Híd és kőolaj vezeték épül India és Srí Lanka között

2023.07.22. 07:16
India és Srí Lanka pénteken megállapodott arról, hogy közúti hidat és kőolajvezetéket építenek a két ország között.

A stratégiai megállapodást Ranil Vikremeszinghe Srí Lanka-i elnök hivatalos újdelhi állami látogatásán kötötték meg, amely az első ilyen államfői vizit a politikus 2022. évi hatalomra kerülése óta.

A korábbi miniszterelnök azt követően került a Srí Lanka-i elnöki székbe, hogy Gotabaja Radzsapaksza korábbi államfő száműzetésbe kényszerült a szigetországot sújtó példátlan gazdasági válság és az ennek hatására kirobbant tüntetések miatt. Srí Lankán jelentős hiány volt az alapvető élelmiszerekből, üzemanyagból és gyógyszerekből is.

A két országot elválasztó, helyenként mintegy 25 kilométer széles Palk-szorosban megépítendő közúti híd India számára hozzáférést biztosítana a Srí Lanka-i Trincomalee és Colombo kulcsfontosságú kikötőihez, és megerősítené a két ország közötti „ezeréves kapcsolatot” is – áll a megállapodást rögzítő dokumentumban, amely egy kőolajvezeték megépítésére is utalást tesz.

A Srí Lanka-i kínai jelenlét folyamatos erősödésének ellensúlyozására szeretnénk építeni egy szárazföldi hidat és egy kőolajvezetéket, ezért megvalósíthatósági tanulmányokat készítünk róluk

– magyarázta Narendra Modi indiai miniszterelnök a tárgyalások után.

India közel négymilliárd dolláros segélyt bocsátott a szomszédos ország rendelkezésére, miután Colombo nem tudta tovább törleszteni 46 milliárd dolláros külföldi adósságát.

A két politikus tárgyalásán Újdelhi kifejezte amiatti aggodalmát, hogy Srí Lankán folyamatosan erősödik a kínai jelenlét – közölte Vinaj Kvatra indiai külügyminiszter.

Újdelhi természetes befolyási övezete részeként tekint Srí Lankára, és az indiai vezetőket aggasztja a kínai befolyás erősödése mind a szigetországban, mind a tágabban vett indiai-óceáni térségben.

Peking Srí Lanka legfőbb pénzügyi hitelezője, és egy kínai vállalat 99 évre megszerezte a szigetország déli részén fekvő Hambantota kikötője üzemeltetésének koncesszióját, miután Colombo nem tudta törleszteni a Peking által az építkezéshez nyújtott jelentős pénzügyi hitelt.

Egy másik, a colombói kikötő közelében folyó 1,4 milliárd dolláros talajjavítási projekt, amely a valaha volt legnagyobb külföldi befektetés az országban, szintén aggasztja Indiát, mert attól tart, hogy Peking hírszerzési és lehallgatási célra használja a Srí Lanka-i földterületet, amely belátható ideig az ő ellenőrzése alatt áll majd.

Az új Selyemút kiépítése során Kína infrastrukturális megállapodást kötött az Indiai-óceán partján fekvő több országgal, a többi között a Maldív-szigetekkel, Bangladessel és Dzsibutival, Peking katonai támaszpontot is fenntart ezek területén.

A stratégiai megállapodásban említett projektek közül a kőolajvezetékkel kapcsolatban Vikremeszinghe kiemelte, hogy az „megbízható és megfizethető energiaellátást biztosíthat Srí Lankának”.