Szépséghiba: az Avon nem vonult ki Oroszországból

GettyImages-1285470686
2024.02.02. 08:35
Össztűz alá vették az Avon szépségipari óriást, amely az ukrajnai háború és a meghirdetett szankciók ellenére sem vonult ki Oroszországból, sőt folytatja termelését, hovatovább értékesítési ügynököket toboroz.

Az amerikai alapítású, brazil tulajdonban levő, brit székhelyű cég három évtizede kezdett üzletelni Oroszországban – emlékeztet a BBC. Az Avon maradását, sőt bővülését azzal indokolja: „kritikus segítő kezet” nyújt azoknak a nőknek, akiknek a megélhetése a cég üzletmenetén múlik.

A 137 éves múltra visszatekintő vállalat a leginkább a házaló értékesítőkről ismert, akik személyesen ecsetelik a kozmetikumok előnyeit. A cég az eltelt években átalakult, és a bolti meg a közösségi média révén történő értékesítésre helyezte a hangsúlyt.

Az ukrajnai háború kitörésekor az Avon – másokhoz hasonlóan – bejelentette, hogy felfüggeszti az orosz exportot, amit más piacokra, köztük a megtámadott Ukrajnába irányít át. Az anyavállalat, a brazil Natura & Co korábban hangsúlyozta: csak azért tartja fenn helyi tevékenységét, hogy támogassa értékesítési ügynökeit.

Az Avon azonban nem „fenntartja”, hanem egyenesen bővíti tevékenységi körét.

Változatlanul keresnek ügynököket, akik a megfelelő célérték elérése után készpénzes „bónuszokra” és többletszabadságra jogosultak.

Az Avon Russia harmincéves fennállását ünneplő rendezvényeken a felsővezetők a képzésekről számoltak be, és arról, hogyan növelhető az eladás. Azt is elmondták: a Star Clubba bejutott, legjobban teljesítő ügynökök külföldi ajándékutakat érdemeltek ki.

Elégedetten dörzsölik a markukat

A háború kirobbanása óta százával vonultak ki a „nagyok” Oroszországból – az utolsó között a McDonald's, a Coca-Cola, a Starbucks és a Heineken. A lépésre a részvényesek kényszerítették a cégeket, akik „nem tűrték”, hogy Oroszországban profitot termeljenek. A kóla például azóta Grúzia közvetítésével érkezik a moszkvai vendéglőkbe.

Bezártak a luxusboltok, köztük a Cartier, a Prada, a Gucci, az Yves Saint Laurent, az Hermès, a Louis Vuitton, a Bvlgari és a Dior.

A Samsung, a Sony és az Apple felfüggesztette értékesítését, a Disney és a Netflix szünetelteti a streaminget. A Visa, a Mastercard, az American Express és a PayPal a háború elleni tiltakozás jeleként kivonult az orosz piacról. A BMW, a Jaguar Land Rover, a General Motors, az Aston Martin és a Rolls-Royce nem szállít autót Oroszországba.

Ugyanakkor átmenetileg, hosszú távú szerződés miatt maradt a Burger King, a Marks & Spencer 48 üzletét pedig egy török franchise-partner üzemelteti.

Oroszországban maradt, ezért nemzetközi vizsgálatot indítottak az osztrák Raiffeisen bank ellen, amely az OTP után szintén lekerült az ukrán szankciós listáról.

A Danone, a Pepsi és a Philip Morris sem távozott.

Ez a tipikus win-win eset, amikor mindenki jól jár. Hatalmas bevételekre tettek szert, miközben a Kreml is elégedetten dörzsölte a markát, hisz a három cég az oroszok ukrajnai háborújának jelentős finanszírozójává vált.

Nincs haszon

Az Avonnak „szégyellnie kellene” magát, amiért továbbra is Oroszországban üzletel – ezt állítja a Yale Egyetem kutatócsoportjának tagja, aki nyomon követi, hogy a vállalatok mit léptek az ukrajnai háborúra válaszul.

Nincs mentség arra, hogy továbbra is Putyin háborús gépezetét finanszírozzák. Bőven elég idő állt rendelkezésre ahhoz, hogy a vállalatok rendezett módon kivonuljanak

– magyarázta Steven Tian annak ellenére, hogy Oroszország a szépségipari óriás egyik kulcsfontosságú piaca.

Az Avon ott a kilencvenes évek elején kezdte meg működését, és hatalmas sikereket aratott. Honlapja szerint az ország első számú parfümmárkája. Éppen húsz éve nyitotta meg első üzemét Moszkva közelében, Naro-Fominszkban, ahol több mint 220 kozmetikumot és parfümöt állítanak elő mind a mai napig. A cég szerint kizárólag az orosz piacra.

A termelés egy részét átköltöztették Lengyelországba, ahonnan Kelet-Európát látják el.

Az anyavállalat az állítja: „semmilyen pénzügyi előnye” nem származik oroszországi jelenlétéből. Az Avon International nemzetközi értékesítése egyébként a tavalyi harmadik negyedévben csaknem 12 százalékkal 1,73 milliárd brazil reálra, nagyjából 125 milliárd forintra csökkent.

(Borítókép: Edward Berthelot / Getty Images Hungary)