kikötőkbe, anélkül hogy érintenék Romániát.
Ciuca rámutatott: Románia mindent megtesz a Duna hajózhatóságának fenntartásáért, hamarosan az éjszakai közlekedést is lehetővé teszi a Sulina-ágon, és így remélhetőleg elkerülhetővé válik a torlódás. A román kormányfő arra utalt, hogy az ukrajnai háború kezdete óta a többszörösére emelkedett a teherforgalom a Sulina-ágon, emiatt sokszor napokig várnak a hajók a Fekete-tengeren a sulinai határátkelőnél, hogy bejussanak a csatornára.
Románia nem enged
Koalíciós partnere, a Szociáldemokrata Párt (PSD) elnöke sokkal harciasabb álláspontra helyezkedett. Marcel Ciolacu szociáldemokrata házelnök leszögezte: Románia semmi szín alatt nem fogja megengedni a Duna-delta tönkretételét.
A Bisztroje-csatornán zajló munkálatokat azonnal abba kell hagyni! A román nép és a román állam szolidárisan viszonyult Ukrajnához, és segítségére sietett, amikor nehéz helyzetbe került. De a románok nem fogják eltűrni, hogy megfosszák őket attól a természeti csodától, amit a Duna-delta jelent
– írta hétfőn közösségi oldalán a PSD elnöke.
Ciolacu leszögezte: véget kell vetni „a hazudozásnak, a manipulációnak és a probléma bagatellizálásának”, a román hatóságoknak azonnal lépniük kell, minden kétoldalú és nemzetközi egyezményt latba fognak vetni, hogy megmentsék a deltát a következő nemzedékek számára.
A meder 8-10 méteres kimélyítése drámai módon megnövelné a vízhozamot, visszafordíthatatlan károkat okozva a Duna-delta biodiverzitásában
– figyelmeztetett a PSD elnöke.
Bukarest folytatja dunai kikötőinek fejlesztését
Míg Ukrajna bukaresti nagykövete azzal igyekezett megnyugtatni a román hatóságokat, hogy csak karbantartási munkálatokat végeznek a Biszroje-csatornán, az ukrán infrastrukturális minisztérium pénteki Twitter-bejegyzésében arról számolt be, hogy az ország függetlenné válása óta először sikerült a Bisztroje-csatorna mélységét 3,9 méterről 6,5 méterre növelni, ami kiváló lehetőséget jelent a folyami hajózás és a dunai kikötők számára.
Európai partnereinkkel együtt folytatni fogjuk dunai kikötőink fejlesztését
– ígérte a bukaresti média által ismertetett bejegyzésében az ukrán infrastrukturális tárca.
(Borítókép: Rózsás pelikánok (Pelecanus onocrotalus) a Duna-deltán. Fotó: Avalon / Universal Images Group / Getty Images)