De min is vitáznak Hollywoodban a színészek és a forgatókönyvírók?
További Külföld cikkek
-
Szergej Lavrovval tárgyalt Szijjártó Péter, van egy „érdekes fejlemény” a paksi bővítéssel kapcsolatban
- Mit csinál a győztes Munkáspárt a brit menekültkérdéssel?
- Teljesen megváltoztathatja a kampányt a Trump elleni merényletkísérlet
- Varga Mihály: A magyar soros elnökség egyik legfontosabb célja a versenyképesség javítása
- Szijjártó Péter az ENSZ BT vitáján: Ha valaki kiejti a „béke” szót, azonnal támadják
Fontos elmagyarázni azt is, hogy miért is sztrájkol az álomgyári színészek mellett még számos kreatív szakember. A szórakoztatóipar jelenleg jelentős átalakuláson megy keresztül, köszönhetően az egyre nagyobb körben terjedő streamingszolgáltatásoknak, valamint a mesterséges intelligencia felhasználásának, amely helyettesítheti bármely színészt egy digitális arcképmás-programmal.
Hat évtizeddel ezelőtt is egy forradalmi változás következményei ellen tiltakoztak a hollywoodi hírességek és háttéremberek, ugyanis akkoriban a kábeltelevíziók elterjedése forgatta fel teljesen a filmipart. A szakszervezetek most a jelenlegi, a médiát és szórakoztatást átformáló új technológiák ellen emelték fel a hangjukat. Ehhez csatlakoztak olyan népszerű színészek, mint David Duchovny, Jennifer Lawrence vagy Meryl Streep.
Emellett az egyre költségesebb lakhatás és megélhetés miatt a bérek és fizetések emeléséért is felszólaltak, amely ugyan a színészeket nem kifejezetten érinti, de szolidaritást vállalnak kreatív kollégáikkal. Korábban mind a színészek, mind pedig az írók részesedést kaptak filmjeik, sorozataik minden eladott DVD példánya, vagy a TV-ben leadott ismétlések után. Ezek az extra bevételek több tényezőtől is függenek, mint például az adott film vagy sorozat hossza, nézettsége, illetve a produkció költségvetése.
Így történhetett meg az például, hogy a kultikus Jóbarátok sorozat színészei még a záróepizód után több mint egy évtizeddel is több millió dollárt kerestek a produkción. A streamingóriások megjelenésével viszont az írók sem kapnak már annyi járulékot, mint régen, amikor a kábelcsatornákon játszották műveiket. Hiszen az újrajátszás a streamingnél nem úgy működik, mint a tévéadóknál, és mivel az íróknak párhuzamosan nincs több munkájuk, ezért ők nagyjából ebből az osztalékból élnek.
A legtöbb streamingre gyártott sorozat epizódjai rövidebbek, mint a régebbiek, mondjuk a kábeltévén futott sorozatok esetében, ráadásul ezek a platformok nem is mérik a műsorok nézettségét, ami miatt elég nehézkes igazságos jutalékot fizetni az íróknak.
A színészeket tömörítő szakszervezet, a SAG-AFTA a hét elején közzétette követeléseinek lényegét, miután a tárgyalások a szakszervezetek és a stúdiók között a múlt héten megszakadtak. Ebben a nyilatkozatban a tárgyalópartnerek arra kérték a stúdiókat, hogy fontoljanak meg egy átfogó tervet a színészek és írók számára a streamingbevételekből való részesedést illetően, mivel a jelenlegi üzleti berendezkedés nem kedvező számukra.