Ruhák nélküli utazásra buzdít a Japan Airlines

2023.09.15. 10:55
Japán zászlós légitársasága egyéves próbaüzembe kezdett egy olyan szolgáltatással, amely lehetővé teszi az utazók számára, hogy egy – különböző öltözködési stílusokat és évszakokat lefedő – ruhakészletet foglaljanak, és azt érkezéskor a szállodájukban megkapják. A tartózkodás végén a ruhákat visszaküldik, hogy kimossák, és visszakerüljenek a rendszerbe.

Az Any Wear, Anywhere elnevezésű szolgáltatás 2024 augusztusának végéig tart, és a Japan Airlines szerint,

ez a szolgáltatás a repülőgépei által szállított súly csökkentésével csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást is.

Az Any Wear, Anywhere becslései szerint a poggyászban megtakarított mintegy 10 kilogramm körülbelül 7,5 kilogramm kibocsátásmegtakarítással egyenértékű – ez annyi, mintha egy hajszárítót 78 napon keresztül napi 10 percig működtetnénk.

Imádok utazni, és már sok külföldi országban jártam, de mindig aggasztott a poggyászok cipelése és a külföldi mosás

– mondja Miho Moriya, a szolgáltatás ötletgazdája és az Any Wear, Anywhere irányítója. A Sumitomo japán cég az, amely a ruhák foglalását, szállítását és mosását végzi.

„Amikor utazom, a három legfontosabb dolog számomra a szállás, az étel és a ruházat” – teszi hozzá. Ezen gondolatmenet keretein belül ötlött fel benne a kérdés, ha a szállodák biztosítanak ételt és szállást, miért ne biztosíthatnának ruhákat is?

Moriya még a világjárvány előtt beadta ötletét a vállalatán belül, majd miután lecsengett a karantén, és az emberek ismét utazni kezdtek, jóváhagyták azt. Elmondása szerint sok próbálkozásba telt, mire találtak egy légitársaságot, amely hajlandó volt együttműködni ötletükkel. 

Egyszerű és környezetbarát

A szolgáltatás igénybevétele roppant egyszerű. A felhasználók bejelentkeznek a weboldalra, és miután kiválasztották, hogy férfi- vagy női ruhák közül válogatnának, utána évszak szerint és stílus szerint is válogathatnak a ruhák között. A választott darabok a szállodai szobájukban várják őket, miután kiválasztották az átvétel és visszahozatal időpontját.

A ruhákat 12 ezer és 17 ezer forint értékben foglalhatják le utazásuk időtartamától függően. A ruhák nagy része vagy használt, vagy egy vállalat túlkínálatából származik. A szolgáltatást ez év júliusától tudják igénybe venni az utasok, és a statisztikák szerint Ausztráliából és Amerikából veszik igénybe legtöbben.

Moriya azt mondta,

Nem promotáljuk magunkat, mégis a világ 115 országából kapunk megkereséseket. 

A kísérlet valódi hatása csak a végén derül ki, amikor a Japan Airlines összeszámolja a súlymegtakarítást és kiszámolja a pontos kibocsátás-csökkenést.

„Látnunk kell a végső eredményeket, mielőtt megmondhatjuk, hogy ez a szolgáltatás fenntartható-e, vagy sem” – mondja Moriya, hozzátéve, hogy a számításokba beleszámítják majd a ruhák kiszállítása és a mosás során keletkező energiatöbbletet is. 

Pozitív előrelépést hozhat

Nina Gbor, a fenntartható divat szakértője és oktatója szerint a projekt pozitív lépés.

Az emberek gyakran csak a nyaraláshoz és az üzleti utakhoz vásárolnak új ruhákat, így ez a szolgáltatás csökkenteni fogja ezt a felesleges ruhahulladékot és az új ruhák előállításához felhasznált szűz nyersanyagokat. Emellett hasznosítja a felesleges készleteket és a használt ruhákat, amelyek jellemzően a hulladéklerakókba vagy az égetésbe kerülhettek volna

– fogalmazott.

„A ruhák élettartamának meghosszabbítása mindössze kilenc további aktív használati hónappal csökkenti a szén-dioxid-, víz- és hulladéklábnyomot, egyenként mintegy 20-30 százalékkal” – tette hozzá.

Gbor úgy véli, hogy a kezdeményezést több légitársaságnak is fel kellene karolnia.

Mivel a globális légi járatok száma az előrejelzések szerint 2023-ban eléri a 32,4 millió utast, a ruhabérlési modellt a világ más légitársaságainak is le kellene másolniuk, ha komolyan gondolják a körforgásos gazdaság támogatását és a fenntarthatósági célok elérését

– vélekedett.

Moriya osztotta álláspontját, és reméli, hogy a Japan Airlinesszal való partnerséget kiterjeszthetik a OneWorld Alliance más tagjaira is, amelyek között az American Airlines, a British Airways és a Qantas is szerepel.

A végső célunk az, hogy a szolgáltatást az egész világra kiterjesszük

– jelentette ki.