Váratlan döntés született az Air France-légi katasztrófa ügyében
További Külföld cikkek
Csaknem tizennégy évvel a katasztrófa után meghozott határozatukban a bírók úgy ítélték meg, bár történtek emberi hibák, ezeknek a balesettel semmilyen biztos okozati összefüggése nem volt kimutatható.
A felmentő ítélet bejelentésekor az AFP hírügynökség tudósítása szerint több felperes is elképedve felugrott a helyéről.
Pártatlan ítéletre számítottunk, ez nem az. Fel vagyunk háborodva!
– mondta az AFP-nek Daniele Lamy, a hozzátartozókat képviselő Entraide et Solidarité AF447 nevű egyesület elnöke. Ügyvédjük, Alain Jakubowicz szerint a bíróság tulajdonképpen azt mondta ki, hogy a cégek „felelősök, de nem bűnösök”. „Mi viszont éppen a bűnös szót vártuk” – mondta az ügyvéd.
„A légitársaság örökre megőrzi e szörnyű baleset áldozatainak emlékét, és a legmélyebb együttérzését fejezi ki valamennyi hozzátartozónak” – olvasható a kommünikében.
Legtöbb halálos áldozat
Az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó, 447-es számú járata 2009. június 1-jén tűnt el a radarernyőkről. Az Airbus A330-as típusú utasszállító az Atlanti-óceánba zuhant 650 kilométerre Fernando de Noronha szigettől, 228 emberrel, köztük öt magyarral a fedélzetén.
Ez volt a francia légi közlekedés történetének legtöbb halálos áldozatot követelő katasztrófája.
Sokáig nem lehetett tudni a katasztrófa pontos okát. Csak 2011 májusában sikerült kiemelni a feketedobozokat és az áldozatok maradványait a csaknem 4000 méteres mélységből.
Az igazságügyi szakértők által összeállított 356 oldalas jelentés egyebek mellett megállapította, hogy a repülőgép sebességét mérő Pitot-szondák eljegesedtek, ezért a pilóták ellentmondásos adatokkal rendelkeztek arról, hogy milyen gyorsan repülnek. A szakértők azt is megállapították, hogy nem volt megfelelő vészhelyzeti eljárás erre az esetre, a pilóták munkáját pedig tovább nehezítették a kedvezőtlen repülési körülmények, például az, hogy sötétben zavaró légáramlatba kerültek, és az óceán fölött éjszaka semmilyen vizuális tájékozódási pontjuk nem volt.
A Pitot-szondák hibája miatt az egyik pilóta meggondolatlanul emelkedő pályára állította a gépet, amit a társpilóták értetlenül fogadtak, és mind elvesztették uralmukat a jármű felett, amely 4 perc 23 másodperccel később az óceánba zuhant.
A vizsgálatok kimutatták, hogy a balesetet megelőző hónapban Pitot-szondák több alkalommal is hasonlóan hibásodtak meg.
A jelentés szerint az Airbus négy meggondolatlan, vagy egyenesen gondatlan lépést is tett, egyebek mellett nem cserélte le azokat a Pitot-szonda modelleket az A330-as és A340-es típusú gépeken, amelyek nyilvánvalóan gyakrabban eljegesedtek, a szondák esetleges meghibásodásának nem volt visszajelző lámpája a műszerfalon, és a gyártó nem adott át fontos információkat a gépeit megvásárló légitársaságoknak.
Az Air France pedig a szondák esetleges meghibásodásáról a pilótái számára készült tájékoztatásban követett el hibákat a szakértői jelentés szerint.
Mindezek ellenére a bíróság szerint büntetőjogi szempontból
egy valószínűsíthető okozati összefüggés nem elégséges annak megállapításához, hogy bűncselekmény történt.
Az október 10. és december 8. között lefolytatott perben már az ügyészség felmentést indítványozott, miután a vádhatóság szerint „lehetetlen bebizonyítani” a vállalatok bűnösségét.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.