Miért nem jó ötlet csak úgy helyet cserélni a repülőgépen?
További Külföld cikkek
- Szijjártó Péter szerint szégyenletes, abszurd és elfogadhatatlan ez a döntés
- Oroszország azzal támadja az Egyesült Királyságot, hogy Ukrajna oldalán belépett a háborúba
- Vlagyimir Putyin belebukhat, ha meghozza ezt a súlyos döntést
- Megint kitört a hírhedt vulkán, lávafolyam indult a tűzhányóból
- Rosszul lett egy utas a repülőn, Ursula von der Leyen sietett a segítségére
A légitársaságok az utasoknak minden esetben fix helyet biztosítanak a repülés időtartamára, ez annyira mindennapos, mint a sorban állás a beszállás előtt. Ha tele a gép, és elfoglaltuk a helyünket, akkor nincs más hátra, mint várni a felszállást és megkezdeni az utazást. De mi van akkor, ha a gép nincs tele, és szeretnénk egy kényelmesebb helyre átülni a repülés során?
Az új-zélandi Stuff számolt be Pauline és Renato Serafini esetéről, amely a Rómából Dubajba tartó járaton történt velük. Amikor felszállt a gép, és ki lehetett kapcsolni a biztonsági öveket, látták, hogy a turistaosztályon több sor üres előttük. Az ausztrál házaspár a másodikban ült, és mivel Renato egy nagy darab ember, megkérdezte az egyik légiutas-kísérőt, hogy átülhet-e az előttük lévő sorba, ahol ki tudná nyújtani a lábát.
Az udvarias, de elutasító választ a személyzet azzal indokolta, hogy azokért az ülésekért, ahol elegendő hely van a lábaknak, más utasok extra felárat fizettek. Igen, igen, vágott vissza Pauline, de most nincsenek itt az utasok, ha megvették az oda szóló jegyeket, ha nem. Az utaskísérő hajthatatlan maradt, és nem engedte átülni őket. Az út során később más utasok is bepróbálkoztak az átüléssel, de nekik sem engedték meg a helycserét.
Pauline szerint a helyzet nevetséges volt, és a légitársaság veszített vele, mert a végén a repülési élményt firtató kérdőíven jól lehúzták őket. Később az Emirates szóvivője az esetre reagálva megerősítette:
Azok, akik a kényelmesebb, a lábaknak nagyobb teret engedő helyeket szeretnék kérni, azoknak bizony többet kell fizetniük. Helycsere csak azonos osztályú helyeken lehetséges, ha felsőbb osztályba akar valaki átülni, akkor ki kell fizetnie a különbözetet.
Szomszédmentes ülés a repülőn
A téma az utazók blogjain azt követően kapott nagyobb nyilvánosságot, hogy az ausztrál légitársaság, a Quantas bejelentette, ők is meghirdetik a szomszédmentes ülést. Ha az utas hajlandó 30-60 ausztrál dollár felárat fizetni, akkor az utazás előtt 48 órával értesítik, hogy van lehetősége olyan helyre ülni, amely mellett nem ül senki. Ha az utolsó pillanatban mégis elkel a hely, akkor az utas visszakapja a befizetett felárat.
Ebben nem úttörő az ausztrál légi vállalat, mert ehhez a konstrukcióhoz nagyon hasonlót kínál az Air New Zealand, a Malaysia Airlines, az Etihad vagy éppen az Emirates. Ugyanakkor az ismert utazási oldal, a Points Hacks szakírója, Daniel Sciberras azt hangsúlyozta, hogy bár kérhetünk engedélyt a személyzettől a helycseréhez, és ez általában nem szokott gondot okozni, azért nem kell összevissza cserélgetni a helyünket az egész út során.
Legyünk tisztában azzal, hogy egy turistaosztályú jegy nem azonos az első osztályra szóló jeggyel
– hangsúlyozta Sciberras. Példaként azt a januári esetet hozza fel, amikor a United Airways New York és Tel Aviv közötti járatán két szemfüles utas a turistaosztályról átült az üres első osztályra. Amikor többszöri felszólításra sem mentek vissza a helyükre, a gép visszafordult, majd földet érés után őrizetbe vették a két renitens utast.
A rendbontó utasok száma egyébként az elmúlt évben nagyon megugrott. Míg korábban 835 járatra jutott egy rendbontó, addigra tavaly ez a szám már elérte a 568-at – írja az Egek Ura blog. A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, az IATA adatai szerint 61 százalékkal nőtt a fizikai zaklatások száma a légi közlekedésben – 17 200 járatra jut egy eset –, és ezek olyan növekedési számok, amelyekre akkor is oda kell figyelni, ha maguk az esetszámok elenyészők a 4,3 milliárd utashoz képest.
A leggyakoribb ok a részegség, az elektromos cigi használata, a biztonsági öv alkalmazásának szabotálása és a kézipoggyász mérete, valamint a maszkhasználat körüli vitában elszabadult indulatok.
Érdemes résen lenni az online foglalásnál
Varga G. Gábor, az Egek Ura blog alapítója az Index kérdésre megerősítette, hogy az utaskísérőknek ki van adva, nem engedhetik átülni az embereket a saját utazási osztályán belül olyan ülésre, amely a cég repülőjegy-politikája alapján feláras. A szakértő egyértelműen ilyennek nevezte a Emirates esetében már emlegetett szélesebb, vészkijárati sort.
Kiemelte: a fapadosoknál drágábbak a jegyek a nagyobb lábtérrel rendelkező helyek esetében, majd az első néhány sor is kiemelt áras, mert akik ott ülnek, azok hamarabb, gyorsabban tudják elhagyni a gépet.
Ugyancsak a fapadosoktól indult, de mára már a hagyományos légitársaságok is átvették az emelt helyárat, ha valaki ablak melletti vagy éppen folyosói ülést foglal le magának.
Az utaselosztásnál valójában a repülőgép súlyponti számítása adja az irányt. Néhány utas helycseréje repülés közben a saját utazó osztályán ezt az egyensúlyt semmiképpen sem tudja felborítani.
Varga G. Gábor javasolja mindenkinek, hogy nagyon figyeljen oda, amikor online repülőjegyet vásárol, vagy a gépen helyet foglal. Sokan általában nem is figyelnek oda, de akarva-akaratlanul is úgy kattintanak, hogy belefutnak az emelt helyárba. Ezért érdemes alaposan megnézni, hogy milyen tartalmú ikonra kattintunk, nehogy éppen azzal fogadjuk el, hogy a légitársaság onnantól extra összeget számol fel nekünk a kiválasztott és megjelölt helyért.
(Borítókép: Smith Collection / Gado / Getty Images)