Híd és kőolaj vezeték épül India és Srí Lanka között
További Külföld cikkek
- Friss kutatásban kérdezték a lengyeleket a Magyarországon menedéket kapó lengyel politikusról
- Az elsüllyedt orosz teherhajó tulajdonosa szerint terrortámadást hajthattak végre ellenük
- Nagy tűz ütött ki a Trónok harca egyik forgatási helyszínén
- Szent kaput nyitott egy római börtönben Ferenc pápa
- Kórházba került egy 9 éves kisfiú, miután több embert is elgázolt a járdára felhajtó taxi New Yorkban
A stratégiai megállapodást Ranil Vikremeszinghe Srí Lanka-i elnök hivatalos újdelhi állami látogatásán kötötték meg, amely az első ilyen államfői vizit a politikus 2022. évi hatalomra kerülése óta.
A korábbi miniszterelnök azt követően került a Srí Lanka-i elnöki székbe, hogy Gotabaja Radzsapaksza korábbi államfő száműzetésbe kényszerült a szigetországot sújtó példátlan gazdasági válság és az ennek hatására kirobbant tüntetések miatt. Srí Lankán jelentős hiány volt az alapvető élelmiszerekből, üzemanyagból és gyógyszerekből is.
A két országot elválasztó, helyenként mintegy 25 kilométer széles Palk-szorosban megépítendő közúti híd India számára hozzáférést biztosítana a Srí Lanka-i Trincomalee és Colombo kulcsfontosságú kikötőihez, és megerősítené a két ország közötti „ezeréves kapcsolatot” is – áll a megállapodást rögzítő dokumentumban, amely egy kőolajvezeték megépítésére is utalást tesz.
A Srí Lanka-i kínai jelenlét folyamatos erősödésének ellensúlyozására szeretnénk építeni egy szárazföldi hidat és egy kőolajvezetéket, ezért megvalósíthatósági tanulmányokat készítünk róluk
– magyarázta Narendra Modi indiai miniszterelnök a tárgyalások után.
India közel négymilliárd dolláros segélyt bocsátott a szomszédos ország rendelkezésére, miután Colombo nem tudta tovább törleszteni 46 milliárd dolláros külföldi adósságát.
A két politikus tárgyalásán Újdelhi kifejezte amiatti aggodalmát, hogy Srí Lankán folyamatosan erősödik a kínai jelenlét – közölte Vinaj Kvatra indiai külügyminiszter.
Újdelhi természetes befolyási övezete részeként tekint Srí Lankára, és az indiai vezetőket aggasztja a kínai befolyás erősödése mind a szigetországban, mind a tágabban vett indiai-óceáni térségben.
Peking Srí Lanka legfőbb pénzügyi hitelezője, és egy kínai vállalat 99 évre megszerezte a szigetország déli részén fekvő Hambantota kikötője üzemeltetésének koncesszióját, miután Colombo nem tudta törleszteni a Peking által az építkezéshez nyújtott jelentős pénzügyi hitelt.
Egy másik, a colombói kikötő közelében folyó 1,4 milliárd dolláros talajjavítási projekt, amely a valaha volt legnagyobb külföldi befektetés az országban, szintén aggasztja Indiát, mert attól tart, hogy Peking hírszerzési és lehallgatási célra használja a Srí Lanka-i földterületet, amely belátható ideig az ő ellenőrzése alatt áll majd.
Az új Selyemút kiépítése során Kína infrastrukturális megállapodást kötött az Indiai-óceán partján fekvő több országgal, a többi között a Maldív-szigetekkel, Bangladessel és Dzsibutival, Peking katonai támaszpontot is fenntart ezek területén.
A stratégiai megállapodásban említett projektek közül a kőolajvezetékkel kapcsolatban Vikremeszinghe kiemelte, hogy az „megbízható és megfizethető energiaellátást biztosíthat Srí Lankának”.