Négysávos autópályát építenek a tenger alá Dánia és Németország között
További Külföld cikkek
- Lázár János újabb feladatot kapott, miniszterelnöki határozat is készült róla
- A kormány olyan dolgot védene meg egy delegációval, amivel Magyarország nem rendelkezik
- Mentené politikai örökségét, de lehet, épp most löki a szakadékba Emmanuel Macron
- „Oroszország nem legyőzhetetlen” – alaposan odaszúrt Putyinnak az egyik külügyminiszter
- Újraválasztották az AfD társelnökeit
A 18 kilométeres alagút a dél-dániai Lolland és az észak-németországi Fehmarn-szigetet fogja összekapcsolni. Első elemét a januárban trónra lépett X. Frigyes dán király nyitotta meg jelképesen. Az alagút nem kis mértékben segíti a vasúti közlekedés zöldátalakulását – jelentette az Euronews német adása.
Az uralkodó egy emléktáblát leplezett le a Fehmarnbelt első, 217 méteres szakaszának bejáratánál. A tervek szerint az alagút a dán oldalon már idén lebukik a meder alá. X. Frigyes saját képmásának érméjét dobta abba az időkapszulába, ami a kivitelezők által adományozott emléktárgyakat is rejti.
A Fehmarnbelt a dániai Rødbyt fogja összekötni a németországi Puttgardennel. A két városka között – a Balti-tengeren – most komp közlekedik, amely 45 perc alatt döcögi végig a nem túl nagy távolságot.
Az alagút befejezése után, 2029-ben a vasúti menetidő 45-ről 7 percre rövidül, a négysávos autópálya 18 kilométeres szakaszán a szabályok betartásával 10 perc alatt lehet majd eljutni az egyik országból a másikba.
A leghosszabb a világon
A kivitelező Sund & Bælt cég szerint ez lesz a világ leghosszabb, vízbe merülő alagútja.
Több mint egy évtizede, 2011-ben döntöttek a megépítéséről, a munkálatok azonban a dán oldalon csak tavalyelőtt, a németen pedig egy évvel később kezdődtek el.
A Fehmarnbelt 89 betonelemből áll, amelyeket az építkezés tőszomszédságában, a Rødby kikötőjében kialakított létesítményben öntenek ki. Az első májusban készült el.
Así se construirá el TÚNEL DE FEHMARNBELT, el túnel sumergido más lago del mundo que unirá Alemania 🇩🇪 y Dinamarca 🇩🇰, separados por 18 km.
— Curro Lucas (@curro_lucas) November 26, 2023
📹 FemernAS pic.twitter.com/LDA4SxSZS8
Az alagút 55,1 milliárd koronába, napi árfolyamon valamivel több mint 2900 milliárd forintba kerül. Megépítését a dán adófizetők finanszírozzák.
Az úthasználati díj mértékéről a dán kormány később dönt majd.
Az eltelt években Dánia nagy tapasztalatokra tett szert a közúti és vasúti kapcsolatok kiépítésében. Az Øresund-szoroson átívelő híd és alagút kombinációja 2000-ben nyílt meg. A dán fővárost, Koppenhágát köti össze a harmadik legnagyobb svéd várossal, Malmövel. Két évvel korábban fejezték be a dán Sjælland – itt található a főváros –, illetve a Fyn-szigetet összekötő közúti híd megépítését, amellyel jelentősen felgyorsult az autós forgalom Koppenhága és Odense között. A hídon a vasúti közlekedés már egy évvel korábban beindult.
(Borítókép: X. Frigyes dán király felavatja a Németországgal összekötő alagút egy részét 2024. június 17-én. Fotó: Ritzau Scanpix Denmark / REUTERS)