Amikor a felhők fölött elszabadul a pokol, csak egy dolog menthet meg
További Külföld cikkek
- Mégsem akar szenátor lenni Donald Trump fiának felesége
- Lezuhant egy kisrepülőgép egy brazíliai üdülővárosban
- Túlélhető az atomcsapás a saját magánbunkerünkben?
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
„Azt hittük, meghalunk, pokoli volt” – ezt mondta Markovics Attila élete „legrémesebb repülése” után. Budapestről Edinburghbe utazott 2020-ban. Útközben – a turbulencia miatt – mindenkit visszaparancsoltak a székébe, sőt azt a lányt is visszaültették, aki újraélesztésre szorult.
A skóciai úton négyen lettek rosszul, de még szerencsésnek mondhatják magukat a május 21-én Szingapúrból Londonba tartó járat utasaihoz képest, akik közül 18-an kórházi ápolásra, további 12-en pedig kórházi kezelésre szorultak Bangkokban.
Az összesen 221 utas egyike, egy 73 éves brit állampolgár nem élte túl a váratlan turbulenciát – vélhetően szívroham végzett vele. A sokk teljesen érthető azok után, hogy az utasszállító alig három perc alatt több mint 1800 métert vesztett utazómagasságából. Akár egy zuhanásnak is beillik.
A turbulencia az a jelenség, amikor egy repülő egymásnak ütköző, egymástól eltérő sebességgel mozgó légtömbökön halad át. Az enyhe vagy mérsékelt turbulencia esetén megfeszül a biztonsági öv, a nem rögzített tárgyak pedig saját útjukat járják.
Erős turbulenciában az utasok is kirepülhetnek az ülésükből, becsapódásuk vagy ütközésük súlyos sérülésekkel járhat, tragikus esetben végzetes lehet.
Images from inside Flight #SQ321. The plane dropped 6,000 feet in 3 minutes. @SkyNews pic.twitter.com/jzVJTG9wOJ
— Cordelia Lynch (@CordeliaSkyNews) May 21, 2024
A szingapúri légitársaság 321-es járatának utasterében készült fotók tanúskodnak arról, milyen pusztítást okozhat a turbulencia.
Pánik, sérülés, kórház, halál
Tavaly augusztusban egy vihar okozott pánikot egy Alicanteból Mallorcába tartó gépen – szerencsére alaptalanul. A pilóta magabiztosan uralta a helyzetet, azonban az utasok ezzel nem voltak tisztában, és egymást túllicitálva sikoltoztak a hullámvasút módjára hintázó repülőben.
Ugyanakkor tavaly márciusban – az erős turbulencia következtében – egy amerikai magángépnek le kellett térnie kijelölt útvonaláról, de ez sem mentette meg egyik utasának, a Fehér Ház egyik volt alkalmazottjának az életét. Dana Hyde turbulencia okozta sérülései végzetesnek bizonyultak.
A tragédia napokkal azután következett be, hogy a Lufthansa gépe – turbulencia miatt – Washingtonban kényszerleszállást hajtott végre. Hét utasa a kórházban kötött ki. A repülő pillanatok alatt ezer lábat, 300 métert veszített a magasságából.
Tavaly júliusban heten sérültek meg a hawaii légitársaság Sydney-be tartó járatán, 2022 decemberében pedig harminchatan ugyanannak a légitársaságnak az Arizonából Honoluluba induló gépe fedélzetén – húszan közülük kórházi ellátásra szorultak. Mondani is felesleges: mindkét balesetet turbulencia okozta.
Egy hónappal később tizenegyen kerültek kórházba szintén turbulencia miatt, pedig a Delta gépének személyzete már az atlantai leszálláshoz készülődött.
Lesz még rosszabb is
Természetesen a pilóták a radaron érzékelik a közelgő veszélyt, és gyakran megkísérlik kikerülni, ez azonban nem mindig sikerül.
Ez a felvétel, a kísérőszöveg ellenére, nem a szingapúri járaton, hanem évekkel korábban készült, mégis jól érzékelteti, mit élnek át az utasok a váratlan turbulencia során.
HOLY SH*T
— Matt Wallace (@MattWallace888) May 21, 2024
A plane hit severe turbulence on a Singapore Airlines flight and was forced to make a rapid 7,000 ft descent ⚠️
🚨 THIS IS WHY YOU ALWAYS WEAR YOUR SEATBELT 🚨 pic.twitter.com/hVEREq47PW
Nem véletlen a figyelmeztetés, hogy a biztonsági övek lehetőleg mindig legyenek becsatolva. A turbulencia váratlan lökése különösen veszélyes a biztonsági övet nem használó utasokra nézve – figyelmeztetett az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) már korábban.
A gyászos statisztika szerint a kereskedelmi légitársaságok fedélzetén 2009 és 2021 között 146 utas szenvedett „súlyos sérülést” turbulencia következtében. A „súlyos” minősítés ebben az esetben két napon túli kórházi kezelést igénylő, csonttöréssel járó, erős vérzést vagy egyéb károsodást okozó, belső szervet érintő sérülést jelent. A 146 súlyos sérült túlnyomó többsége, négyötöde a személyzet tagja volt.
Egy tanulmány szerint a globális felmelegedéssel párhuzamosan egyre nagyobb a turbulencia kialakulásának kockázata .
Az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia
– hangsúlyozta Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója.
Ezt erősítette meg egy tavalyelőtt, szeptemberben publikált kutatás is, amely szerint 2050 és 2080 között globálisan jelentősen megnő a tiszta levegő turbulenciája, kivált a legforgalmasabb repülési útvonalakon. A rossz hír, hogy a legerősebb típusú turbulencia fog növekedni a legnagyobb mértékben.
(Borítókép: A Singapore Airline SQ321-es járatának belseje a bangkoki Suvarnabhumi nemzetközi repülőtéren végrehajtott kényszerleszállás után Thaiföldön 2024. május 21-én. Fotó: Stringer / Reuters)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.