Videón a férfi, akinek a kertjébe zuhant egy repülőgép ajtaja

2024-01-08T210540Z 759073510 RC2PD5AG9754 RTRMADP 3 ALASKA-AIR-B
2024.01.10. 08:39

A gépnek a felszállás után vált le egy darabja még az előző hétvégén, és emiatt később kényszerleszállást kellett végrehajtani. 

A vészkijáratként szolgáló panel 5 ezer méteres magasságban egyszerűen kiszakadt az üléssor mellett, jókora nyílást hagyva a jármű törzsén. Ezt követően hirtelen nyomáscsökkenés következett be, amely a beszámolók szerint több tárgyat kiszippantott, így mobiltelefonokat és ruhákat, de az utasok sérülés nélkül megúszták az incidenst. Az esetről még videó is készült, amely itt megtekinthető.

A levált darabot több napig keresték, mire megtalálták. Mint kiderült, a vészkijárat egy portlandi iskolai tanár udvarán landolt, és a férfi most nyilatkozott is a sajtónak. Bob Sauer azt mondta: helyi idő szerint vasárnap este egy zseblámpával kezdte el átvizsgálni a kertjét, hátha ott van a lezuhant panel (előzőleg a hatóságok kérték meg a helyi lakosokat erre).

 „A zseblámpa fényében megláttam, hogy a fák alatt fehéren csillog valami, aminek ott se kellene lennie. Elég egyértelmű volt, hogy egy repülőgép része. Ugyanolyan görbülete volt, mint egy repülőgép törzsének, egy repülőgépeknél használt ablak volt benne, és fehér volt” – mondta a Reuters szerint, hozzátéve:

A szívem ezután kicsit gyorsabban kezdett verni, mert azt gondoltam: »Istenem, az emberek egész hétvégén ezt keresték, közben itt volt az én kertemben!«.

A leszakadt panelt később az amerikai szövetségi közlekedésbiztonsági ügynökség (NTSB) munkatársai a helyszínen megvizsgálták, majd egy washingtoni szaklaborba küldték további vizsgálatok céljából. Sauer úgy véli, hogy a fák kvázi légzsákhoz hasonlóan tompították a leszakadt panel becsapódását, és úgy látta, hogy szinte semmi kár nem keletkezett benne. 

A Wizz Air vezérigazgatója szerint a gyártóknak és az ellenőröknek is lépniük kell 

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a Bloombergnek nyilatkozott az esetről, és azt mondta: a légiipari gyártóknak javítaniuk kell a gyártási folyamatokon annak érdekében, hogy a légitársaságokkal ne fordulhassanak elő ilyen esetek.

„Az Airbusnak, a Boeingnek és a motorgyártóknak jobb belső minőség-ellenőrzésre van szükségük. Fejleszteniük kell a folyamatokon, a szervezettségen. Több erőforrást, kapacitást kellene szánniuk erre” – fogalmazott, hozzátéve azt is, hogy nem minden felelősség a gyártókon van, ugyanis az ellenőrzési folyamatok sem elégségesek.

Kis híján úgy érezzük, mintha a gyártók házasságot kötöttek volna az ellenőrökkel

– mondta erről. 

Az eset után egyébként a Boeing 737 Max 9 típusú gépeket egyelőre nem engedik felszállni, de ez a Wizz Airt nem érinti, mivel a légitársaság flottája kizárólag Airbusokból áll. Váradi József ugyanakkor beszélt arról, hogy a motorok az ő gépeikben is többször meghibásodtak az utóbbi időben: elmondása szerint az Airbus A321neo típusú gépek 40-50 alkalommal nem tudtak felszállni emiatt. 

Váradi szerint a légitársaságot „megfelelően kompenzálta” a motorok gyártója, az RTX ezek miatt az esetek miatt, de az továbbra is problémás, hogy nem ellenőrzik megfelelően a gépeket. 

 Biztonsági szempontból nem aggódom. Működési szempontból viszont aggasztó 

– mondta a vezérigazgató.

(Borítókép: Nyomozók vizsgálják az Alaska Airlines 1282-es járatának Boeing 737-9 MAX géptörzsének dugóját, amely kidobódott és kényszerleszállásra kényszerítette a repülőgépet egy ingatlanon, az Egyesült Államokban, Portland Oregon államban 2024. január 8-án. Fotó: NTSB / Handout / Reuters)