Ruhák nélküli utazásra buzdít a Japan Airlines
További Külföld cikkek
- Elfogatóparancsot adott ki a Nemzetközi Törvényszék az izraeli miniszterelnök ellen
- Egy szakértő nem zárja ki, hogy Donald Trump nukleáris fegyvert adna Ukrajnának
- Meghalt John Prescott
- Szardínián köthetnek ki a Donald Trump által elüldözött amerikaiak
- Gigantikus pert akasztanak a Netflix nyakába a Jake Paul–Mike Tyson-meccs miatt
Az Any Wear, Anywhere elnevezésű szolgáltatás 2024 augusztusának végéig tart, és a Japan Airlines szerint,
ez a szolgáltatás a repülőgépei által szállított súly csökkentésével csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást is.
Az Any Wear, Anywhere becslései szerint a poggyászban megtakarított mintegy 10 kilogramm körülbelül 7,5 kilogramm kibocsátásmegtakarítással egyenértékű – ez annyi, mintha egy hajszárítót 78 napon keresztül napi 10 percig működtetnénk.
Imádok utazni, és már sok külföldi országban jártam, de mindig aggasztott a poggyászok cipelése és a külföldi mosás
– mondja Miho Moriya, a szolgáltatás ötletgazdája és az Any Wear, Anywhere irányítója. A Sumitomo japán cég az, amely a ruhák foglalását, szállítását és mosását végzi.
„Amikor utazom, a három legfontosabb dolog számomra a szállás, az étel és a ruházat” – teszi hozzá. Ezen gondolatmenet keretein belül ötlött fel benne a kérdés, ha a szállodák biztosítanak ételt és szállást, miért ne biztosíthatnának ruhákat is?
Moriya még a világjárvány előtt beadta ötletét a vállalatán belül, majd miután lecsengett a karantén, és az emberek ismét utazni kezdtek, jóváhagyták azt. Elmondása szerint sok próbálkozásba telt, mire találtak egy légitársaságot, amely hajlandó volt együttműködni ötletükkel.
Egyszerű és környezetbarát
A szolgáltatás igénybevétele roppant egyszerű. A felhasználók bejelentkeznek a weboldalra, és miután kiválasztották, hogy férfi- vagy női ruhák közül válogatnának, utána évszak szerint és stílus szerint is válogathatnak a ruhák között. A választott darabok a szállodai szobájukban várják őket, miután kiválasztották az átvétel és visszahozatal időpontját.
A ruhákat 12 ezer és 17 ezer forint értékben foglalhatják le utazásuk időtartamától függően. A ruhák nagy része vagy használt, vagy egy vállalat túlkínálatából származik. A szolgáltatást ez év júliusától tudják igénybe venni az utasok, és a statisztikák szerint Ausztráliából és Amerikából veszik igénybe legtöbben.
Moriya azt mondta,
Nem promotáljuk magunkat, mégis a világ 115 országából kapunk megkereséseket.
A kísérlet valódi hatása csak a végén derül ki, amikor a Japan Airlines összeszámolja a súlymegtakarítást és kiszámolja a pontos kibocsátás-csökkenést.
„Látnunk kell a végső eredményeket, mielőtt megmondhatjuk, hogy ez a szolgáltatás fenntartható-e, vagy sem” – mondja Moriya, hozzátéve, hogy a számításokba beleszámítják majd a ruhák kiszállítása és a mosás során keletkező energiatöbbletet is.
Pozitív előrelépést hozhat
Nina Gbor, a fenntartható divat szakértője és oktatója szerint a projekt pozitív lépés.
Az emberek gyakran csak a nyaraláshoz és az üzleti utakhoz vásárolnak új ruhákat, így ez a szolgáltatás csökkenteni fogja ezt a felesleges ruhahulladékot és az új ruhák előállításához felhasznált szűz nyersanyagokat. Emellett hasznosítja a felesleges készleteket és a használt ruhákat, amelyek jellemzően a hulladéklerakókba vagy az égetésbe kerülhettek volna
– fogalmazott.
„A ruhák élettartamának meghosszabbítása mindössze kilenc további aktív használati hónappal csökkenti a szén-dioxid-, víz- és hulladéklábnyomot, egyenként mintegy 20-30 százalékkal” – tette hozzá.
Gbor úgy véli, hogy a kezdeményezést több légitársaságnak is fel kellene karolnia.
Mivel a globális légi járatok száma az előrejelzések szerint 2023-ban eléri a 32,4 millió utast, a ruhabérlési modellt a világ más légitársaságainak is le kellene másolniuk, ha komolyan gondolják a körforgásos gazdaság támogatását és a fenntarthatósági célok elérését
– vélekedett.
Moriya osztotta álláspontját, és reméli, hogy a Japan Airlinesszal való partnerséget kiterjeszthetik a OneWorld Alliance más tagjaira is, amelyek között az American Airlines, a British Airways és a Qantas is szerepel.
A végső célunk az, hogy a szolgáltatást az egész világra kiterjesszük
– jelentette ki.