- Külföld
- Zöld Index
- európa
- európai unió
- fiatalok
- életmód
- váltás
- környezetvédelem
- klímaválság
- vegán
- felmérés
Az európai fiatalok autó helyett kerékpárra pattannának, hogy megmentsék a Földet
További Külföld cikkek
- Török sajtóhírek szerint beadta a válókeresetet a bukott szír diktátor felesége
- Újabb részletek derültek ki a magdeburgi támadás feltételezett elkövetőjéről
- Donald Trumpnak a világ legnagyobb szigetére fáj a foga, de hatalmas kosarat kapott
- Kiverte a biztosítékot lengyel jogászoknál, amit Varsó művel Magyarországgal
- Egy magyar nőt sikerült kimenteni az Alpokban, de a sérült társát még mindig nem találják
A The Guardian által rendelt, hét országra kiterjedő felmérés szerint a megkérdezett, recesszió sújtotta fiatalok több mint fele tart attól, hogy az elkövetkező egy évtizedben nem tudnak majd szert tenni saját otthonra.
A 18–24 éves brit, dán, francia, német, olasz, spanyol és svéd fiatalok többsége szerint a gazdasági nehézségek ugyanebben az időszakban a családalapítástól is eltántoríthatják őket. Ugyanakkor hajlandók áldozatokra.
A válaszadó 18–24 évesek 28, a 25–34 éves korosztály 30 százaléka már fontolóra vette, hogy kevesebb gyermeke lesz annál, amennyit egyébként szeretne. Ez sokkal magasabb arány az idősebb, 35–44-es, illetve 45–54-es korosztálynál, ahol a válaszadók 19, illetve 13 százaléka vélekedett hasonlóan – azzal a lényeges különbséggel, hogy a többség ebben a generációban már feltehetően amúgy is szülő.
A fiatalok az idősebbeknél készségesebben mondanának le az autózásról is.
A 18–24 évesek több mint fele, 54 százaléka már most is gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel utazik, illetve ezt választaná a jövőben – szemben a 65 éven felettiek 45 százalékával. A fiatalok 41 százaléka az elektromos autót választana a nyugdíjas nemzedék 21 százalékával ellentétben.
A fiatalok több mint egyötöde, 21 százaléka hajlandó teljesen kiiktatni a húst és a tejtermékeket az étrendjéből. Magasabb az arányuk, mint az idősebb nemzetéknél. Az 55–64 évesek között ez az arány 17, a 65 év feletti korosztályban pedig 13 százalék.
A fiatalok 30 százaléka boldogan fizetne többet a repülőjegyért. Az 55 éven felettiek között ez az arány 22 százalék.
Divat helyett használt ruha
Meglepően sokan vásárolnának csupán használt ruhadarabokat: a 18–24 éves korosztály 35, a 24–34 éves korosztályban pedig a válaszadók 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kielégíti őket a second hand boltok kínálata. A 65 év felettiek csupán egynegyede válaszolt erre a kérdésre igennel.
A kisebb változ(tat)ásokra: otthoni zöldfelület kialakítására, csak szezonális élelmiszer fogyasztására vagy az egyszer használatos műanyagok teljes mellőzésére azonban az idősebb generáció is készen áll, illetve már alkalmazza is a gyakorlatban.
A fiatalok készséggel támogatnának radikális kormányzati intézkedéseket a kulcsfontosságú szakpolitikai területeken. A 18–24 éves megkérdezettek 46, a 25–34 évesek 42 százaléka nem támogatja a benzin- és dízelüzemű autók gyártását és értékesítését. Az idősebb nemzedék körében sokkal kevesebben vannak.
Sokkal kisebb volt az eltérés más kérdésekben, például a göngyöleggyártás szigorításában és az energiahatékony otthonok építésének kikényszerítésében.
Az éghajlati változások következményeit korosztálytól függetlenül mindenki aggasztónak tartja.
A válaszadó 18–24 éves fiatalok 43 százaléka borúlátó, és attól tart: a jelenlegi gazdasági helyzet miatt kérdéses, elköltözhetnek-e otthonról. Több mint fele, 56 százaléka szerint még költözés esetében sem vásárolhatnak saját otthont. A megkérdezettek 38 százaléka szerint a gazdasági helyzet befolyásolja a gyermekvállalási hajlandóságot.
Autó helyett kerékpár vagy tömegközlekedés
Életkortól és hovatartozástól függetlenül a hét ország válaszadóinak többsége úgy véli, hogy a klímaválság kezelésére az Európai Uniónak kellene egységes döntést hoznia a tagországok önálló intézkedései helyett.
Az életmódváltásra inkább az olaszok, a spanyolok és a britek hajlandók, míg a válaszadó németek egynegyede szerint a globális felmelegedést nem emberi tényező váltotta ki.
A megkérdezettek kétharmada hajlandó áttérni a szezonális gyümölcsök és zöldségek fogyasztására. A legkevésbé népszerű életmódváltás a hús- és tejtermékek mellőzése, amit az olaszok támogatnak a leginkább, bár az ő arányuk is épp csak hogy elérte a 27 százalékot.
Megosztotta a válaszadókat az autós közlekedés is. A franciák 58, az olaszok 57, a németek 56 százaléka áll készen a gyaloglásra, bringázásra vagy tömegközlekedésre. A britek körében ez az arány csak 40, a svédeknél 39, a dánoknál pedig csupán 35 százalék.
A magyar fiatalok csaknem háromnegyede nem váltana hazát
Sok más országhoz hasonlóan a magyarok kimaradtak ebből a felmérésből, bár idén Magyarországon is készültek tanulmányok. Az egyik megállapította, hogy az első negyedévben a 19–29 éves fiatalok 49 százaléka rendelkezett pénzügyi tartalékkal, míg az előző negyedévben ez az arány 56-60 százalékos volt. A 30 év alatti magyarok csupán 13 százaléka rendelkezik legalább egy évre elegendő megtakarítással.
Egy másik közvélemény-kutatásából kiderült: a magyar fiatalok többsége 2050-re saját lakást, házasságot, gyermekeket és magyarországi életet lát maga előtt.
A 15–39 évesek nagyjából háromnegyede, 76 százaléka tartja valószínűnek, hogy 2050-ben saját házban/lakásban, házasként (75 százalék) és Magyarországon (72 százalék) fog élni.
(Borítókép: Edward Berthelot / Getty Images)