2024. június 30. 18:00
Anglia
Szlovákia
Arena AufSchalke Nyolcaddöntő
2024. június 30. 21:00
Spanyolország
Georgia

Négysávos autópályát építenek a tenger alá Dánia és Németország között

2024-06-17T000000Z 32201556 RC2YC8AKJTZA RTRMADP 3 DENMARK-TUNNE
2024.06.27. 18:49
A Dániát és Németországot összekötő Fehmarnbelt alagút jelentősen leegyszerűsíti a közlekedést Skandinávia és Közép-Európa között. Első szakaszát a dán király avatta fel, teljes hosszában pedig az évtized vége előtt fog elkészülni.

A 18 kilométeres alagút a dél-dániai Lolland és az észak-németországi Fehmarn-szigetet fogja összekapcsolni. Első elemét a januárban trónra lépett X. Frigyes dán király nyitotta meg jelképesen. Az alagút nem kis mértékben segíti a vasúti közlekedés zöldátalakulását – jelentette az Euronews német adása.

Az uralkodó egy emléktáblát leplezett le a Fehmarnbelt első, 217 méteres szakaszának bejáratánál. A tervek szerint az alagút a dán oldalon már idén lebukik a meder alá. X. Frigyes saját képmásának érméjét dobta abba az időkapszulába, ami a kivitelezők által adományozott emléktárgyakat is rejti.

A Fehmarnbelt a dániai Rødbyt fogja összekötni a németországi Puttgardennel. A két városka között – a Balti-tengeren – most komp közlekedik, amely 45 perc alatt döcögi végig a nem túl nagy távolságot.

Az alagút befejezése után, 2029-ben a vasúti menetidő 45-ről 7 percre rövidül, a négysávos autópálya 18 kilométeres szakaszán a szabályok betartásával 10 perc alatt lehet majd eljutni az egyik országból a másikba.

A leghosszabb a világon

A kivitelező Sund & Bælt cég szerint ez lesz a világ leghosszabb, vízbe merülő alagútja.

Több mint egy évtizede, 2011-ben döntöttek a megépítéséről, a munkálatok azonban a dán oldalon csak tavalyelőtt, a németen pedig egy évvel később kezdődtek el.

A Fehmarnbelt 89 betonelemből áll, amelyeket az építkezés tőszomszédságában, a Rødby kikötőjében kialakított létesítményben öntenek ki. Az első májusban készült el.

Az alagút 55,1 milliárd koronába, napi árfolyamon valamivel több mint 2900 milliárd forintba kerül. Megépítését a dán adófizetők finanszírozzák.

Az úthasználati díj mértékéről a dán kormány később dönt majd.

Az eltelt években Dánia nagy tapasztalatokra tett szert a közúti és vasúti kapcsolatok kiépítésében. Az Øresund-szoroson átívelő híd és alagút kombinációja 2000-ben nyílt meg. A dán fővárost, Koppenhágát köti össze a harmadik legnagyobb svéd várossal, Malmövel. Két évvel korábban fejezték be a dán Sjælland – itt található a főváros –, illetve a Fyn-szigetet összekötő közúti híd megépítését, amellyel jelentősen felgyorsult az autós forgalom Koppenhága és Odense között. A hídon a vasúti közlekedés már egy évvel korábban beindult.

(Borítókép: X. Frigyes dán király felavatja a Németországgal összekötő alagút egy részét 2024. június 17-én. Fotó: Ritzau Scanpix Denmark / REUTERS)