Amikor a felhők fölött elszabadul a pokol, csak egy dolog menthet meg

2024-05-21T135954Z 1671760108 RC20V7ABK56U RTRMADP 3 SINGAPOREAI
2024.05.24. 18:41
A turbulencia általában pánikot vált ki az utazómagasságát hirtelen elvesztő repülőgépen, amelynek utasterében szempillantás alatt minden nem rögzített ember és tárgy elszabadul. Az ilyen jellegű végzetes kimenetelű balesetek száma nem volt nagy. Eddig.

„Azt hittük, meghalunk, pokoli volt” – ezt mondta Markovics Attila élete „legrémesebb repülése” után. Budapestről Edinburghbe utazott 2020-ban. Útközben – a turbulencia miatt – mindenkit visszaparancsoltak a székébe, sőt azt a lányt is visszaültették, aki újraélesztésre szorult.

A skóciai úton négyen lettek rosszul, de még szerencsésnek mondhatják magukat a május 21-én Szingapúrból Londonba tartó járat utasaihoz képest, akik közül 18-an kórházi ápolásra, további 12-en pedig kórházi kezelésre szorultak Bangkokban.

Az összesen 221 utas egyike, egy 73 éves brit állampolgár nem élte túl a váratlan turbulenciát – vélhetően szívroham végzett vele. A sokk teljesen érthető azok után, hogy az utasszállító alig három perc alatt több mint 1800 métert vesztett utazómagasságából. Akár egy zuhanásnak is beillik.

A turbulencia az a jelenség, amikor egy repülő egymásnak ütköző, egymástól eltérő sebességgel mozgó légtömbökön halad át. Az enyhe vagy mérsékelt turbulencia esetén megfeszül a biztonsági öv, a nem rögzített tárgyak pedig saját útjukat járják.

Erős turbulenciában az utasok is kirepülhetnek az ülésükből, becsapódásuk vagy ütközésük súlyos sérülésekkel járhat, tragikus esetben végzetes lehet.

A szingapúri légitársaság 321-es járatának utasterében készült fotók tanúskodnak arról, milyen pusztítást okozhat a turbulencia.

Pánik, sérülés, kórház, halál

Tavaly augusztusban egy vihar okozott pánikot egy Alicanteból Mallorcába tartó gépen – szerencsére alaptalanul. A pilóta magabiztosan uralta a helyzetet, azonban az utasok ezzel nem voltak tisztában, és egymást túllicitálva sikoltoztak a hullámvasút módjára hintázó repülőben.

Ugyanakkor tavaly márciusban – az erős turbulencia következtében – egy amerikai magángépnek le kellett térnie kijelölt útvonaláról, de ez sem mentette meg egyik utasának, a Fehér Ház egyik volt alkalmazottjának az életét. Dana Hyde turbulencia okozta sérülései végzetesnek bizonyultak.

A tragédia napokkal azután következett be, hogy a Lufthansa gépe – turbulencia miatt – Washingtonban kényszerleszállást hajtott végre. Hét utasa a kórházban kötött ki. A repülő pillanatok alatt ezer lábat, 300 métert veszített a magasságából.

Tavaly júliusban heten sérültek meg a hawaii légitársaság Sydney-be tartó járatán, 2022 decemberében pedig harminchatan ugyanannak a légitársaságnak az Arizonából Honoluluba induló gépe fedélzetén – húszan közülük kórházi ellátásra szorultak. Mondani is felesleges: mindkét balesetet turbulencia okozta.

Egy hónappal később tizenegyen kerültek kórházba szintén turbulencia miatt, pedig a Delta gépének személyzete már az atlantai leszálláshoz készülődött.

Lesz még rosszabb is

Természetesen a pilóták a radaron érzékelik a közelgő veszélyt, és gyakran megkísérlik kikerülni, ez azonban nem mindig sikerül.

Ez a felvétel, a kísérőszöveg ellenére, nem a szingapúri járaton, hanem évekkel korábban készült, mégis jól érzékelteti, mit élnek át az utasok a váratlan turbulencia során.

Nem véletlen a figyelmeztetés, hogy a biztonsági övek lehetőleg mindig legyenek becsatolva. A turbulencia váratlan lökése különösen veszélyes a biztonsági övet nem használó utasokra nézve – figyelmeztetett az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) már korábban.

A gyászos statisztika szerint a kereskedelmi légitársaságok fedélzetén 2009 és 2021 között 146 utas szenvedett „súlyos sérülést” turbulencia következtében. A „súlyos” minősítés ebben az esetben két napon túli kórházi kezelést igénylő, csonttöréssel járó, erős vérzést vagy egyéb károsodást okozó, belső szervet érintő sérülést jelent. A 146 súlyos sérült túlnyomó többsége, négyötöde a személyzet tagja volt.

Egy tanulmány szerint a globális felmelegedéssel párhuzamosan egyre nagyobb a turbulencia kialakulásának kockázata .

Az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia

– hangsúlyozta Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója.

Ezt erősítette meg egy tavalyelőtt, szeptemberben publikált kutatás is, amely szerint 2050 és 2080 között globálisan jelentősen megnő a tiszta levegő turbulenciája, kivált a legforgalmasabb repülési útvonalakon. A rossz hír, hogy a legerősebb típusú turbulencia fog növekedni a legnagyobb mértékben.

(Borítókép: A Singapore Airline SQ321-es járatának belseje a bangkoki Suvarnabhumi nemzetközi repülőtéren végrehajtott kényszerleszállás után Thaiföldön 2024. május 21-én. Fotó: Stringer / Reuters)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport